Prima pagină » Gândul Financiar » GÂNDUL FINANCIAR. Spațiile de lucru în pandemie. Marian V. Popa, Globalworth România: Mobilitatatea va crește. / O combinație între birourile clasice și flexibile este binevenită

GÂNDUL FINANCIAR. Spațiile de lucru în pandemie. Marian V. Popa, Globalworth România: Mobilitatatea va crește. / O combinație între birourile clasice și flexibile este binevenită

Adaptarea continuă a spațiilor de lucru nu a fost schimbată radical în timpul pandemiei de COVID-19, ci a fost accelerată de restricțiile impuse, iar oferta mai diversificată a tipurilor de birouri flexibile este binevenită în contextul nevoii crescute de mobilitate, consideră Marian V. Popa, directorul general Globalworth România, invitat al emisiunii GÂNDUL FINANCIAR.

Piața spațiilor de birouri este dinamică și fluctuantă, sub umbrela pandemiei de COVID-19, pornind de la măsurile luate în prima parte a stării de urgență, implicit adoptarea muncii de acasă, și anunțurile din piață, care indică toamna acestui an un reper de începere a activității, a explicat, la GÂNDUL FINANCIAR, Marian V. Popa, directorul general Globalworth România, cel mai mare dezvoltator de spații de birouri din țară.

„Munca de acasă nu a fost inventată de pandemia de COVID-19”

„În ultimele 12 luni, lucrurile s-au schimbat cu aproape 180 de grade. În momentul în care am avut primele semne ale pandemiei în martie 2020, sigur că a fost o serie întreagă de măsuri administrative care au fost luate, dar a fost și un foarte puternic puseu emoțional, care a făcut ca majoritatea angajaților, cei care puteau să efectueze o astfel de activitate, să lucreze de acasă. În lunile martie, aprilei, mai, a fost un vibe (curent – eng.) foarte puternic că ăsta va fi viitorul omenirii, că spațiile de birouri vor descrește extrem de puternic și au apărut diverse scenarii referitor la acest lucru”, a declarat Marian V. Popa, la GÂNDUL FINANCIAR.

„Lucrurile au început să ia o turnură deja din august, septembrie anul trecut, când probabil că și lumea a început să se obișnuiască deja cu pandemia și cu un alt statut, când acțiuni de genul Google sau Twitter care au spus că de acum înainte tot timpul o să lucreze numai de acasă au început să aibă o inflexiune tot mai permisivă, până la începtul acestui an, când toamna lui 2021 a devenit pentru tot mai mulți oameni și firme un reper de reîncepere a activității, culminând cu niște anunțuri ale acestor giganți – Amazon, Apple sau Google, care au spus foarte clar că din septembrie vor începe să își reia lucrul. E o piață dinamică și fluctuantă, sub această umbrelă a pandemiei”, a detaliat directorul general Globalworth România.

„Munca de acasă nu a fost inventată de pandemia de COVID-19, iar posibilitatea de a lucra în spații de co-working sau din cafenele exista și înainte. Această adaptare continuă a spațiilor de lucru nu cred că a fost radical schimbată în timpul pandemiei, ci doar a fost accelarată. De fiecare fiecare dată când în comportamentul nostru apare cuvântul trebuie, acceleratorul este mult mai puternic și a trebuit să facem ceva. Înainte era o opțiune, acum a fost o obligație. Și a fost una dintre soluțiile găsite ca să se facă față acestei pandemii”, consideră Marian V. Popa.

Spațiile flexibile sunt o opțiune pentru cei care vor să alterneze lucrul de acasă sau nu au acolo infrastructura necesară. „Multe luni de zile, poate chiar un an de când a început pandemia a fost frică, lumea nu a vrut să vină la birou, explică și Șerban Marghescu, senior community manager al companiei Mindspace România, care operează două spații flexibile de co-working în Capitală. Din toamna anului trecut și mai ales din acest an oamenii au început să vrea să vină măcar într-o formulă hibridă la birou și a crescut numărul cererilor. Un tip nou de cerere este închirirea de către companii a unui spațiu în care echipele de angajați vin alternativ la birou. „Ce a accelearat pandemia a fost flexibilitatea, din toate punctele de vedere”, a spus Șerban Marghescu, la GÂNDUL FINANCIAR.

