Prima pagină » Gândul Financiar » EXCLUSIVITATE GÂNDUL FINANCIAR. Hortensia Năstase, Lowe Group: Femeile și bărbații în egală măsură au toate șansele să reușească în business în România, dacă își dezvoltă abilitățile-cheie de leadership

EXCLUSIVITATE GÂNDUL FINANCIAR. Hortensia Năstase, Lowe Group: Femeile și bărbații în egală măsură au toate șansele să reușească în business în România, dacă își dezvoltă abilitățile-cheie de leadership

EXCLUSIVITATE GÂNDUL FINANCIAR. Hortensia Năstase, Lowe Group: Femeile și bărbații în egală măsură au toate șansele să reușească în business în România, dacă își dezvoltă abilitățile-cheie de leadership

Femeile de afaceri din România aduc în mediul de business abilități de leadership definite, în limbajul de specialitate, ca cei trei „C”: competență, coerență, care – grija pentru angajații cu care lucrează, spune Hortensia Năstase, Vice President Lowe Group pentru GÂNDUL FINANCIAR. Doamnele reușesc să se impună într-un mediu competitiv dur prin capacitatea nativă de comunicare, adusă la nivel de expertiză calificată, competență din ce în ce mai importantă în mediul global de business, spun antreprenoarele intervievate de GÂNDUL FINANCIAR. 

Numărul femeilor acţionari sau asociaţi în firmele din România era, la finele lunii ianuarie 2021, de 554.331, acestea având o pondere de 37,21% în total acţionari sau asociaţi, reiese din datele Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), date publicității luni, 8 martie, de Ziua Internațională a Femeii. Conform datelor centralizate, acţionarii sau asociaţii bărbaţi erau în număr de 935.389 (62,79%) în cele 1.042.396 de firme active din România la finalul lunii ianuarie.

În același timp, mai puțin de o treime (27,3%) dintre business-urile din România sunt deținute de femei, potrivit Raportului Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) 2020.

GÂNDUL FINANCIAR a stat de vorbă cu șase dintre antreprenoarele de succes din România, care au vorbit despre modul în care își administrează afacerile și despre cum reușesc să se impună, uneori în domenii-tabu, într-o lume din ce în ce mai competitivă.

Mediul de afaceri din România este propice femeilor de afaceri în măsura în care este un mediu propice afacerilor. Punct. Nu aș încuraja această dihotomie femei-bărbați. Cred că femeile și bărbații în egală măsură au toate șansele să reușească în business în România. Depinde de abilitățile noastre și de dorința noastră de evoluție și de autodepășire” – Hortensia Năstase, Vice President Lowe Group

Hortensia Năstase admite că, în acest moment, cifrele arată că femeile trebuie, uneori, să muncească mai mult pentru a se impune și statisticile europene arată că încă nu putem vorbi despre egalitate deplină între femei și bărbați în segmente de top management sau de business. Ea precizează că și Comisia Europeană are în momentula acesta pe agendă în top priority transparentizarea salariilor bărbaților și femeilor la nivelul UE pentru a limita discrepanțele de salarizare pentru poziții asemănătoare. În același timp Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) analizează ponderea femeilor și bărbaților în poziții de leadership la nivelul a aproximativ 60 de țări și reprezentativitatea femeilor în mediul de afaceri, spune Hortensia Năstase.

„Un lucru interesant despre România este că 27,3% dintre business-urile românești sunt deținute de femei. Este încurajator în condițiile în care România este o democrație tânără. Numărul 1 este Israelul, peste poziția SUA, pentru că oferă un mediu de afaceri care susține inițiativele antreprenoriale ale femeilor” – Hortensia Năstase, Vice President Lowe Group

Professional Women’s Network Romania susține inițiativa femeilor în leadership

La rândul său, Virginia Oțel, președinte Professional Women’s Network Romania, a spus pentru GÂNDUL FINANCIAR că organizația sa susține inițiativa femeilor în leadership.

„Ne adresăm doamnelor din companii multinaționale sau locale cărora le oferim program de mentorat – senior executive sau executive femei și bărbați – care susțin dezvoltarea în carieră a celor din poziții de mid management. Avem o comunitate extinsă de 400 de mentori. Mai avem un program dedicat antreprenoarelor. Multe dintre colegele noastre din asociație au avut cariere strălucite în corporații și au făcut pasul spre antreprenoriat. Acest program de educație antreprenorială – Trusa de instrumente pentru antreprenoare la început de drum. Deja sunt doamne care au participat acum câțiva ani la acest program și au acum cariere de succes”, spune Virginia Oțel.

Ea mai spune că a înființat mai multe programe, printre care și Women on boards academy, pentru dezvoltarea de competențe tehnice și comportamentale a femeilor din Consiliile de Administrație, pt că studiile arată că participarea egală a femeilor și bărbaților în structurile de conducere a afacerilor duce la o sustenabilitate și la o profitabilitate crescută în rândul companiilor.

La rândul său, Adriana Lobda, fondator Envisia Services a precizat, pentru GÂNDUL FINANCIAR, că, alături de Carmen Nicu, a fondat prima școală de afaceri dedicată pregătirii și profesionalizării membrilor din Consiliile de Administrație și implicit promovării bunei guvernanțe în funcționarea unei afaceri.

