Prima pagină » Gândul Financiar » GÂNDUL FINANCIAR. Dragoș Iliescu, fondator Brio: „Estimările privind competențele digitale ale elevilor din România sunt foarte sumbre. Digitalizarea educației este inevitabilă”

GÂNDUL FINANCIAR. Dragoș Iliescu, fondator Brio: „Estimările privind competențele digitale ale elevilor din România sunt foarte sumbre. Digitalizarea educației este inevitabilă”

GÂNDUL FINANCIAR. Dragoș Iliescu, fondator Brio: „Estimările privind competențele digitale ale elevilor din România sunt foarte sumbre. Digitalizarea educației este inevitabilă”

Digitalizarea educației, accelerată de pandemie, este inevitabilă, iar platforma de testare online Brio oferă elevilor, părinților și profesorilor instrumentele necesare pentru a facilita adaptarea celor implicați în sistemul de învățământ la noua eră digitală, spune Dragoș Iliescu, fondatorul proiectului la GÂNDUL FINANCIAR. În acest moment, tocmai s-a încheiat consultarea publică privind Strategia privind digitalizarea educației din România, aceasta fiind prioritatea numărul unu la nivelul Ministerului Educației, în condițiile în care cifrele ne plasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol. 

Un lucru este cert, la nivelul decidenților din Uniunea Europeană, viziune preluată și de autoritățile de resort din România: tinerii fără competențe digitale își vor găsi din ce în ce mai greu un loc de muncă în viitorul apropiat.

Planul de acțiune pentru educația digitală 2021-2027 al Comisiei Europene urmărește implementarea educației digitală de înaltă calitate, incluzivă și accesibilă în Europa.

România pornește cursa a digitalizării educației de pe ultimul loc la nivelul Uniunii Europene

În acest moment, România pornește în această cursă a digitalizării educației de pe ultimul loc în Uniunea Europeană.

„Conform datelor Eurostat, în anul 2019 nu mai puțin de 43% dintre românii cu vârste între 16-74 de ani aveau competențe digitale reduse, clasând România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol, Bulgaria (38%) fiind pe locul al doilea. La capitolul persoane cu abilități digitale superioare, datele arată că doar 10% din populație stăpânește asemenea competențe, România fiind și de această dată pe ultimul loc în Uniunea Europeană, Bulgaria având 11% în dreptul acestui indicator” – se arată în Strategia privind digitalizarea educației din România, document lansat în dezbatere publică la finalul anului 2020.

Tinerii din România sunt pe ultimul loc în UE la acest capitol, mai arată documentul citat, doar 56% dintre ei având competenţe digitale de bază sau peste nivelul de bază, potrivit datelor publicate de Eurostat. Această realitate, spun reprezentanții Ministerului Educaței, susține încă o dată nevoia și importanța investiției în dezvoltarea competențelor digitale la elevi și studenți.

Dragoș Iliescu: Pandemia a accelerat procesul de învățare digitală

„Vorbim despre inevitabilitatea tranziției către educația digitală. Însă noi nu avem până acum un studiu la nivel național în ce privește competențele digitale. Este important să știm câți dintre elevi, părință și profesori au competențe digitale miniale. Avem momentan doar niște estimări și sperăm că vom avea într-un an sau doi un studiu la nivel național. Dar estimările pe care le avem acum sunt foarte sumbre. Cert este că pandemia a accelerat procesul de învățare digitală și am asistat, în ultimul an, la o extindere accelerată a utilizării instrumentelor digitale în educație”, a apus Dragoș Iliescu, fondatorul platformei de testare online Brio, la GÂNDUL FINANCIAR.

Platforma digitală pentru testare si evaluare școlară Brio, utilizată deja de peste 100.000 de elevi și de 400 de instituții de învățământ din întreaga țară, a obținut 310.000 de euro de la 78 de investitori după prima rundă de finanțare pe platforma de equity crowdfunding SeedBlink. Numărul de utilizatori ai platformei este în creștere, lucru care oferă tuturor actorilor implicați în educație școlară o statistică din ce în ce mai clară asupra performanțelor elevilor din România, dar și posibilitatea de a le îmbunătăți.

Sistemul personalizat de testare standardizată a fost dezvoltat de Dragoș Iliescu, profesor de psihologie la Universitatea din București — specialist în psihometrie, evaluare psihologică și educațională — în prezent președinte al Diviziei de Testare a IAAP (Asociația Internațională de Psihologie Aplicată) și fost președinte al Comisiei internaționale de Testare (ITC).

Brio utilizează tehnologii sofisticate folosite și în alte testări celebre la nivel internațional, cum ar fi testul PISA

Dragoș Iliescu a detaliat, pentru GÂNDUL FINANCIAR, ce tipuri de testare oferă Brio, lansată cu mai puțin de șase luni înainte de pandemie.

„Sentimentul meu este că ceea ce ne ținea în umbră și nu doar pe noi, ci serviciile digitale, platformele digitale pentru educație era mai degrabă lipsa digitalizării celor cărora le erau destinate aceste platforme. Brio este o platformă de teste standardizate, așa cum în România nu au mai existat. Sunt teste standardizate obiective bazate pe tehnologii psihometrice, utile în măsurarea acelor cunoștințe și competențe școlare care știm că sunt necesare elevilor și ulterior adulților. Aceste tehnologii foarte sofisticate sunt folosite și în alte testări celebre la nivel internațional: SAT (in Statele Unide), testele PISA și așa mai departe. Sunt teste de matematică și de limba română de la clasa I la clasa a XII-a și sunt utile pentru evaluarea națională la clasa a VIII-a și la bacalaureat – examenele cu miză”, a spus Dragoș Iliescu pentru GÂNDUL FINANCIAR.

