Vodafone analizează posibile achiziții, inclusiv a proprietarului UPC România
Discuțiile interne din cadrul Vodafone, al doilea mare operator de telefonie mobilă la nivel mondial, s-au intensificat în ultimele zile, după ce liderul de servicii broadband BT Group a dezvăluit că analizează o posibilă achiziție a companiei O2, divizia locală de telefonie mobilă a grupului spaniol Telefonica, dar și cumpărarea operatorului wireless EE, deținut de Orange și Deutsche Telekom.
Dacă BT va finaliza o astfel de tranzacție, vor crește vânzările grupului de servicii de telefonie fixă și mobilă. În aceste condiții, va deveni mai important pentru operatori de telefonie mobilă ca Vodafone, EE, O2 și 3 (a grupului Hutchison) să dețină rețele fixe proprii, în caz contrar urmând să fie nevoite să devină simpli revânzători ai serviciilor BT.
Atractivitatea Liberty Global, a miliardarului John Malone, rezidă în deținerea unor rețele prin cablu capabile să asigure trafic de Internet de mare viteză în aproape 12 țări din Europa.
În Marea Britanie, Vodafone ar obține rețeaua Virgin Media a grupului Liberty, care acoperă aproximativ jumătate din țară. Astfel, Vodafone ar mări rețeaua de broadband obținută în 2012, când a cumpărat Cable & Wireless.
Surse apropiate situației au declarat anterior că Vodafone a abordat Liberty Global în acest an, dar că așteptările legate de preț au fost diferite.
Liberty și Vodafone au concurat pentru active în domeniul serviciilor prin cablu în Europa. Anul trecut, Vodafone a învins Liberty cu o ofertă de 10,5 miliarde de euro pentru preluarea companiei germane Kabel Deutschland Holding.
Vodafone a mai cumpărat, în luna martie, compania spaniolă de broadband Grupo Corporativo Ono, pentru 7,2 miliarde de euro.
În afară de Liberty, Vodafone analizează și alte opțiuni pentru extinderea operațiunilor broadband în Marea Britanie, inclusiv preluarea companiei low-cost TalkTalk, dar aceasta este considerată o variantă mai puțin bună pentru că nu deține o rețea dezvoltată de cabluri cu fibră optică.
„Liberty este soluția evidentă, justificată. Vodafone are nevoie de fibră optică, iar Liberty o are”, a spus una dintre surse.
O altă sursă a arătat că echipa care se ocupă de strategia Vodafone s-a întâlnit în ultima săptămână pentru a analiza diferite opțiuni.
Combinarea celor două companii ar crea un grup de comunicații cu vânzări anuale de peste 80 de miliarde de dolari, dar este posibil ca autoritățile de reglementare să analizeze cu o atenție speciale acordul în țările unde activitățile se suprapun, cum ar fi în Germania, Marea Britanie și Olanda.
În Germania, unde Vodafone și Liberty concurează pe segmentul serviciilor prin cablu, autoritățile antitrust au adoptat o poziție fermă în privința combinațiilor dintre companiile de acest fel.
Rămâne de văzut dacă Vodafone va merge mai departe și va face o ofertă Liberty sau dacă va căuta altă cale pentru a-și dezvolta serviciile prin cablu din Marea Britanie, cum ar fi închirierea de linii de cablu sau construirea altora noi, notează Reuters.
Reprezentanții Vodafone și Liberty Global au refuzat să comenteze.
În luna septembrie, directorul general al Vodafone Group, Vittorio Colao, a declarat că Liberty Global ar putea fi o achiziție bună pe care ar lua-o în considerare în cazul unui preț corect.
Vodafone aplică un plan de investiții în valoare de 19 miliarde de dolari, până în martie 2016, numit Project Spring, pentru modernizarea rețelei de telefonie mobilă și Internet broadband. Investiția este finanțată cu fonduri obținute din vânzarea participației deținute la Verizon Wireless, pentru 130 de miliarde de dolari.
Colao este optimist că Vodafone, după realizarea Project Spring și pe o piață europeană consolidată, va fi într-o poziție mai bună pentru a face fuziuni și achiziții.
În România, Vodafone avea 8,507 milioane de clienți la sfârșitul lunii septembrie, dintre care 7,914 utilizatori ai serviciilor mobile. Dintre aceștia, abonații serviciilor Vodafone reprezintă 42,2%, iar utilizatorii de cartele 57,8%.
Liberty Global deține UPC România, prin intermediul UPC Broadband, divizia europeană a grupului. UPC România furnizează servicii de televiziune (digitală, prin satelit și analogică), Internet în bandă largă și telefonie în aproximativ 300 de localități și are 1,16 milioane de clienți.