„Considerăm că pentru profesionalism în guvernanța afacerilor, este necesară prezența femeilor. Nu credem în discriminare, credem în profesionalism. Există o realitate că nu există egalite în ce privește prezența femeilor și a bărbaților în top management, în condițiile în care femeile dețin acel triunghi de abilități: seriozitate, organizare și responsabilitate. Comunicarea e importantă în CA, la nivel organizațional de top, iar femeile stăpânesc aceste abilități de comunicare”, spune Adriana Lobda.

Ea adaugă că, în mediul de afaceri de astăzi, trebuie să știi să te adresezi acționarilor, care sunt foarte diverși, și să îi faci să înțeleagă modelul de business. Comunicarea cu mass-media ete foarte importantă. Iar indicatorii legați de responsabilitatea corporatistă devine din ce în ce mai importanți. În acest context atl sofisticării mediului de afaceri abilitățile de comunicare pot aduce un aport semnificativ în creșterea cifrelor de business, apreciază fondatoarea

România, locul 1 în UE după proporția femeilor manageri executivi, în cele mai mari companii listate

În Uniunea Europeană, 37% dintre manageri sunt femei, 28% din membrii boardurilor manageriale sunt femei, iar 18% dintre Senior Executivi sunt femei, iar România ocupă locul 1 în Uniunea Europeană (34%) atunci când vine vorba de proporția femeilor care conduc afaceri din poziția de Senior Executives, urmată de Estonia (33%), Lituania (30%) și Letonia (29%), potrivit unui raport Eurostat din 2020.

Poziția de manager executiv se referă la directori superiori din cele mai înalte două organe de decizie din cele mai mari (max. 50) companii listate la bursă, respectiv
consiliul director și consiliul de administrație.

În același timp, în ce privește prezența femeilor în toate pozițiile de management, România ocupă un onorabil loc 8 la nivelul UE, cu o prezență de 37% a femeilor în diferite poziții de conducere la nivelul companiilor, fiind precedată de Irlanda (locul 7 la nivel european) și urmată de Finlanda (locul 9).

Hortensia Năstase: Comunicarea în afaceri trebuie gândită cu foarte multă onestitate, seriozitate și cu bun simț. Exact ca în viață

Comunicarea în afaceri trebuie gândită cu foarte multă onestitate, seriozitate și cu bun simț. Exact ca în viață, spune Hortensia Năstase,

Ea spune că de aici apar, de fapt, marile crize reputaționale: de la discrepanța dintre caracter și reputație.

„Nu poate exista evoluție în businesss fără comunicare. Ceea ce este important este că transparența și constanța ăn comunicare este esențială. Pentru că dacă proiectăm o imagine glorificată, dar realitatea este alta, reacția partenerilor de comunicare nu va întârzia să apară” – Hortensia Năstase

Vice Președintele Lowe Group mai spune că, pentru orice verticală din business există specialiști și recomendarea sa pentru oamenii de afaceri este să se înconjoare de cei mai buni specialiști, inclusiv în comunicare. De altfel, adaugă ea, una dintre cele mai mari greșeli pe care le fac liderii este aceea de a se pune în postura de a fi cel mai deștept om din cameră.

„Cred că nu trebuie să fii cel mai deștept om din cameră ci obiectivul e să fii înconjurat de oameni mai deștepți. Iar echipa va fi un powerhouse. Competență, coerență și care – grija și dragul de oameni care e foarte important. Acești trei C dau un lider bun și sunt esențiale.  Aș adăuga coach ability – dorința de a evolua și de a învăța mai mult, permanent. Este esențială abilitatea de a rămâne smerit și de a nu considera că ești atoate cunoscător. Avem mereu de învățat inclusiv de la cei din jurul nostru”, spune Hortensia Năstase.

La rândul său, Anamaria Ștefănuțiu, owner Geoplast România, povestește că este de aproape 20 de ani în mediul de afaceri românesc cu societatea Geoplast, înființată în 2001, alături de  soțul său. În 2017, Anamaria Ștefănuțiu a înființat un hotel în Colibița, la poalele munților Călimani, unde calitatea aerului e comparabilă cu cea din Alpii Elvețieni.

„Nu este simplu să activezi în mediul de afaceri din România, este o provocare. Cred în egalitatea șanselor de a evolua și am demonstrat acest lucru în plan local de când am pornit business-ul. Desigur, cu suportul soțului meu cu care am dezvoltat cele două business-uri” – Anamaria Ștefănuțiu, owner Geoplast România

Și Ada Epistatu, owner Ada Dental Center, spune că  pentru a gestiona afacerea în plină dezvoltare a înființat două departamente – unul care se ocupă de partea de business și unul care se ocupă de partea medicală.

la rândul său, Nicoleta Munteanu, Managing Partner EURO INSOL, adaugă că pandemia a venit cu multe avantaje și dezavantaje. Antreprenorii au fost nevoiți să se reinventeze, să înțeleagă importanța digitalizării. Iar după ce au reușit să realizeze transformarea digitală au reușit să crească afacerile cu cifre de până la 30%.

 

 

 

 

 

 

 

Gilda Popa este licențiată în Drept și a urmat un master de psihologie organizațională la Facultatea de Psihologie - Universitatea București. A intrat în presă accidental, după ce a câștigat ... vezi toate articolele

Citește și