Prima pagină » Economic » Varianta finală a Master Planului. Transporturile scot din joben mii de kilometri de autostrăzi și drumuri expres în 15 ani

Varianta finală a Master Planului. Transporturile scot din joben mii de kilometri de autostrăzi și drumuri expres în 15 ani

România va construi anual, în medie, câte 86 de kilometri noi de autostradă, la care se adaugă alți 346 de kilometri de drumuri expres, drumuri trans regio, euro trans și ocolitoare.

După cei 50 de kilometri de autostradă inaugurați cu chiu cu vai în 2014, din care câțiva deja s-au crăpat, cea mai recentă variantă a Master Planului de Transport prevede că până în 2030 vor fi gata 1.301 kilometri de autostrăzi. La ei se vor adăuga în cei 15 ani alți 5.201 kilometri de drumuri expres, drumuri trans regio, drumuri euro trans și variante de ocolire. Sursele de finanțare, calculate la 48 de miliarde de euro, nu este clar de unde vor proveni.

Harta marilor proiecte rutiere din Master Planul General de Transport în varianta actualizată și finală.

(clic pe imagine pentru a mări)

Principalele noutăți ale variantei actualizate a Master Planului de Transport, prezentat marți la Transporturi parlamentarilor din comisiile de specialitate, constau în apariția a șase noi autostrăzi, cu o lungime de 629 de kilometri, care în varianta din octombrie a MPGT erau trecute la capitolul drumuri expres. Costul pentru noile autostrăzi este estimat la 7,6 milioane de euro.

Sursa MPGT, varianta actualizată

sursa MPGT, varianta actualizata, Ministerul Transporturilor

Ca noutate, față de varianta inițială a MPGT, pe lângă Sibiu-Pitești, care apare ca autostradă, după ce inițial era prevăzută ca drum expres, în varianta finală a Master Planului au fost incluse la noutăți autostrăzile Târgu Mureș-Târgu Neamț – ca autostradă fazată – autostrada Bacău-Pașcani, autostrada Târgu Neamț-Iași- Ungheni, inelul de ocolire București și A3 Oradea.

Investiția în sectorul rutier din masterplan se va ridica la 26,5 miliarde de euro. Mai mult de jumătate din bani vor ajunge la autostrăzi.


 

Drum expres între Otopeni și autostrada București-Ploiești

În varianta actualizată a MP este inclus și un drum expres de 9 kilometri între aeroportul Henri Coandă și autostrada București-Ploiești. Investiția estimată – 41 de milioane de euro.

Reabilitările de cale ferată, electrificarea de linii ferate și cumpărarea de material rulant vor înghiți până în 2030 fonduri de 18,8 milioane de euro.

Linia de cale ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea, de 38 de kilometri, ne va costa 785 de milioane de euro.

La capitolul transport aerian, Master Planul are pe „lista de intervenții” aeroportul Băneasa. Valoarea investițiilor ce vor fi atrase în transportul aerian în următorii 30 de ani este de 588,2 de milioane de euro, bani ce vor intra în 14 aeroporturi din toată țara.

Nazare: Se mai bifează o dezbatere, să dea bine în ochii CE

Unii dintre parlamentarii din comisiile de specialitate critică master planul prezentat marți la Transporturi. ” Nu avem o prioritizare, anexe complete, nu avem plan de implementare, nici acordul Comsiei Europene. Nu prea avem ce să dezbatem. Însă, cel mai probabil se va mai bifa o „dezbatere” ca să dea bine în ochii Comisiei Europene. Nu avem însă un document matur, pe care să poți încerca sau solicita un acord politic”, a scris pe Facebook senatorul Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor.

Citește și