Prima pagină » Gândul Financiar » EXCLUSIV GÂNDUL FINANCIAR. Adi Despot, Vița de Vie: De ce părți ale statului au voie să organizeze evenimente la un moment dat, dar ele nu pot fi considerate un precedent pentru industria noastră? Noi de ce nu avem voie?

EXCLUSIV GÂNDUL FINANCIAR. Adi Despot, Vița de Vie: De ce părți ale statului au voie să organizeze evenimente la un moment dat, dar ele nu pot fi considerate un precedent pentru industria noastră? Noi de ce nu avem voie?

EXCLUSIV GÂNDUL FINANCIAR. Adi Despot, Vița de Vie: De ce părți ale statului au voie să organizeze evenimente la un moment dat, dar ele nu pot fi considerate un precedent pentru industria noastră? Noi de ce nu avem voie?
Adi Despot, invitat la GÂNDUL FINANCIAR

Discuția din acest moment privind susținerea sectorului organizării de evenimente este pe Ordonanța 224/2020, care se referă doar la industria HoReCa, astfel că se analizează varianta introducerii codurilor CAEN care definesc organizărea de evenimente. Sectorul cultural are promisiuni și pe o altă schemă, elaborată de Ministerul Culturii, care nu-și produce, deocamdată, efectele.

Deși calculele arată că, intrând pe procedurile normale, aplicarea ordonanței va întârzia cu încă cel puțin câteva luni, este foarte posibil ca autoritățile să opteze pentru această variantă, în locul elaborării unei noi ordonanțe, care să facă referire strict la organizatorii de evenimente.

”De fiecare dată când un reprezentant al Guvernului vorbește despre orice fel de acțiune care implică finanțe către sectorul privat se referă la ea ca la un ajutor, în timp de noi, de cealaltă parte a baricadei, rostim clar cuvântul ”desăgubiri”, a menționat Adi Despot, artist, Vița de Vie, în cadrul emisiunii online Gândul Financiar.

Proiectul de schemă de ajutor de minimis pentru artiști și sectorul independent prevede alocarea de microgranturi fixe de 2.000 de euro sau microgranturi de 20% din scăderea încasărilor din 2020 față de 2019, iar ultima formă a schemei de ajutor de stat include granturi pentru acoperirea pierderilor din 2020, defalcate pentru organizatori de festivaluri și evenimente culturale, librării, edituri și cinematografe.

”Noi nu avem nevoie de ajutor, noi nu suntem o industrie care stă cu mâna întinsă către Guvern ca în metrou, pentru că noi avem nevoie de despăgubiri pentru toate acțiunile care s-au luat, pentru blocarea și interzicerea dreptului nostru, al artiștilor, la muncă, dreptul constituțional”, a adăugat acesta.

Eu, personal, aproape mi-am luat gândul de la orice despăgubiri care s-au tot vehiculat de la minister la minister, nu mai cred așa ceva – Adi Despot, Vița de Vie

La începutul lunii martie, Ministerul Culturii anunța că schemele de ajutor actualizate au fost înaintate spre a fi finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Totuși, singurul capitol dedicat sectorului cultural în varianta PNRR ce urmează să fie discutată cu Comisia Europeană este componenta „România creativă” cu un buget estimat la 77 milioane de euro.

„Cineva trebuie să își asume responsabilitatea și să semneze, pentru că schemele se plimbă între ministere, se anulează unele pe celelalte”, a subliniat Adi Despot. În tot acest context, Adi Despot solicită explicații din parte autorităților pentru blocajul în care este industria spectacolului încă din luna octombrie a anului trecut.

Noi avem nevoie de un singur lucru: să ni se explice de ce în momentul de față nu avem voie să organizăm evenimente? De ce părți ale statului au voie să organizeze evenimente la un moment dat, dar ele nu pot fi considerate un precedent pentru industria noastră, și noi nu avem voie? – Adi Despot, Vița de Vie

În timp ce restaurantele și cafenelele au voie să funcționeze la 30% din capacitate, un om care să-ți cânte într-un colț al acelui club este interzis, se întreabă, retoric, Adi Despot. Sau, de ce industria de spectacole este interzisă în momentul de față, la un an de la pandemie, un an în care a apărut vaccinul, au apărut testele anticorpi și au apărut teste rapide? Sunt doar câteva dintre întrebările pe care artiștii le ridică în spațiul public, în timp ce în străinătate se organizează deja evenimente-pilot, în diferite formule.

”De ce în continuare industria noastră a spectacolului este blocată?”, a reclamat Adi Despot, la GÂNDUL FINANCIAR. Artistul a precizat că regulile de siguranță au primat întordeauna în industria spectacolului, iar artiștii chiar s-au oferit să susțină autoritățile în demersurile de gestionare a pandemiei de COVID-19.

Schema de ajutor pentru domeniul cultural, cu un buget estimat la 100 de milioane de euro, sub formă de granturi și microgranturi, era anunțată încă din noiembrie 2020, înaintea alegerilor parlamentare, de vicepremierul de la acea dată, Raluca Turcan, alături de ministrul Culturii de atunci si din prezent, Bogdan Gheorghiu.

De la acel moment, Ministerul Culturii a elaborat proiectele pentru o schemă de ajutor de stat și de minimis și a urmat un șir lung de consultări cu toți cei vizați de pachetul de măsuri, artiști, organizatori de festivaluri și evenimente culturale, librării, edituri, proiectul a fost actualizat cu observațiile celor din domeniu, dar o formă finală nu a ajuns să fie avizată în circuitul interministerial și adoptată.

Urmăriți emisiunea integrală GÂNDUL FINANCIAR, transmisă pe gandul.ro, pe Gândul Facebook, Gândul Financiar Facebook și Gândul YouTube.

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și