Un nou tip de spații flexibile constă în birourile mobile de proximitate, introduse recent pe piața din România de Nooka Space. „Credem că oamenii au nevoie de un spațiu dedicat, în care să fie productivi și să aibă toată infrastrutura necesară”, a explicat, la GÂNDUL FINANCIAR, Ciprian Pasca, Presedinte Proptech Romania și Consultantul Nooka Space. Potrivit acestuia, nu există o concurență între birourile de proximitate Nooka Space – amplasate în ansambluri rezidențiale, locații publice – și birourile clasice în clădiri de birouri, ci sunt complementare.

„Un lucru care este sigur este că mobilitatea, în orice activitate pe care o s-o facă omenirea în viitor va crește și va câștiga. Și pot să spun cu siguranță, e siguranța mea, este că acest „working from anywhere”, de a lucra de peste tot, o să se amplifice foarte mult. Și din această cauză, o combinație sau un meniu mult mai bogat între birourile tradiționale și spațiile oferite de MindSpace sau Nooka Space nu sunt decât binevenite, la care se pot adăuga și parcurile, și cafenele, orice. Pentru că pretențiile, problemele, condițiile, presiunile pe care le au diverșii indivizi sunt diverse”, este de părere Marian V. Popa.

Estimări privind revenirea la birou a angajaților

Scenariile privind revenirea la birou sunt încă analizate de companii. Compania de consultanță și audit Mazars, chiriaș într-o clădire de birouri, este una dintre firmele care și-au extins spațiile închiriate în 2020, prin prisma măririi echipei, dar, în același timp, angajații lucrează, în cea mai mare parte, doar parțial sau alternativ/hibrid de la birou. „În contextul actual analizăm opțiunea de a folos acest spațiu suplimentar pentru asigurarea unui spațiu suplimentar pentru colegii noștri din perspectiva siguranței sanitare pe care o impune pandemia”, a explicat Vasile Andrian, Partener, Director Audit și consultanță, Mazars, pentru GÂNDUL FINANCIAR.

Problematica revenirii la birou nu ține de angajat sau de birou, ci de teama privind transportul în comun crede Marian V. Popa. Opțiunea privind munca de acasă sau revenirea la birou în prezent se manifestă sub umbrele unor interdicții foarte severe, spune directorul general Globalworth România. „O să fie foarte important de văzut în viitor cum este gestionată munca de acasă în momentul în care rămâne o opțiune sau rămâne o obligație. Din punct de vedere al acestei decizii, întotdeauna pe termen mediu și lung, balansarea oamenilor a fost spre opțiune, să poți, totuși, să dcizi, ce vrei să faci, când vrei să faci, cum să faci, decât să fie o obligație. Părerea personală este că acest model hibrid despre care se vorbește – care nu e nou, ci doar se nuanțează mai puternic – este posibil să capete un accent în plus. Dar personal eu nu văd o schimbare radicală în care să spunem că zeci de procente de oameni nu o să se mai întoarcă la birouri, în momentul în care situația este sigură”, crede directorul geenral Globalworth România.

„Ce a fost înainte de pandemie este greu de presupus că se va întâmpla, pentru că în mod normal lucrurile se schimbă și lumea se adaptează. Cred că toamna acestui an va fi un semnal important de întoarcere, și datorită faptului că s-a ajuns la o presiune destul de mare, la o epuizare destul de mare a oamenilor lucrând de acasă, la un regim pe care unii îl suportă din ce în ce mai greu”, crede Marian V. Popa. Pentru decizia revenirii înclină și progresul campaniei de vaccinare, cât și nevoia copaniile de a consolida echipele și cultura organizațională.„M-aș alătura într-un fel îndemnului spus și de giganții pieței mondiale că toamna anului 2021 e un prim semnal de întoarcere. Că acest lucru se va întâmpla mai abrut sau mai domol, depinde de fiecare țară”, a conchis director general Globalworth România.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele