Prima pagină » Economic » Veste bună pentru turiști. Ce se întâmplă începând de astăzi, dacă agenția de turism dă faliment

Veste bună pentru turiști. Ce se întâmplă începând de astăzi, dacă agenția de turism dă faliment

Veste bună pentru turiști. Ce se întâmplă începând de astăzi, dacă agenția de turism dă faliment
Agențiile de turism vor fi obligate să asigure integral turiștii în cazul falimentului, după ce statul a interzis începând de luni asigurările în franșiză, prin care agențiile, dacă intrau în insolvență, erau obligate să suporte doar o mică parte din pierderile suferite de turiști.

Luni a apărut în Monitorul Oficial un Ordin al ministrului delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri și Turism, privind asigurarea turistului în cazul insolvabilității sau falimentului unei agenții de turism.

Actul normativ, care vizează creșterea siguranței turistului, a rezultat în urma analizelor din ultimele luni ale unui grup de lucru format din reprezentanți ai Autorității Naționale pentru Turism (ANT), Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și Uniunii Naționale a Asigurătorilor și Reasigurătorilor din România.

„În urma concluziilor discuțiilor și în baza monitorizărilor ANT, am decis că se impune eliminarea posibilității încheierii contractelor de franșiză între agenții și societățile de asigurări și introducerea ca obligatorie a plății integrale și anticipate a primei de asigurare”, a declarat agenției MEDIAFAX Răzvan Filipescu, președintele ANT.

El a explicat că până acum exista posibilitatea încheierii de către agenții cu firma de asigurări a unui contract de franșiză care, în unele cazuri, atingea 80% din suma asigurată. Astfel, la o agenție detailistă, în caz de faliment, aceasta plătea 20% din prețul vacanței, iar restul de 80% cădea în sarcina turistului.

Filipescu afirmă că din calculele ANT, în jur de 500 de agenții de turism românești au contracte de franșiză.

„În unele cazuri, când cumpăra vacanța, turistului nu i se aducea la cunoștință existența franșizei și, implicit, a riscului la care era supus”, a mai spus șeful ANT.

Prim-vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, a spus că franșiza era „o glumă proastă”, pentru că turistul nu mai recupera aproape nimic din bani în cazul falimentului agenției.

Filipescu a mai spus că o altă problemă era că o serie de agenții plăteau doar prima rată a poliței de asigurare și nu le mai achitau pe celelalte, ceea ce ducea la anularea asigurării. Actul normativ publicat luni obligă agențiile să achite integral și în avans polița de asigurare.

„Unii plăteau rata pe trimestrul I, nu mai plăteau ratele pe trimestrele II și III și intrau în faliment în trimestrul III, pierzându-și astfel asigurarea”, a afirmat Burcea.

Astfel, în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului, agențiile de turism sunt obligate să transmită ANT copia „poliței de asigurare pentru rambursarea cheltuielilor de repatriere și/sau a sumelor achitate de turist în cazul insolvabilității sau falimentului agenției”.

Președintele ANT afirmă că în următoarele 60 de zile statul va avea situația clară a agențiilor de turism care operează în România.

„Mai aducem o noutate, și anume impunerea prin Ordin ca asigurarea de insolvabilitate a agenției de turism turoperatoare să acopere și turistul care a contractat vacanța vândută de turoperator printr-o agenție detailistă. Considerăm că beneficiarul poliței este turistul care, până acum, dacă achiziționa vacanța de la detailist, iar turoperatorul de unde detailistul luase pachetul intra în faliment, turistul nu era despăgubit”, a explicat Filipescu.

Alin Burcea afirmă că măsura va întări siguranța turistului, dar și a agenției detailiste, și a dat ca exemplu falimentul agenției Premium Hollidays, care a făcut peste 150 de victime printre agențiile detailiste.

„Aceste agenții au pierdut sume de la 2.000 de euro la 150.000 de euro, și unele au avut mari probleme sau au intrat în insolvență. Acest lucru a produs mari tulburări pe piață”, a adăugat prim-vicepreședintele ANAT.

Burcea spune că din cele aproximativ 2.500 de agenții de turism din România, lucrează efectiv circa 1.500. Din verificările ANAT, aproximativ 200 dintre acestea funcționează cu asigurările expirate.

„Noile măsuri vor duce la reducerea numărului de agenții la aproximativ 1.500, dar vor crește siguranța turistului. ANAT îi mulțumește președintelui ANT, Răzvan Filipescu, care a înțeles problematica din turism destul de repede”, a spus Burcea.

El a adăugat că o altă măsură pe care ANAT o solicită autorităților din turism este ca asigurarea pentru turoperatori să crească de la 50.000 de dolari la peste 200.000 de euro.

Autor

Citește și