Prima pagină » Economic » Veniturile din turism au scăzut în România cu 16% în ultimii patru ani

Veniturile din turism au scăzut în România cu 16% în ultimii patru ani

Veniturile din turism au scăzut în România cu 16% în ultimii patru ani
Veniturile industriei turistice din România s-au redus cu 16% în ultimii patru ani, până la 1,5 miliarde euro în 2011, în principal din cauza scăderii numărului de turiști străini și a cheltuielilor acestora, piața locală fiind una dintre cele mai afectate de criză din regiune, potrivit PwC România.

Veniturile industriei turistice din România s-au redus cu 16% în ultimii patru ani, până la 1,5 miliarde euro în 2011, în principal din cauza scăderii numărului de turiști străini și a cheltuielilor acestora, piața locală fiind una dintre cele mai afectate de criză din regiune, potrivit PwC România, informează Mediafax.

Cheltuielile turiștilor străini au scăzut de la peste 750 de milioane euro în 2008 la mai puțin de 600 milioane euro în 2011, în vreme ce turiștii autohtoni și-au redus cheltuielile în această perioadă de la 1,01 miliarde euro la 900 milioane euro. În ultimii patru ani, rata medie anuală de creștere a industriei turistice locale a fost negativă, respectiv -5,7%, a anunțat compania de consultanță și audit.

„Recesiunea a avut un impact sever asupra industriei turistice a țărilor central și est-europene, Polonia, Slovacia și România fiind piețele cele mai afectate. Recesiunea a redus veniturile disponibile ale consumatorilor, care s-au văzut astfel nevoiți să-și reducă cheltuielile pentru vacanțe. De departe, cel mai afectat segment de aceste schimbări în comportamentul consumatorilor a fost cel al vacanțelor în străinătate, turiștii români reducându-și cheltuielile cu 30%, de la 460 de milioane euro în 2008 la 310 milioane euro în 2011”, a declarat într-un comunicat Andrei Crețu, manager în cadrul PwC România și unul dintre autorii studiului.

Studiul arată că industria turistică din România a contribuit cu 1,4% la PIB, dar, dacă se adaugă și contribuțiile indirecte și cele induse, turismul aduce aproape 6 miliarde de euro la PIB-ul României. Sectorul turistic românesc are însă o contribuție redusă la PIB în comparație cu alte țări din regiune, în condițiile în care în Bulgaria reprezintă 3,6% din PIB, în Ungaria 4%, iar în Republica Cehă 2,8%.

„Deși sectorul turistic al României are un potențial real de creștere, infrastructura de transport și cea hotelieră inadecvată împiedică dezvoltarea acestuia. De asemenea, sectorul resimte lipsa unui număr suficient de personal calificat în domeniu (bucătari, ospătari, cameriste), în principal ca urmare a faptului că mulți dintre românii cu astfel de calificări au preferat să lucreze în străinătate, în vreme ce școlile și liceele profesionale nu furnizează suficienți absolvenți cu pregătirea necesară”, a adăugat reprezentantul PwC, care a arătat că intensificarea competiției așteptată în acest domeniu va duce la o îmbunătățire a calității serviciilor turistice.

Raportul arată totodată că România are una dintre cele mai scăzute rate de ocupare hotelieră din Europa, de 26%, în timp ce hotelurile din București au un grad de ocupare mai mult decât dublu (62%). Cu toate acestea, veniturile pe cameră disponibilă (REVpar) au scăzut chiar și în București în ultimii patru ani. În afară de recesiune, creșterea ofertei hoteliere din București este responsabilă de deteriorarea indicatorului, potrivit companiei de consultanță.

„Turismul este un sector economic foarte competitiv, iar România trebuie să-și pună lucrurile la punct pentru a atrage un număr mai mare de turiști străini. Acest lucru nu va fi ușor, având în vedere că țările din regiune investesc masiv în dezvoltarea industriilor lor turistice. România ar putea utiliza o strategie de marketing diferită, promovându-se drept o țară încă neafectată de efectele secundare ale turismului de masă, poziționându-se drept o destinație de aventură pentru turiștii interesați să se abată de la traseele aglomerate” a mai spus Crețu.

PwC asigură servicii de audit, consultanță fiscală pentru afaceri, rețeaua fiind prezentă în 158 de țări.

Citește și