Viața și opera lui Ioan Rus la Transporturi. Autostrada Comarnic – Brașov, incertă, Master Planul așteaptă aprobarea Comisiei Europene
Rus a fost numit ministru al Transporturilor în 25 iunie 2014 și și-a încheiat mandatul joi, la mai puțin de un an de la numirea în funcție.
Mandatul acestuia la Transporturi încetează după o declarație privind românii din străinătate, criticată de reprezentați ai partidelor politice și societății civile, care i-au cerut demisia.
„România are trei milioane de oameni, să zicem, din forța activă, în acest moment, în occident. Dintre care vreun milion sunt fierari betoniști, fierari și așa mai departe. Lucrează în construcții, autostrăzi, prin Europa. Au poate 1.500 de euro salariu. O spun foarte direct. De banii ăștia, copiii se fac golani acasă și nevasta curvă. De 700 de euro vin acasă jumătate”, a spus Rus, într-o emisiune TV.
Joi, la o zi de la aceste afirmații, Rus și-a cerut scuze „dacă a jignit pe cineva”, susținând că declarația a fost „cu sens pozitiv, dar cu o licență nefericită” și că se va gândi să demisioneze doar dacă acest lucru se va impune, explicând că mai trebuie să finalizeze procedurile pentru MasterPlanul de Transport.
După o discuție cu premierul Victor Ponta, Rus și-a dat demisia, un înlocuitor urmând să fie desemnat săptămâna viitoare.
MasterPlanul de transport, proiectul de construcție a autostrăzii Comarnic-Brașov și trecerea CFR-urilor pe profit sunt câteva dintre temele care au marcat mandatul lui Ioan Rus la conducerea Ministerului Transporturilor.
În timpul mandatului său a fost finalizat MasterPlanul General de Transport, document strategic care prezintă cele mai importante proiecte de infrastructură din România. Strategia a fost modificată, în urma unei consultări publice, și așteaptă aprobarea Comisiei Europene.
În privința proiectului autostrăzii Comarnic-Brașov, Rus anunța în februarie noi schimbări, referitoare în principal la finanțare, astfel că în prezent nu este clar dacă proiectul va fi realizat în concesiune de către asocierea Vinci-Strabag-Aktor, care are un memorandum semnat în acest sens, în 2014, cu Compania de Drumuri.
Dintre companiile majore din subordinea MinisÂterului TransporÂturilor, cea mai mare parte au intrat anul trecut pe profit, după mai mulți ani în care au adunat pierderi cumulate de mai multe sute de milioane de euro. Chiar CFR Călători și CFR Marfă, care deși au fost pe minus în ultimii ani, în 2014 au ajuns să înregistreze profit – 69 milioane lei, respectiv 900.000 de lei. Tarom însă rămâne pe pierdere.
Ioan Rus – prefect, șef de consiliu județean și de trei ori ministru
Ioan Rus are 60 de ani și este în PSD (PDSR) din 1994, iar în perioada 2000-2004 a fost ministru de Interne în Guvernul Năstase, din 2003 cumulând și funcția de vicepremier.
Acesta a fost prefect al județului Cluj în 1996, iar patru ani mai târziu a fost desemnat președinte al Consiliului Județean, funcție deținută până când a devenit ministru de Interne. În Cabinetul Năstase a fost coleg cu ceilalți doi social-democrați ai așa-zisului „grup de la Cluj”, Vasile Dâncu, ministru al Informațiilor Publice, și Vasile Pușcaș, negociator-șef cu Uniunea Europeană.
Pe linie de partid, Rus a fost ales în 2001 în funcția de președinte al organizației județene Cluj, iar din 2002 a devenit vicepreședinte al PSD.
La alegerile locale din 2004, Ioan Rus s-a retras din Executiv pentru a se dedica campaniei pentru funcția de primar al municipiului Cluj, el candidând din partea PSD. A fost însă învins în această cursă electorală de Emil Boc, candidatul Alianței D.A.
Din această poziție, Rus a militat pentru regionalizare, readucând în discuție această propunere, considerând-o „o calibrare regională” și susținând că descentralizarea privitoare la Transilvania trebuie gândită „la Cluj sau în alt oraș din Transilvania, dar nu la București”.
Președintele Traian Băsescu a declarat, în 2007, că are „apreciere” pentru Rus, Dâncu și Pușcaș. „Sunt oameni cu care poți discuta”, a spus atunci Băsescu despre „grupul de la Cluj”. De altfel, cei trei social-democrați s-au opus demersului de suspendare a șefului statului, considerând că este „o prostie”.
În decembrie 2007, Ioan Rus a demisionat din funcția de președinte al PSD Cluj, fiind în conflict cu conducerea partidului, apoi, după o jumătate de an, Rus a renunțat și la toate funcțiile deținute la nivel național în partid, păstrându-și doar calitatea de membru PSD și intrând într-un con de umbră.
În aprilie 2012, Ioan Rus s-a întors în guvern, fiind numit ministru de Interne în Cabinetul Ponta, de unde a demisionat la începutul lunii august, în urma referendumului pentru demiterea președintelui Traian Băsescu. Rus a invocat în demisie faptul că asupra sa și a MAI „s-au exercitat nenumărate presiuni, nenumărate discuții și aprecieri, începând cu Traian Băsescu și terminând cu Crin Antonescu, lucru complet inacceptabil”.
„Limitele demnității mele le stabilesc singur. Eu sunt un politican onest și corect și din acest motiv mi-am înaintat demisia de onoare”, a spus Rus. Odată cu acesta a demisionat și ministrul delegat pentru administrație, Victor Paul Dobre.
La Congresul PSD din aprilie 2013, Ioan Rus a fost ales vicepreședinte al partidului pe Regiunea de Nord-Vest.
Ioan Rus a absolvit Facultatea de Mecanică a Universității Tehnice din Cluj, după care a urmat cariera universitară și a obținut titlul de doctor inginer, cu specializarea Tehnologia Construcțiilor de Mașini. A publicat 14 volume în calitate de autor și coautor, precum și zeci de lucrări și articole științifice.
După absolvirea cursurilor universitare, el a lucrat timp de doi ani ca inginer în cadrul TSMA Cluj, apoi ca inginer cercetător la Institutul Politehnic din Cluj, asistent universitar, șef de lucrări, conferențiar universitar, profesor universitar coordonator al disciplinei „Calculul și construcția automobilelor”, iar din 2003 este conducător de lucrări de doctorat.
Ioan Rus este membru al mai multor asociații profesionale din România și din străinătate: Asociația Generală a Inginerilor din România, Societatea Inginerilor de Automobile din România, Asociația Inginerilor Mecanici Agricoli din România, The Society of Automotive Engineers (SUA), precum și al Asociației Române pentru Clubul de la Roma.
În 2002, Rus a fost decorat de către președintele Ion Iliescu cu Ordinul Național „Steaua României” în Grad de Cavaler.