Veste proastă pentru UBER și TAXIFY. Proiectul care legifera activitatea de ridesharing A FOST RESPINS. Uber introduce BUTONUL DE PANICĂ
„Este o formă a legii foarte greu de aplicat, dacă nu chiar inaplicabilă,” a declarat Daniel Butunoi, președintele Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Senat, după ședință. „În al doilea rând, avem în pregătire o nouă formă a legii, în deplin acord cu toate structurile interesate, inclusiv cu colegii noștri și cu grupurile asociative și cu operatorii care astăzi sunt în piață și nu au o lege. Este în fapt o idee foarte bună. Vrem să venim cu o lege care să avantajeze pe toată lumea și în care toată lumea să aibă un cadru legal în care să își desfășoare această activitate. Cel mai probabil săptămâna viitoare.”
Butunoi susține că forma inițială a propunerii legislative nu poate fi pusă în aplicare, având prea multe defecte.
„Ideea este foarte bună. Este necesară. La comisie, eu m-am confruntat cu următoarea situație: pe această lege avem mai bine de 100 de amendamente din partea Parlamentului. Legea noastră are 33 de articole, respectiv 10 pagini, dar am amendamente pe 40 de pagini. Așa cum a fost ea inițial întocmită are și foarte multe hibe în sensul aplicării ei. Din punct de vedere procedural, unei legi modificată în proporție mai mare de 50% față de forma inițială, i se deturnează obiectul și atunci avem probleme de neconstituționalitate. Sunt șanse mici să putem agrea în forma actuală această lege,” a susținut Butunoi.
Propunerea legislativă privind activitățile prestabilite de tip ridesharing a fost respinsă în Comisia de Transporturi cu unanimitate de voturi. Inițiativa prevedea că serviciile de tip ridesharing puteau fi efectuate doar prin intermediul aplicațiilor.
„Serviciul prestabilit de tip ridesharing poate fi accesat de pasagerii care caută o cursă sau de către șoferii care oferă o cursă doar prin intermediul platformelor tehnologice online care sunt descărcate/instalate pe unul dintre dispozitivele lor mobile (telefoane inteligentem tablete, etc). Autostopul sau oferirea de curse în afara unei platforme tehnologice nu sunt considerate servicii prestabilite de tip ridesharing și nici nu sunt strict interzice (dacă nu sunt efectuate de un serviciu de transport autorizat). Serviciul prestabilit de tip ridesharing poate fi facilitat doar de întreprinderile autorizate în acest sens în conformitate cu prevederile prezentei legi. Facilitare serviciului prestabilit de tip ridesharing fără autorizare este interzisă,” prevedea proiectul de lege respins de Comisia de transporturi.
Potrivit inițiativei respinse, „serviciile prestabilite de tip ridesharing înseamnă deplasarea împreună a persoanelor, cu ajutorul unui vehicul, în baza unui contract de ridesharing încheiat între pasager (i) și șoferul autovehiculului, care este facilitat de o întreprindere autorizată conform prezentei legi printr-o platformă/aplicaie tehnologică online”.
De asemenea, „platforma tehnologică înseamna programul software de sine stătător descărcat/instalat pe un dispozitiv mobil prin intermediul căruia membrii înregistrați interacționează și găsesc și/sau oferă curse (transport) și încheie contractul de ridesharing”.
„Proiectul de act normativ urmărește reglementarea serviciilor de transport în regim de taxi, care funcționează prin intermediul unor platforme digitale pe modelul economiei colaborative, prin introducerea unor reglementări specifice, care să permită atât autorizarea acestora, cât și taxarea corespunzătoare a operatorilor acestui tip de servicii. Proiectul ține cont și de sentința recentă a Curții Europene de Justiție, care a decis, în cazul unui operator de astfel de servicii, că aceste servicii de intermediere sunt „servicii de transport urban necolectiv” și că revine statelor membre ale UE responsabilitatea de a crea un cadru de reglementare,” se arata în expunerea de motive a proiectului de lege respins.
Nici Ministerul Transporturilor nu susține proiectul de lege în forma inițială. De asemenea, reprezentantul MAI a precizat că proiectul trebuie îmbunătățit.
„Nu avem un punct de vedere al Guvernului. Noi, societatea și realitatea ne arată că aceste activități se întâmplă în prezent și ar trebui să ne adaptăm acestei realități. Proiectul ar trebui să mai sufere câteva modificări care să coreleze cu actuala legislație în domeniu, Legea taximetriei. Aș puncta câteva aspecte care nu sunt corelate: valabilitatea permisului sau vechimea în conducere, atestarea profesională, o vârstă, autovehiculul să fie supus inspecției tehnice ca și la taximetrie… Dacă acestea se corelează nu cred că am avea o problemă din punctul nostru de vedere. Dar nu sunt corelate în totalitate. Susținem într-o formă echilibrată proiectul de lege,” a explicat reprezentantul MAI.
Pe de altă parte, reprezentantul fimei Taxify, Cătălina Șerban, a declarat că firmele și companiile care au activități de tip ridesharing doresc o legislație care să le permită achitarea contribuției la bugetul de stat.
„Am colaborat și cu celelalte companii interesate direct de apariția acestui proiect legislativ. Noi ne dorim ca să existe o legislație prin care activitățile de ridesharing să fie legiferate. E o activitate economică care se întâmplă deja și vrem să fie legiferată, astfel încât să putem contribui la bugetul de stat și bugetul local, fără nicio problemă. Pe noi ne interesează acest proiect de lege în orice variantă apare și susținem toate eforturile ministerelor și cele din Parlament de a duce mai departe proiectul de lege,” a declarat Cătălina Șerban.
Senatorul Daniel Butunoi anunță că PSD va propune, săptămâna viitoare, un nou proiect legislativ, care să includă prevederile necesare pentru reglementarea activităților de tip ridesharing.
Uber a anunțat miercuri lansarea unui „Kit de instrumente pentru siguranță”, care va fi disponibil în următoarele săptămâni pentru pasagerii, șoferii și curierii care folosesc aplicația în Europa, Orientul Mijlociu și Africa, scrie Ziarul financiar.
Astfel, în aplicație vor apărea funcții noi, care vor fi introduse în kitul de instrumente pentru siguranță a șoferilor și utilizatorilor:
– Butonul de panică – La apăsarea lui, pasagerii și șoferii/curierii se pot conecta direct cu serviciul pentru situații de urgență 112;
– Contacte de încredere – Pasagerii își pot alege 5 prieteni sau membri ai familiei ca fiind „contacte de încredere” și, printr-o apăsare de buton, le pot transmite detalii despre cursă;
– Centrul de siguranță – Un hub cu informații despre siguranță, unde utilizatorii găsesc detalii despre funcțiile-cheie de siguranță existente în aplicație, inclusiv informații despre serviciu de suport 24/7, detalii despre șofer și mașină, urmărirea cursei prin GPS, rating și sistemul de feedback;
– Alerte de viteză – O opțiune ce reamintește șoferilor și curierilor să păstreze o viteză sigură, în limitele legale.
Vezi mai multe detalii despre noile funcții Uber în Ziarul financiar.