Anul 2020 a însemnat pentru Bursa de Valori București (BVB) trecerea la statutul de piață emergentă, cele mai multe listări de companii private românești, cele mai multe emisiuni de obligațiuni corporative și o lichiditatea totală de 3,7 miliarde de euro. Toate acestea au făcut ca, paradoxal, anul pandemiei să fie un an-record pentru BVB, a declarat Adrian Tănase, CEO BVB pentru GÂNDUL FINANCIAR. Pentru 2021 BVB își propune să aducă pe bursă cât mai mulți investitori individuali și, în acest scop, să digitalizeze infrastructura pieței de capital astfel încât să fie ușor accesibilă transparentă inclusiv pentru „începători”.
În 2021 statul ar trebui să urce la listare companii mari, care să crească volumul capitalizării bursei și să ofere investitorilor români și străini alternativa investițională așteptată. În acest context, spune Adrian Tănase spune că parteneriatul cu Guvernul este foarte important pentru BVB.
„Spre exemplu, principalul nostru scop este să aducem cât mai mulți investitori individuali la bursă. Sunt 61.000 de conturi , dintre care și mai puține conturi active. Ar trebui să fie mult mai mulți investitori de retail, numărul este foarte mic în raport cu populația activă a României. Parteneriatul cu statul, cu Guvernul în acest sens este foarte important. Spre exemplu, avem discuții pentru simplificarea impozitării. Ne gândim la soluții precum reținerea impozitului pentru câștigul din piața de capital la sursă” – Adrian Tănase, CEO BVB la GÂNDUL FINANCIAR.
Anul 2020 a adus o creștere cu 8000 de conturi a numărului investitorilor de retail, lucru care arată că interesul românilor pentru piața de capital e în creștere.
Adrian Tănase mai precizează că utilizarea de către Guvern a pieței de capital prin listarea de companii de stat este importantă pentru BVB. Sunt companii atractive pt investitori, cum e de pildă Hidroelectrica, iar BVB are o comunicare destul de intensă cu autoritățile în acest sens.
El a adăugat că Guvernul a decis să reia listarea a titlurilor de stat pe BVB, astfel că au fost două runde de finanțare care au atras circa 1 miliard de euro, un real succes pentru toți actorii din piața de capital.
În același timp, BVB investește efort în proiecte de educare a comunității, astfel încât românii să știe că își pot ține economiile în piața de capital și că există instrumente atractive și pentru populația cu apetit mic pentru risc. Adrian Tănase precizează că acest efort educațional este dublat de o serie de proiecte pentru a simplifica pe cât posibil infrastructura pieței de capital, care trebuie să fie ușor accesibilă, digitalizată și transparentă. Transferul către un mediu digital este esențial pentru BVB.
Eforturile BVB în sensul creării unui instrument educațional pentru antreprenori, s-au concretizat cu programul „Made in Romania”, prin care BVB pune antreprenorii în legătură cu consultanți, brokeri și specialiști din diferite domenii, care îi ajută în procesul de listare. În 2020, programul s-a desfășurat online. BVB va spori eforturile către proiectul „Made in Romania”, spune Adrian Tănase, pentru a aduce cât mai multe companii pe bursă.
„Este un trend care se întâmplă și sunt convins că va continua. Vom face eforturi ca acest trend să se accelereze”, spune Adrian Tănase.
Adrian Tănase spune că un eveniment notabil pentru BVB, dar și pentriu toți actorii din piața de capital din România a fost și faptul că FTSE Russell a inclus România în indicii FTSE de piețe emergente în cadrul revizuirii din septembrie 2020. Două companii românești au fost incluse în indicii de Piață Emergentă ai FTSE Russell, respectiv Banca Transilvania și Nuclearelectrica, iar acesta este un foarte bun început.
Și pentru brokerii din piața de capital anul 2020 a fost, în mod neașteptat, un an bun în pofida provocărilor.
Mihaela Biciu, CEO Tradeville, spune că începând din martie s-a lucrat de la distanță.
„Ne-a ajutat că de la începutul anului aveam deja funcțional serviciul de deschidere de cont online, că avem platforme de tranzacționare online. Provocarea cea mai mare a fost cum interacționăm între noi și cum reușim să ducem proiectele și ofertele publice la bun sfârșit. În 2020 am avut un an record, am intermediat 11 plasamente”, spune Mihaela Biciu.
Retailul este în general mai emoțional în reacții, explică reprezentantul Tradeville, care a lansat un plasament privat de obligațiuni fix la chiar la inceputul stării de urgență – emise de Libra Bank, care a fost un succes chiar în condiții de stres. Și Agroland decis să facă și emisiune de acțiuni și de obligațiuni cu Tradeville.
Clienții de retail nu stau captivi în instrumente, explică Mihaela Biciu, ei vor să tranzacționeze și toate plasamentele au atins recorduri de lichiditate.
Ea a precizat că 2021 va fi un an record pentru plasamente și că educarea antreprenorilor e importantă.
„Noi vizăm creșterea accesului marelui public pe bursă, un acces simplificat. Am făcut Școala de investitori, un program educațional amplu, vrem să oferim aplicații de tranzacționare simple, ușor de manevrat. „un portofoliu bursier în fiecare familie”, spune Biciu.
CEO Tradeville a mai explicat că sunt mai multe tipuri de investitori: cei experimentați care nu reacționează emoțional și cei aflați la început de drum sau nu sunt dispuși să și asume riscuri mari și e important completarea paletei investiționale cu instrumente cu venit fix, de tipul titlurilor de stat, care au risc mai scăzut chiar decât obligațiunile. Aceste sunt instrumente pentru investitori prudenți. Astfel, oferta trebuie să fie pentru toate tipurile de investitori.