Lansarea unui operator de telecomunicații MVNO în România este un demers dificil, cu șanse reduse de reușită, întrucât prețurile practicate de celelalte companii prezente pe piață sunt „foarte jos”, potrivit operatorilor, informează Mediafax.
Un MVNO este un operator care furnizează servicii de voce și date mobile fără a-și construi propria rețea de antene și fibră optică, ci închiriind infrasstructura de la operatori existenți.
„Suntem în discuții cu o serie de parteneri care urmăresc lansarea unui MVNO, dar România este o piață dificilă dacă luam în calcul prețurile practicate pe piața telecom. În alte țări, MVNO-urile au avut succes pentru că și prețurile sunt de 10 ori mai mari față de cele practicate în România”, a declarat la ZF Digital ’12 directorul general al Vodafone România, Inaki Berroeta.
Directorul general al Cosmote România, Stefanos Theocharopoulos, este de acord cu argumentele avansate de șeful Vodafone România, iar directorul general al Orange România, Jean-François Fallacher, a afirmat că „în România nu este loc pentru MVNO din cauza prețurilor”.
Întrebați dacă rețelele de telecomunicații 2G vor dispărea în următorii 5 ani, reprezentanții celor trei operatori de telefonie mobilă au spus că este prematur să avanseze un termen.
„Este prea devreme sa avansam un astfel de termen. Noi ajutăm oamenii să comunice între ei și rețelele 2G asta fac și vor face și în viitor”, a spus Fallacher.
Șeful Cosmote România a spus că rețelele 2G sunt similare serviciilor de acces la Internet. „Internetul va rămâne indiferent de evoluția lui, deci și 2G va rămâne”, a arătat Theocharopoulos.
Berroeta a afirmat că rețelele 2G vor fi utilizate și peste 5 ani, dar peste 15 ani a putea să dispară.
În privința serviciilor de televiziune, reprezentanții operatoriilor spun că licențele recent achiziționate vor permite să continue dezvoltarea acestui segment de piață.
„Cred că serviciile de televiziune vor fi din ce în ce mai importante pentru operatorii telecom, pentru ca clienții vor să vizualizeze conținut pe terminalele lor, din ce în ce mai inteligente și mai performante”, a spus Fallacher.
La rândul său, șeful Vodafone România a afirmat că „vor avea loc schimbări in privința consumului de servicii TV, a conținutului furnizat și vizualizat de clienți.
„Direcția de dezvoltare este următoarea: clientul va alege locul, momentul și conținutul pe care îl va viziona. A aștepta difuzarea unui anumite emisiuni sau film pe care un canal TV îl va transmite la un moment dat nu mai este de actualitate în rândul clienților consumatori de astfel de servicii”, a spus Berroeta.
Întrebați cum vor fi finanțate licențele de telefonie mobilă achiziționate recent, șefii celor trei operatori au spus că „au banii pentru achitarea taxelor, care vin de la bănci și grupurile din care fac parte”.
În urma licitației pentru spectru derulată de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), încheiată pe 24 septembrie, Cosmote, Orange, RCS&RDS, Vodafone și 2K Telecom vor plăti 682,14 milioane euro pentru licențele telecom în frecvențele de 800, 900, 1.800 și 2.600 MHz.
Defalcat, Vodafone România va plăti 228,52 milioane euro, Orange România 227,14 milioane euro, Cosmote România 179,88 milioane euro, RCS&RDS 40 milioane euro, iar 2K Telecom 6,6 milioane de euro.
O parte din spectrul achiziționat vizează furnizarea de servicii telecom 4G (generația a patra).
„Vom lua banii pentru licențe de la bănci. Grupul din care facem parte se ocupă de acest aspect”, a spus Fallacher, care a menționat că nivelul tarifelor de interconectare, impuse de ANCOM, va determina cuantumul și dinamica investițiilor pe care Orange le va realiza în România.
Șeful Vodafone România a afirmat că banii pentru licențe vor fi mprumutați de la grupul britanic Vodafone.