Teste pentru cuantificarea nivelului de alfabetizare funcțională, la care elevii români au scoruri îngrijorător de mici conform PISA

Testările mai pot fi utilizate și ca evaluator de progres. Cu alte cuvinte un copil, un părinte sau un profesor poate să administreze acest test pentru a vedea nivelul la care este un copil, dar și  pentru a anticipa o evoluție ulterioară a performanțelor școlare și lucrurile pe care trebuie să se concentreze un profesor. Sunt teste accesibile gratuit, cum ar fi cele de literație, de alfabetizare funcțională – capitol la care România are un scor îngrijorător de mic, de doar 44%, la testele PISA.

Dragoș Iliescu mai spune că lucrează în prezent la teste pentru istorie, științe și la o tehnologie mai sofisticată la testarea la matematică – scorare pe bază de Inteligență Artificială. În același timp, Brio oferă și teste care nu sunt direct legate de performanța școlară, dar măsoară stilurile de invățare, personalitate, interese vocaționale, aptitudini cognitive și structură cognitivă. Un profesor care stăpânește aceste instrumente poate orienta elevii și îmbunătăți performanța școlară. Practic, sunt teste adjuvante pentru ceea ce fac consilierii școlari, mai explică fondatorul Brio.

Mihai Bartic, profesor: Nu îmi imaginez viitorul într-un sistem de învățământ fără educație digitală

În Strategia privind digitalizarea educației din România se arată că, pentru a atinge un maxim de eficiență și sustenabilitate, inovarea trebuie susținută de cadre didactice bine pregătite și trebuie integrată în obiective didactice clare. Astfel, potrivit documentului citat, o prioritate este aceea de a stabili cum se pot utiliza cel mai bine mijloacele digitale pentru a atinge obiectivele în materie de educație. Viziunea este împărtășită și de Mihai Bartic, unul dintre profesorii care au înțeles viitorul digital al educației, într-un interviu pentru GÂNDUL FINANCIAR.

„În primul rând ar trebui să facem diferența între ceea ce înseamnă învățământul online și educația digitală. Iar eu nu îmi imaginez viitorul într-un sistem de învățământ fără educație digitală. Este un instrument de învățare, de evaluare absolut indispensabil. Educația digitală este importantă pentru că vorbim despre copii care au crescut cu totul altfel decât noi: au reflexe, au mecanisme de gândire cu totul altele și cred că cea mai importantă provocare pentru noi va fi să ne adaptăm noi la felul în care învață ei. Învățarea nu se mai poate întâmpla în sala de clasă într-o manieră tradițională cu instrumentele cu care am crescut noi, pedagogic vorbind. Însă, din punctul meu de vedere, ar trebui lucrat la infrastructura școlară. Sunt încă multe școli care nu au internet”, spune Mihai Bartic

Părinții vorbesc, la rândul lor, despre experiența nouă de a asista la orele de clasă alături de copiii lor. Marian Ene, părintele unui elev de liceu de clasa a IX-a, a detaliat pentru GÂNDUL FINANCIAR  cum a perceput perioada de școală online din „bancă”, alături de fiul său.

„Pentru noi, părinții, a fost o situație nouă, în sensul că am fost puși în situația de a sta pe lângă copilul nostru urmărind ce face atât el, cât și profesorii în timpul orelor. Fiul meu, elev în clasa a IX-a își dorește să revină în clasă, alături de colegi săi, ca să socializeze. Acest lucru îmi spune că el începe să vadă tehnologia, internetul, nu doar ca pe o sursă de distracție ca până acum, ci ca pe o sursă de educație”, a spus Marian Ene.

Noi planuri de finanțare extinsă a platformei Brio pe Seedblink

Ionuț Pătrăhău, CEO Seedblink, a detaliat, pentru GÂNDUL FINANCIAR, cum a decurs prima listare Brio și ce anume a convins investitorii să investească în platforma de testare online.

„Listarea Brio a fost o listare specială din toate punctele de vedere. În primul rând pentru că, la evaluare, în proporție de 50% contează echipa de fondatori. Iar echipa condusă de Dragoș Iliescu nu lasă nicio urmă de îndoială. Din punct de vedere al competenței. În același timp, Brio este prima companie care s-a listat fără un capital inițial. Ei au pornit de la zero. Rețeta cu care au convins este faptul că Brio nu vreasă schimbe sistemul, ci administrează un medicament din exterior, un mecanism adjuvant pentru sistemul deja existent. Cred că e o rețetă foarte bună pentru a însănătoși sistemul de educație”, a declarat Ionuț Pătrăhău.

La rândul său, Dragoș  Iliescu a dezvăluit că, cel mai probabil va lansa următoarea sesiune de finanțare în toamna anului 2021, cu obiectivul de a  consolia poziția Brio, de a  extinde testarea, dar și de a ieși în piețele din afara României, Brio fiind deja accesibilă în Republica Moldova și alte câteva țări vecine.

Gilda Popa este licențiată în Drept și a urmat un master de psihologie organizațională la Facultatea de Psihologie - Universitatea București. A intrat în presă accidental, după ce a câștigat ... vezi toate articolele