UiPath, unicornul românesc de tehnologie, este cel de-al treilea IPO din zona software și tehnologie, ca volum al finanțării atrase în debutul său pe piața americană: 1,34 miliarde dolari SUA. Astfel, compania se apropie sensibil de 40 miliarde USD capitalizare, cu listarea de ieri pe New York Stock Exchange (NYSE), dar este doar începutul unui drum greu.
Condițiile pieței internaționale, pe tipul de servicii pe care le oferă UiPath la nivel global, chiar pe creșterea determinată de pandemie, nu mai sunt aceleași ca în urmă cu doar câțiva ani. Este vorba, în primul rând, despre creșterea acerbă a competiției, atât pe piața americană, cât și în afara acesteia.
Acţiunile UiPath au fost tranzacționate pe 21.04.2021, la 69 dolari pe acţiune, valoare înregistrată la finalul primei zile de listare, față de 56 de dolari prețul per acțiune din ofertă publică iniţială (IPO). Suma totală atrasă a fost de 1,3 miliarde USD, prețurile de vânzare – cumpărare fiind între 64 și, respectiv, un maxim aproape 71 dolari SUA per acțiune. O zi mai tarziu, prețul de tranzacționare a sărit de 75 USD/acțiune. Au fost vândute aproape 24 milioane de acţiuni la 56 USD per acţiune, evaluând UiPath la 29 de miliarde de dolari, potrivit calculelor Reuters.
Din unghiul investitorilor, oferta UiPath este excepțională, istoricul arată foarte bine, planurile arată foarte bine, piața căreia i se adresează arată foarte bine.
Decizia de plasament a fost rapidă și a depășit așteptările. Pentru că întotdeauna există un „dar”, acesta este legat de doi factori: competitorii direcți și volatilitatea piețelor tradiționale.
Analiștii CNBC apreciază că pasul pe NYSE UiPath ca fiind în trendul notabil al acestui ultim an, ”când investitorii gravitează în jurul acțiunilor care se diferențiază prin randamente pe creștere constantă”, ceea ce pare un avantaja comparativ. Din acest punct de vedere, indexul companiilor din zona serviciilor cloud a scăzut cu 7%, în timp ce acțiunile cotate în Dow Jones au scăzut cu peste 10%. Este de înțeles, prin urmare, de ce sunt plasamente favorite, comparativ cu oferta generală.
Pe ce piață concurează UiPath
Evoluția companiei fondată de Daniel Dines și Marius Tîrcă, în anul 2005, a intrat pe o creștere exponențială după deschiderea biroului la New York, 12 ani mai târziu. De aici, pe o viziune a ceea ce vor însemna, în viitorul apropiat, serviciile cloud, pe o piață în formare, UiPath a urmat pașii logici.
Dacă luăm doar câteva exemple recente, notăm platforma video Zoom, care a crescut exponențial după IPO-ul din 2019 și, la fel, Shopify, pe segmentul comerțului electronic. Se adaugă segmentul cererii pe instrumente de securitate cloud pe care le oferă companii precum Zscaler și CrowdStrike, investitorii au acum o listă extinsă de companii din acest segment care le pot diversifica portofoliul.
Debutul UiPath la New York Stock Exchange a marcat deja bornele, ca fiind unul dintre cele mai mari IPO-uri software din istoria bursei americane SUA și va fi cea mai cunoscută tranzacție pentru investitorii din cloud de când Snowflake a devenit companie publică, în septembrie 2021.
Cifrele de succes UiPath