Prețul RCA a explodat după falimentul City Insurance, ajungând la sume chiar de trei ori mai mari, Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), invitat la GÂNDUL FINANCIAR, spune că majorarea cauzată de acest șoc de de piața asigurărilor este resimțit și plătit de toată societatea, iar „pe hârtie legislația e perfectă, dar în realitate nu prea funcționează”.
Tariful RCA a crescut de aproximativ trei ori de la momentul anunțului Autorității de Supraveghere Financiară, din 17 septembrie, privind retragerea autorizației de fucționare pentru Societatea de asigurare – reasigurare City Insurance , care avea în portofoliu aproximativ 3 milioane de clienți pentru polițe RCA. În România sunt 175.000 de camioane de peste 3,5 tone licențiate, potrivit reprezentantului UNTRR.
„De peste trei ori (a crescut la autorisme de litraj mic – n.r.). Proporția se menține și în zona vehiculelor comerciale: au fost tarife de 5 – 6.000, iar acum sunt 15.000 la 25.000. Noi la un moment dat spunem că atunci când un asigurător vrea să îți de un «Nu» fără litere, ci în cifre, îți pune niște cifre, așa, mai mari, 25, 35.000 de lei și așa mai departe. Există un tarif, să zic, de referință, care e în jur de 9.700 – 9.800 de lei astăzi”, a spus Radu Dinescu, explicănd că acesta poate scădea la 5.000, în funcție de Bonus, și crește corespunzător, în funcție de malus.
„Din păcate, asigurătorii rămași azi în piață nu pleacă de la acest tarif de referință, ci speriați de ce s-a întâmplat și de necunoscutele decontărilor care trebuie să se continue cu City până se va sctinge, se va închide cazul complet, practic își iau o marjă de siguranță și spun «Ok, o fi d ela 10.000, oi avea tu bonus nu știu cât, dar eu fără 15.000 nu-ți dau o asigurare RCA»”, spune Radu Dinescu, la GÂNDUL FINANCIAR.
Deciza ASF de retragere a autorizației societății City Insurance a fost publicată, luni, 27 septembrie, în Monitorul Oficial, astfel că păgubiții City Insurance pot depune de la acea dată cereri de plată sau de restituire a primei, și pot primi banii, conform noilor reglementări aprobate în Guvern, la 60 de zile din acel moment .
„Supărarea mare e că nu e primul faliment din România. Adică vorbim de Astra, vorbim de Carpatica, s-au întâmplat acu 5-6 ani, da? Și nu există niciun proces de învățare. Se spune că legea e mai bună și dacă ne adresăm la BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România – n.r.), BAAR o să reconsidere nivelul de risc al transportatorului și atunci, în măsura în care nu e în zona aia de risc, ar trebui să plece cotația de la tariful de referință, dar nu funcționează”, a precizat Radu Dinescu.
De amintit că ASF a publicat recent un ghid complex dedicat clienților City Insurance, care detaliază soluții pentru eventuale dificultăți pe care le întâmpină aceștia și a anunțat săptămâna trecută că, în conformitate cu legislația în vigoare, în cazul în care polițele RCA ofertate spre vânzare au valori care depășesc nivelul tarifului de referință multiplicat cu 1,36 (adică majorat cu 36%), aceste polițe vor fi redistribuite de către BAAR la valoarea tarifului maximal astfel obținut, la care se aplică clasele Bonus/Malus corespunzătoare.
De exemplu, în cazul transportului de marfă, pentru un deținător de camion ce depășește gabaritul de 16 tone, care resimte în această perioadă o creștere semnificativă a tarifelor polițelor RCA, prețul maximal de vânzare stabilit prin procedeul enunțat mai sus este de 9.662 lei la categoria B0 (tarif de referință 7.105 lei x 1,36 = 9.662 lei). Toate celelalte clase de bonus vor avea astfel scăderi semnificative față de tariful maximal de vânzare, transmitea ASF, care a a solicitat tuturor intermediarilor în asigurări să informeze de îndată toți clienții asupra faptului că, dacă aceștia primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte ale căror prime de asigurare RCA sunt cu 36% (factorul „N” – https://www.baar.ro/asigurati-cu-risc-ridicat/) mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt încadrați în categoria asiguraților cu risc ridicat, potrivit Legii nr. 132/2017. Acest tip de clienți pot să solicite Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) o ofertă pentru încheierea unui contract RCA.
„Pe hârtie legislația e perfectă, dar în realitate nu prea funcționează”, a spus reprezentantul UNTRR, detaliind că au fost transportatori care au cerut oferte, dar nu au primit răspuns. „Și aici e iarăși o mare problemă pentru că avem nevoie de lucruri funcționale. Dacă zicem că asta este situația în care ar trebui să își dovedească eficiența legislația făcută după falimentele precedente, ar trebui să fie o legislație funcțională, pentru că altfel e și ea inutilă. În final, tragedia este că tot timpul toate costurile astea le plătește societatea, le plătesc transportatorii, le plătesc persoanele fizice, există 8 milioane de vehicule în România, nu le plătește cineva punctual, ci le plătim toți”, a precizat Radu Dinescu.
„În perioada asta riscurile sunt fantastice pentru cei care au polițe RCA la City și am văzut recomandări ale specialiștilor să denunțe aceste polițe și să și încaseze cândva în viitor banii înapoi prin Fondul de garantare, și să își facă o poliță la o companie sănătoasă”, a spus radu Dinescu, care a amintit experința falimentelor trecute, dar și complicațiile ce pot apărea din cauza diferențelor de plafonare a asigurărilor din țară, față de cele din exterior.