„Desigur, avem banii pentru că altfel nu ne-am fi înscris la licitație. Investițiile viitoare vor fi semnificative, pentru că trebuie să facem un tunning al rețelei . Vor avea loc investiții în adaptarea unei tehnologii de noua generație la rețeaua actuală. Motivul pentru care România are actuala industrie de telecomunicații este ca industria a putut păstra un bun echilibru între profit și investiții”, a spus Berroeta.
În privința partajării rețelelor (network sharing), operatorii spun că utlizează în comun anumite sectoare de rețea sau antene și că vor continua să apeleze la acest procedeu pentru a-și menține costurile sub control.
„Noi deja facem network sharing și împărțim costurile de investiții în România. Împărțirea acestor costuri are sens acum, în condițiile în care există o anumită saturație”, a spus Fallacher.
La rândul său, șeful Cosmote România a spus că „are sens să faci network sharing” pe piața din România, iar Berroeta.a menționat că Vodafone România împarte cu ceilalți operatori destul de multe antene.
„Dacă vă uitați la restul Europei, lucrurile se întâmplă de ceva vreme. Prin network sharing ne reducem costurile”, a spus reprezentantul Vodafone.
Întrebați cum a evoluat piața telecomunicațiilor în ultimii ani, reprezentanții celor trei operatori spun că „situația s-a mai stabilizat, dar perspectivele rămân incerte”.
„Mediul economic este diferit. Pe partea de consum oamenii încă au ezitări. Operăm pe una din cele mai competitive și ieftine piețe de telecomunicații din Europa, unde calitatea serviciilor și sumele investite sunt incredibile. Este o viață dură în România pentru operatorii telecom”, a spus Theocharopoulos.
Berroeta crede că, în ultimii ani, situația s-a mai stabilizat și s-au manifestat și câteva trenduri pozitive, cum ar fi traficul de date, care a crescut.
„Suntem optimiști, dar încă avem rețineri în privința perspectivelor”, a spus șeful Vodafone România.
Șefii celor trei operatori au evitat să anticipeze evoluția pieței de telecomunicații peste 5 ani.
„Habar n-am cum va fi piața peste 5 ani. Avem niște previziuni, dar în industria telecom e bine sa nu crezi prea mult în astfel de estimări, pentru că domeniul este unul foarte imprevizibil. În România va fi o buna oferta pe segmentul 4G, iar gradul de penetrare al smartphone-urilor va crește în continuare într-un ritm susținut”, a spus Berroeta.
Falacher a afirmat că este „greu să știm ce va fi peste 5 ani, mai ales ca avem dificultăți să anticipam cum va evolua piața în 2013”.
„Vom vedea foarte multe dispozitive conectate la Internet, iar traficul de date va crește de la o lună la alta, așa cum se întâmplă și acum”, crede Fallacher.
Controlat de grupul France Telecom, Orange România este liderul pieței locale de telefonie mobilă, cu 10,05 milioane de clienți la 30 iunie, iar Vodafone România este parte a grupului britanic de telecomunicații mobile Vodafone și ocupă poziția a doua în clasament, cu 7,79 milioane de utilizatori.
Anul trecut, afacerile Orange România au scãzut cu 4,3%, la 3,98 miliarde de lei, iar profitul net a coborât cu 13,7%, la 805,6 milioane de lei.
În cazul Vodafone România, cifra de afaceri a scăzut cu 2,3%, la 3,39 miliarde de lei, în timp ce profitul net a urcat cu 0,2%, la 487,7 milioane delei.
Al treilea jucător de profil este Cosmote România, o divizie a grupului elen Cosmote, controlat de OTE (Grecia).
Grupul Cosmote controlează în România și Telemobil.
Cu 6,4 milioane de clienți la 30 iunie, Cosmote România a consemnat afaceri de 1,94 miliarde de lei în 2011, în urcare cu 8,9% față de nul precedent, în schimb ce profitul net a coborât cu 78,3%, la 30,8 milioane de lei.