Fiecare halbă – 568 ml în UK – de bere cauzează 700 grame emisii de carbon. La prima vedere nu pare mult, însă dacă ne uităm cu atenție la pașii pentru producerea berii (energie și apă consumată în producție, transport și refrigerare în retail sau într-un pub ajungem să realizăm că există un cost semnificativ asupra mediului înconjurător pentru fiecare sticlă sau halbă de bere consumată.
În 2015, spre exemplu, Heineken a produs 188,300,000 hectolitri de bere, ceea ce ar însemna aproximativ emisii de 23 mil tone de CO2.
Berea rămâne, de departe, cea mai populară băutură alcoolică din Marea Britanie (8.5 miliarde de halbe consumate în 2018). Remarcabil este faptul că în ultimii 10 ani a avut loc o adevărată revoluție a berii, mai ales în Scoția. Producători locali precum Brewdog (Aberdeen inițial), West (Glasgow), Edinburgh Beer Factory, Stewarts s.a, au devenit jucători principali pe o piață ce a devenit foarte conștientă în ultimul deceniu de impactul schimbărilor climatice asupra mediului înconjurător.
Așadar, ceva aparent banal precum o bere a devenit parte a conversației schimbărilor climatice, ale căror efecte (temperaturi record, secete și inundații severe) devin tot mai vizibile.
Cum poate fi Berea carbon neutral și se poate face în acest sens?
Berea este un produs ce necesită importante cantități de energie. Pe lângă carbonul emanat din fermentație mai este și problema ambalajului și transportului de la sursă la destinatar (retail și hospitality). Este estimat că, la nivel global, din cauza erorilor de producție, branding și prognoză, aproximativ 1 miliard de doze metalice ajung a nu fi folosite.
Apoi este importantă proveniența curentului electric și energiei, în acest caz fiind preferate sursele regenerabile. Un prototip/ model pentru berării în privința sustenabilității, când vine vorba de emisii de carbon si eficientizare a producției, este cel de la Brewdog în Scoția/UK.
“După decenii de inacțiune acum avem de-a face cu o criză climatică severă. Magnitudinea și viteza schimbărilor de care avem nevoie sunt enorme, schimbări ce trebuie să vină din mediul politicii, business-ului și fiecărei părți a societății”, declară profesorul Mike Berners-Lee, potrivit InfoClima.
În ultimul deceniu, guvernul Scoțian a prioritizat adoptarea multor măsuri climate friendly, mai ales în domeniul energiei. Politicile verzi au devenit foarte populare, lucru capitalizat mai ales de Brewdog, unul din cei mai populari producători independenți de bere în UK cu o producție anuală de peste 200,000 hectolitri, a promovat intens campania ‘F**k you CO2’, un plan conceput împreună cu Professor Mike Berners Lee, și explicat prin raportul de sustenabilitate Make Earth Great Again.
Punctele principale ale acestui raport sunt:
Producere de energie verde: principalul produs secundar în producția de bere (Orz maltit) transformat în Bio-Metan. Astfel nu e nevoie de hidrocarburi în procesul de brewing.
Toată electricitatea necesară procesului de creare a berii provine din sectorul eolian.
Eficientizarea consumului de apă.
Flotă de vehicule electrice pentru livrări și transporturi.
Folosirea Dioxidului de Carbon eliberat prin fermentare pentru carbonarea ulterioară a berii.
O altă parte foarte importantă a campaniei lor o reprezintă inițiative de împădurire, în ultimii ani compania achiziționând aproximativ 830 hectare în zonele muntoase de nord unde se dorește plantarea a peste 1 milion de copaci până în 2022. Pădurea Brewdog este una din cele mai laborioase inițiative de acest fel, un mod de sechestrare/captare a carbonului și promovare a biodiversității locale.
În concluzie proiectul celor de la Brewdog este unul ambițios, foarte vizibil și popular mai ales datorită faptului că publicul lor este unu foarte tânăr.
Deși nu sunt încă din punct de vedere al producției la nivelul celor de la Molson Coors, ABinBEV, Heineken, Carlsberg (ce împreună dețIn 2/3 din producția totală a berii din UK) în ultimii ani cei de la BrewDog au devenit foarte competitivi, iar în următorul deceniu cu siguranță vor fi un jucător din ce in ce mai important pe piața din UK dar și SUA, Germania și Australia.
