Clădirile de birouri sunt și acum, la un an de la declanșarea pandemiei de coronvirus, în cea mai mare parte a lor, pustii. Chiriașii, companii mai mici sau mai mari, au fost nevoiți să-și lase angajații să lucreze de-acasă, integral sau parțial.
Cum au decurs lucrurile anul trecut și ce se prefigurează pentru acest an? jucători și experți pe piața clădirilor office din București, invitați în cadrul emisiunii Gândul Financiar dedicate pieței imobiliare de profil, au punctat cele mai importante aspecte.
După lunile de la începutul anului, în perioada martie -aprilie 2020, angajatorii au început să ia în considerare lucrul de la birou, dar, pe fondul prelungirilor succesive a stărilor de alertă și expansiunea pandemiei, acest lucru nu a fost transpus în realitate.
Munca de acasă a devenit regulă și doar în zonele de producție angajații au fost chemați la posturile de lucru. Tot ceea ce se poate lucra de-acasă, în mediul online, s-a transferat total. Astfel că angajatorii au fost nevoiți să accepte situația și să rămână ”captivi” în contractele de închiriere a spațiilor de birouri.
În a doua parte a anului, s-a reluat foarte puțin lucrul de la birouri, opttându-se pentru lucrul de la birou prin rotație, pentru a respecta măsurile de distanțare socială, și nu pentru toți angajații.
”Lucrul de acasă nu mai este o fericire, așa cum toată lumea, anul trecut, a considerat, într-un entuziasm care nu se mai vede acum”, a explicat Mike Hapoianu, CEO Mindspace, companie care oferă spații de lucru de tip co-working. Astfel că, a adăugat acesta în emisiunea Gândul Financiar, oamenii își doresc să revină la birou, pentru că, de fapt, munca înseamnă socializare și schimb de idei.
Pe de altă parte, dacă măsurile de distanțare socială au fost văzute ca benefice la începutul pandemiei, pe parcurs, oamenii au început să resimtă consecințele amestecului vieții personale cu cea profesională. Piața de birouri este împărțită în piața de birouri tradiționale și birouri de co-working, dar ambele segmente au fost afectate în prima jumătate a anului viitor.
”Să nu uităm că acasă, nu toată lumea are condiții decente de lucru, iar viața profesională nu mai este separată de cea personală, iar cifrele arată că circa 70% dintre angajați vor să se întoarcă la birou”, explică Mike Hapoianu.
Viitorul va fi, probabil, pe o variantă mixtă, iar companiile vor căuta cea mai bună variantă pentru businessul lor. Este probabil că segmentul spațiilor de co-working va fi unul câștigător, adaugă acesta.
Vizionează aici întreaga emisiune: https://www.facebook.com/gandul.financiar/videos/691731724829724
Alex Orzea, senior consultant JLL, segmentul rezidențial, a explicat, la rândul său, faptul că ”anul 2020 a fost un an al planurilor, iar companiile iau decizii de-abia acum, după ce au văzut cum au evoluat lucrurile anul trecut”.
Din punct de vedere al deciziilor chiriașilor spațiilor de birouri, marea majoritate au optat pentru o reconfigurare a modului de lucru, dar abordarea este foarte diferită de la industrie la industrie.
”Pe indicatori de performanță personali stăm bine, pe echipe stăm bine, dar pe indicatori inter-departamentali, e dezastru, au
Clădirile de birouri vor rămâne exact așa, fiindcă sunt greu de configurat pe alte destinații. ”Noi nu vedem un impact major pe stocul de clădiri existente”, a spus Orzea.
Dezvoltatorii nu mai construiesc speculativ, nu mai generează dezvoltarea punctuală, în bulă. Chiar dacă unele proiecte au fost ușor întârziate, livrările de proiecte se vor reînscrie pe trendul normal”, a explicat Alex Orzea.
Pe de altă parte, Mihai Păduroiu, CEO Office Division One United Properties, spune că livrările de spații noi de birouri, în 2021, vor fi mai puține cantitativ, în schimb vom asista la o creștere a calității acestora. ”Este un fenomen normal după un an special, așa cum a fost anul 2020”, consideră acesta.
Cristi Moga, Head of Research Cushman Wakefield & Echinox, consideră că viitorii chirași ai unor spații noi de birouri se vor muta din spații vechi, astfel că, per total, se va menține rata de neocupare a clădirilor de birouri în jur de 12%.
”Nu este un nivel îngrijorător, dar se va menține în acest an”, a precizat Moga. Dar, începând cu anul 2022, livrările de birouri noi vor scădea. Dezvoltatorii vor începe noi proiecte abia atunci, cu livrare în 2023, iar din acest punct de vedere, anul în curs este unul de tranziție.
”Piața de birouri are maturitatea necesară de a se regla, deci nu vom vedea evoluții dramatice și o fluctuație mare”, adaugă Mihai Păduroiu, ceea ce este specific unei piețe mature.
În concluzie, anul în curs va însemna o perioadă de tranziție, iar pandemia a educat piața. ”Cred că toți am învățat ce înseamnă să ai flexibilitate, atât în procesul de lucru, cât și în contractarea spațiului din care alegi să lucrezi”, a completat Mike Hapoianu.
”Work from near home” este noul concept în acest an, prin care se caută locuri de muncă mai aproape de casă, pentru a diminua timpul petrecut pe drum spre job.