Oficialii operatorului aviatic low-cost Wizz Air, cu sediul la Budapesta, au decis să reducă frecvența curselor din și spre România în luna august. Hotărârea vine pe fondul unui val de nemulțumiri ale clienților după ce mai multe curse au înregistrat întârzieri sau au fost anulate.
Valeria Bragarenco, Corporate Communications Manager al Wizz Air responsabil pentru 12 piețe a anunțat miercuri, în cadrul unei întâlniri cu presa la București, că operatorul aviatic low-cost a decis să reducă frecvența zborurilor operate din România în luna august. Motivul invocat este acela de a reduce pe cât de mult posibil riscul anulărilor.
Fiind vorba de zboruri deja vândute, oficialul companiei a precizat că au fost trimise – încă de săptămâna trecută – mesaje clienților prin care sunt informați ca au la dispoziție opțiunea de rambursare sau de reprogramare ulterioară a zborului. „Este o soluție foarte bună”, a spus Valeria Bragarenco, fără a răspunde însă la întrebările presei privind numărul de clienți vizați sau ponderea decisă din totalul curselor.
Oficialul companiei a explicat – fără să furnizeze însă multe cifre – contextul în care s-au înregistrat întârzieri și s-au anulat zboruri în ultima perioadă. „O anulare de zbor ne costă foarte mult. Anularea este ultima variantă la care recurgem”, acesta a fost mesajul reprezentanților companiei ungurești Wizz Air.
„Anulările sunt mult mai mici decât ar fi putut fi. Nu avem așa multe anulări”, a afirmat Valeria Bragarenco, fără a pune la dispoziția jurnaliștilor un număr sau un procent al acestora la nivelul României.
Conform datelor obținute de la Compania Naționale de Aeroporturi București (CNAB) în perioada 29 iunie – 5 iulie și 22 – 28 iunie, au fost peste 200 de curse Wizz Air întârziate cu cel puțin 30 de minute și 13 anulate pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București.
Potrivit Wizz Air, există și un Centru Telefonic pentru Asistență Specială, pe care pasagerii cu zboruri anulate sau o întârziere mai mare de cinci ore îl pot apela la tarif normal. Numărul pentru România este 0040 312 294 796, pentru limba română, programul este 9-18, dar în engleză este non stop.
Wizz Air operează 100 de zboruri pe zi pe rute din România, la nivelul lunii august. Este vorba de 35 de avioane – din totalul de 184 de aeronave ale companiei – care operează fie câte 4 – 6 zboruri scurte, fie 2 pe distanțe lungi, din fiecare zi. În România zboară din 7 baze, cea din București, cu 17 aeronave dedicate – fiind cea mai mare a companiei la nivel european. Vechimea medie a aeronavelor este de 4,37 de ani, fiind cea mai tânără flotă din Europa, conform declarațiilor reprezentantului companiei venit miercuri la București. Compania în România 1.500 de angajați, număr în care intră și piloții, și însoțitorii de bord.
De la startul operațiunilor, Wizz Ai a transportat 77 de milioane de pasageri către și dinspre România, unde, în prezent sunt operate 176 de rute, spre/dinspre 24 de țări. Conform oficialilor, cele mai populare rute sunt Madrid, Dubai și Londra.
Conform cifrelor oficiale, numărul de pasageri transportați de compania aeriană către și dinspre România în 2022 este de peste 8,5 milioane. Un total de peste 45 de milioane de pasageri au rezervat bilete cu Wizz Air în 2022 în toată rețeaua, de aproape două ori mai mult decât în 2021 (21,7 milioane de pasageri) și cu 10% mai mult decât în 2019 (41 de milioane de pasageri).
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) – care, în prezent, nu poate amenda direct compania, neavând sediu în România, dar poate notifica statele de origine – sfătuiește clienții companiilor de zbor să se adreseze, în primă instanță, operatorilor economici de transport aerian sau agențiilor de turism intermediare, pentru soluționări amiabile, iar, în situația în care drepturile acestora sunt încălcate, să se adreseze autorităților competente.
În esență, în conformitate cu Regulamentul European nr. 261, consumatorii au dreptul să solicite compensații de până la 600 de euro, pentru un zbor anulat, iar acest lucru este valabil chiar și în situația în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ.
Recuperarea compensațiilor se poate face fie amiabil, la operatorul economic, fie prin intermediul ANPC și Centrul European al Consumatorilor România, care realizează acest lucru, cu titlu gratuit. Sunt prevăzute compensații și în cazul pierderii bagajelor, conform prevederilor detaliate în ghidul ECC România.
De exemplu, mii de români s-au îndreptat împotriva companiei aviatice low-cost Blue Air pentru a-și recupera banii pe care i-au plătit pe curse anulate sau pentru a primi compensațiile stabilite prin actele care reglementează drepturile pasagerilor, pentru curse întârziate sau scoase cu totul din orarul de zbor. Unii s-au adresat companiilor de specialitate sau au contactat avocați, dar sunt și pasageri care – după haosul din aeroporturi din sezonul estival -, zilele acestea, după două, trei luni de așteptare, au început să primească înapoi de la bănci banii plătiți pe biletele de avion. Specialiștii au explicat, pentru Gândul, toți pașii pe care clienții companiei aviatice care se simt nedreptățiți trebuie să îi parcurgă pentru a recupera banii plătiți sau pentru a primi compensațiile cuvenite.
Autoritatea competentă a statului pentru protecția consumatorilor nu îl poate trage la răspundere operatorul aviatic low-cost Wizz Air, așa cum a făcut în cazul notoriu al Blue Air, în cazul în care încalcă drepturile lor legale. Potrivit președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu, instituția pe care o conduce nu poate amenda operatorii cu sedii în alte țări și, mai mult, proiectul legislativ care ar urma să permită ANPC să aplice sancțiuni a fost blocat în Parlament de aleșii Uniunii Salvați România.
„În cadrul acestui act normativ, avem prins că orice operator economic desfășoară activități comerciale pe teritoriul României va fi obligat să aibă un reprezentant aici tocmai pentru ca în situații ca cea generată de Wizz Air să putem avea un interlocutor legal local căruia să putem să-i aplicăm eventuale sancțiuni, să stabilim măsuri”, a spus Horia Constantinescu, pentru Gândul.
La întrebarea Gândul privind un punct de vedere referitor la acest proiectul de lege al ANPC, Valeria Bragarenco a răspuns că Wizz Air respectă legea și că, în momentul în care această modificare ar intra în vigoare, compania se va conforma.
Sursa FOTO: Facebook. Foto cu caracter ilustrativ