Vânzările de vehicule au scăzut în primele patru luni cu 12%
Vânzările de vehicule au scăzut în primele patru luni cu 12% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, la circa 24.600 de unități, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), care a anunțat, totodată, că a revizuit în scădere estimarea privind vânzările din 2012.
În ceea ce privește autoturismele, livrările la patru luni s-au redus cu 11,8% comparativ cu perioada similară a anului trecut, la 20.482 unități. În schimb, în aprilie față de luna martie vânzările de autoturisme au crescut cu 14,4%, la 6.650 unități.
Vânzările de vehicule comerciale ușoare au coborât cu 13,2% în perioada ianuarie-aprilie, la 3.879 mașini, și cu 1,3% în luna aprilie, la 1.171 vehicule.
Topul pe mărci la patru luni este format de Dacia, cu 5.261 unități vândute (25,7% din total), urmată de Volkswagen (2.395 unități / 11,7%), Skoda (1.919 unități / 9,4%), Ford (1.572 unități / 7,7%) și Renault (1.353 unități / 6,6%).
„Pe modele, cu plusul din această lună (1.063 unități, probabil și ca urmare a lansării programului Rabla), Dacia Logan ajunge în 2012 la un volum total de 2.412 unități vândute, cu care ocupă poziția de lider, depășind Duster, care, cu cele 1.775 unități, trece pe locul 2. Podiumul este completat de către Skoda Octavia (1.020 unități), urmată de către Logan MCV și Ford Focus”, se arată într-un comunicat al APIA.
În ceea ce privește vehiculele comerciale ușoare (LCV), pe mărci, primele locuri sunt ocupate de Dacia, Volkswagen, Renault, Ford și Fiat, acestea acoperind peste 63% din totalul pieței.
În funcție de tipul de combustibil, în primele patru luni raportul dintre diesel și benzină la autoturisme se inversează în favoarea motoarelor diesel, care înregistrează o cotă de piață de 55,6% față de cea de 43,5% obținută anul trecut.
Producția de autovehicule a scăzut cu 1%, la 110.088 unități. Producția de autoturisme s-a redus cu 0,7%, la 103.570 unități, iar cea de vehicule comerciale cu 21,6% la 6.518 unități.
„În condițiile unei cereri interne, în continuare, extrem de reduse, 93% din producția pe aceste prime patru luni a fost exportată”, se precizează în comunicatul APIA.
Exporturile au înregistrat o creștere de 2,2% față de aceași perioadă a anului trecut, la un volum total de 102.219 unități. Exporturile de autoturisme au avansat cu 4,2%, la 96.522 mașini, în timp ce livrările de vehiculele comerciale au scăzut cu 23,4%, la 5.697 unități, față de 7.439 în 2011).
Scăderea înregistrată la vehiculele comerciale este cauzată de absența din date a modelului Transit Connect, scos din producția de către uzina Ford de la Craiova.
Cel mai căutat model la export este în continuare Dacia Duster, cu 9.644 unități în aprilie și un total de 48.277 în primele patru luni (ceea ce reprezintă peste 50% din numărul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (4.949 unități în aprilie și un total de 20.822 în acest an) și Logan (3.728 unități în aprilie), acesta din urmă înregistrând practic o dublare a volumului total exportat în acest an, la 14.489 unități.
Pe de altă parte, importurile au coborât cu 10,6% în ianuarie-aprilie, la 18.807 unități, din care 15.221 au fost autoturisme (-11,6%) și 3.350 vehicule comerciale ușoare (-5,3%).
Totodată, APIA a revizuit în scădere evoluția pieței auto din acest an din cauza rezultatelor „dezamăgitoare” din primele patru luni, dar și a condițiilor economice generale.
„Având în vedere rezultatele dezamăgitoare înregistrate în primele patru luni din 2012, datorate într-o oarecare măsură și derulării deficitare a programului Rabla, iar pe de altă parte, condițiilor economice generale, considerăm ca fiind necesară o ajustare a estimării noastre făcută la începutul anului (când anumite elemente ne-au făcut să apreciem pentru 2012 o piață totală de cca. 117.000 unități / autoturisme + vehicule comerciale), către un volum total de cca. 90.000 – 92.000 de unități, din care autoturisme circa 75.000 unități”, arată sursa citată.