Schimbările climatice au și vor avea efecte negative asupra producerii de alcool
În cadrul unui interviu cu Seán O’Neill – MSc in Brewing & distilling la Universitatea Hariot-Watt din Edinburgh, UK, – am reușit să scoatem la iveală câteva elemente interesante în legătură cu industria berii, și anume:
Legat de schimbările tehnologice ale ultimilor ani în industria berii, macro-berăriile au adoptat modelul “High Gravity Brewing” pentru a eficientiza consumul de apă și a extractului de orz, în vreme ce micro-berăriile au adoptat rețete personalizate pentru a reduce emisiile de carbon. Îmbunătățirea eficienței este o prioritate pentru toți producătorii de bere, fie din considerente financiare sau etice/climate friendly.
În privința unui top 3 al îmbunătățirilor legate de emisiile de carbon, răspunsul a fost 1.Creșterea utilizării a materiilor prime locale, 2. Reducerea transportului datorită tranziției de la sticlă la doză 3. O creștere accentuată a focusului pe vânzări locale vs exporturi
Sunt deja dovezi că schimbările climatice au și vor avea efecte negative asupra producerii de alcool. Recoltele de orz au fost influențate în ultimii ani de secete și inundații severe. De asemenea caracteristicile hameiului vor fi puternic afectate pe viitor de schimbările climatice. Rămâne de văzut ce efect toți acești factori vor avea asupra prețului și calității berii la nivel global.
Pentru a colecta și alte opinii în legătură cu percepția socială asupra producătorilor de bere am realizat în decembrie 2020 un scurt sondaj nereprezentativ pe un public din Scoția (preponderent Edinburgh și Glasgow, vârste cuprinse între 19-55 ani). Conform acestuia aproape două treimi din cei intervievați nu consideră că industria berii încearcă să promoveze produse pe baza impactului asupra climate change.
Însă o tendința notabilă spre bere locală se poate observa (43% preferând doar berea locală în timp ce 53% preferând bere locală și de import). Mai departe, peste o treime considerau că producătorii de bere prioritizează eficientizarea producției. Surprinzător peste o jumătate din respondenți declară că ar schimba preferința berii cu un produs ce are un impact mai redus asupra mediului înconjurător. De asemenea peste 45% declarau că ar schimba berea cu o altă băutură alcoolică ce ar fi mai sustenabilă în privința producției.
Dar ce se întâmplă în România?
În România berea este una din cele mai populare băuturi alcoolice , fapt ilustrat de consumul anual de 86 litri per capita. În 2018 erau 56 producători de bere la nivel național iar în 2019, 68. O proporție covârșitoarea însă sunt francize deținute de 4 coloși ai industriei: Heineken România, Ursus Breweries (parte a grupului Asahi Europe Breweries), Bergenbier ca filială a celor de la Molson Coors, și grupul Rom Aqua.
Marea majoritate a acestor producători promovează măsuri sustenabile, industria berii din România fiind conștientă de nevoia de eficientizare. Drept dovadă conform unui articol al celor de la Berarii României, în ultimii 15 ani au fost investiți peste 1.5 miliarde euro în modernizarea capacității de producție. Cei de la Rom Aqua Group au declarant că media consumului de energie a coborât cu 20%, iar consumul de materiale pentru a fost redus cu ~10%.
Ursus Breweries în 2016 a atras atenția cu câteva premii câștigate, spre exemplu “Provocarea furnizorilor – împreună împotriva schimbărilor climatice” și Green Frog, ce premiază cele mai bune rapoarte de sustenabilitate din Europa Centrală și de Sud-Est.
Este clar deci că berarii din România întreprind pași clari pentru a eficientiza industria berii. Însă spre deosebire de Scoția și UK unde prezența berăriilor independente este una din ce în ce mai puternică, în România totul depinde de o piață aproape monopolizată de producători industriali.
Să ne bucurăm în continuare de bere bună la gust, dar și pentru mediul înconjurător
Schimbările climatice vor afecta foarte multe în următoarele decenii. Inclusiv berea, care în continuare va rămâne în topul preferințelor consumatorilor. Important este că sunt câțiva factori ce pot ajuta pe termen lung industria să devină din ce în ce mai climate friendly. Aceștia ar fi:
Creșterea cererii de bere produsă local pentru a elimina transportul (+folosirea materiilor prime locale).
Susținerea producătorilor independenți (micro-berarii în principal).
Eliminarea plasticului din industrie în România.
Propunerea de legislație în domeniu pentru accelerarea eficientizării producției.
Rămâne de văzut dacă vor fi mai multe campanii precum cea de la Brewdog, mai ales în România, iar dacă industria berii la nivel global se va alinia efortului de combatere a schimbărilor climatice.
S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare.
Activitatea jurnalistică mai mult