GÂNDUL FINANCIAR. Listarea la bursă, o opțiune de finanțare pentru agribusinessuri. Vlad Popescu, Norofert: „Credem foarte tare în acest nou drum pe care l-am ales”
O companie agricolă mică, dar inovatoare, se poate lista la bursă și poate obține finanțare pentru proiectele sale, dacă oferă investitorilor un model de business solid și cu potențial de creștere. Un exemplu de succes este Norofert, primul agribusiness care a intrat la tranzacționare pe piața AeRO a Bursei de Valori București.
Listarea pe bursă este o variantă de luat în calcul de companiile agricole atunci când ajung în impas și nu găsesc finanțarea necesară pentru strategia de dezvoltare.
„Am decis să apelăm la piața de capital tocmai din nevoie de finanțare și, fiind o companie în creștere,a trebuit să ne uităm un pic mai departe de finanțările bancare. Și așa am ajuns la piața de capital, unde există foarte multe soluții de finanțare pentru companii tinere, pentru companii care vin cu inovații pe piață”, a povestit, la GÂNDUL FINANCIAR, Vlad Popescu, CEO Norofert.
Capitalizare de peste 150 de milioane de lei
Norofert, producător și distribuitor român de îngrășăminte și pesticide pentru agrocultura ecologică, este prima companie din domeniu agricol care s-a listat pe piata AeRo a Bursei de Valori București, decizie luată din dorința de dezvolatare a businessului. Atuul oferit investitorilor a fost istoricul de inovație al companiei în dezvoltarea gamei de produse, care au răspuns nevoilor agricultorilor.
„Noi am avut ideea de a ne extinde, de a dezvolta facilitatea de producție, de a mări echipa de vânzări, pentru că am crezut foarte mult că putem crește pe palierul agriculturii ecologice”, a povestit Vlad Popescu.
În 18 iulie 2019, Norofert SA a încheiat cu succes plasamentul privat pentru acțiunile sale, atrăgând în numai 8 ore 7,12 milioane de lei (aproximativ 1,5 milioane de euro) de la 71 de investitori, ca urmare a unei suprasubscrieri semnificative. Banii au fost folosiți pentru extinderea capacităților de producție, mărirea echipei și cumpărarea de materie primă.
Ulterior, compania a intrat la tranzacționare pe piața AeRO a Bursei de Valori București sub simbolul „NRF” în data de 3 martie 2020. Acţiunile NRF au încheiat prima zi de tranzacţionare cu un preţ pe acţiune de 12 lei. Acțiunile au închis ședința de tranzacțonare de joi, 15 aprilie, la o cotație de 18,7 lei/titlu, în creștere cu 1,3% față de ziua anterioară. La acest preț, compania are o capitalizare de peste 150 de milioane de lei.
„În general agricultura este un domeniu de risc un pic mai mai mare și poate că băncile privesc ușor mai precaut un astfel de domeniu. Iată că, după un 2020 foarte secetos și foarte dificil pentru agricultură, cu atât mai mult vedem bursa ca o sursă de finanțare pentru proiectele viitoare”, a admis Vlad Popescu.
Businessurile care vin pe bursă trebuie să vină cu niște indicatori fundamentali foarte solizi și modele de business care au potențalul să crească, astfel încât investitorii să vadă compania proiectată pe câțiva ani și să vadă un potențial de creștere, îi sfătuiește Vlad Popescu pe cei care se gândesc la această variantă de finanțare.
Vlad Popescu admite că nu știa că o companie mică se poate lista la bursă, ci i-a fost prezentată de actualii consultanți în relația cu investitorii și a văzt potențialul pentru listare.
„Norofert a fost și este o poveste de succes pe bursă și credem foarte tare în acest nou drum pe care l-am ales”, a conchis Vlad Popescu.
Cât durează pregătirea pentru listare
Pregătirea unui plasament privat durează aproximativ două, trei luni, explică Virgil Zahan, CEO Goldring, care s-a ocupat de listarea Norofert. Sunt și companii care au nevoie de mai mult timp, de doi, trei ani, pentru a se pregăti de listare.
„Pentru piața AeRo se impune o capitalizare estimată de minim 250.000 de euro, dar de obicei, concluzia dacă este sau nu pregătită compania pentru listare se realizează în urma discuției cu brokerul autorizat, pentru că pentru o companie de 250.000 de euro la evaluare s-ar putea ca structura impusă de prezența pe piața de capital să fie prea costisitoare și să împiedice compania în dezvoltarea imediată și atunci, normal, încercm să aducem companii de dimensiuni mai mari pentru care să nu fie o corvoadă acest plus de reglementare adus de listare”, a detaliat Virgil Zahan, la GÂNDUL FINANCIAR.
Companiile trebuie să vină în fața investitorilor cu date financiare solide, care să le asigure încrederea în potențialul de creștere. „Pe investitori în primul rând îi interesează calitatea managementului companiei, transparența managementului, îi interesează care sunt planurile de viitor, cât de scalabilă e acea afacere și în ce perioadă de timp, sunt interesați de datele financiare, să nu existe carențe sau indicatori care să fie problematici”, a explicat Mircea Iliescu, consultant de investiții BVB, la GÂNDUL FINANCIAR.
Al doilea agribusiness listat pe piața AeRo a BVB este Holde Agri Invest, care se ocupă cu exploatarea terenurilor agricole pe care le deţine în proprietate sau pe care le are contractate sub forma de arendă. Astfel, așa cum a spuns Mircea Iliescu, sunt listate companii care acoperă ambele părți ale acestui sector.
Urmăriți emisiunea integrală GÂNDUL FINANCIAR, transmisă pe gandul.ro și pe contul de Facebook al emisiunii:
Numărul companiilor cu profil agricol era, la finalul anului 2019, de 26.200, conform unei analize KeysFin. E vorba de companii active în cultivarea plantelor și creșterea animalelor, piscicultură și silvicultura. Cifra de afaceri cumulată era de 46 de miliarde de lei, profitul net, de 5 miliarde de lei, la nivelul anului 2019, iar numărul persoanelor angajate se ridica la 128.000.
Compania de agrotech Norofert
- Înființată în 2000; începând din 2015 devine producător de inputuri ecologice – îngrășăminte organice, produse fitosanitare organice, tratamente pentru semințe și tratamente foliare
- Deține aproximativ 30% din piața locală de inputuri pentru agricultura ecologică (datele companiei)
- Martie 2020 – a intrat la tranzacționare pe piața AeRO a Bursei de Valori București
- Aprilie 2020 –se înființează Norofert USA, LLC, parte a strategiei de extinderea în SUA
- 24,4 milioane lei – cifra de afaceri consolidată în 2020 (creștere de 64% față de 2019)
- 6,3 milioane de lei – profitul net în 2020 (creștere de 36% față de 2019)
- 41 de angajați la 31 decembrie 2010 (în creștere de la 32 de angajați în 2019)
- 35 milioane de lei – cifra de afaceri țintită pentru 2021
Sursa: BVB, raport financiar preliminar; datele companiei