Noi provocări așteaptă autoritățile române de control, nu doar Garda de Mediu, după intrarea țării noastre în Spațiul Schegen. „Este nevoie de o abordare integrată a problemei, pentru că vom avea probabil provocări în ceea ce înseamnă traficul ilegal de deșeuri, contrabanda cu diverse produse, trafic de persoane”, a declarat Andrei Corlan, comisar general al Gârzii Naționale de Mediu la Gândul Green, emisiune susținută de Țiriac Auto.
După ce a considerat aderarea României la Spațiul Schengen și terestru, de la 1 ianuarie 2025, drept „o victorie a statului român”, comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu, a precizat că urmează noi provocări pentru autoritățile de control, nu doar pentru instituția pe care o conduce.
„Acțiunile de control fac obiectul unor strategii comune, pentru că este nevoie de o abordare integrată a problemei, pentru că vom avea, probabil, provocări în ceea ce înseamnă traficul ilegal de deșeuri, contrabanda cu diverse produse, trafic de persoane. Tocmai de aceea au avut loc mai multe întâlniri, la Ministerul Afacerilor Interne, unde am stabilit moduri comune de operare”, a precizat Andrei Corlan.
În gestionarea transporturilor de deșeuri care vin din import, șeful Gărzii de Mediu a afirmat că „avem 160 de destinatari autorizați”.
„Un prim pas va fi ca Grada de Mediu să verifice toți acești destinatari, odată pentru a verifica gradul de conformare, gradul de respectare a autorizației de mediu, respectiv să verificăm care este expeditorul și din ce țară vin. Toate aceste informații fac obiectul schimbului cu Poliția de Frontieră, Poliție Rutieră, Poliție Economică, Autoritate Vamală ș.a.m.d”, a explicat Corlan.
Ca și autoritate centrală de protecție a mediului, Garda de Mediu poate stabili rutele generice.
„Dincolo de acțiunile pe termen imediat, controale pe care noi le vom face, avem și o serie de propuneri care le le vom înainta înainta Ministerului Mediului și, la nivel guvernamental, toate instituțiile de control trebuie să se așeze la masa, să punem pe o listă ce dotări avem noi pentru a ne desfășura controale, care sunt atribuțiile, la fel și instituțiile colege, astfel încât împreună să adoptăm o declarație de soluții și așa cum am spus, pentru că totuși este un context oarecum delicat, noi trebuie să asigurăm siguranța țării noastre pe toate palierele, dar în așa fel încât să nu cumva să fim acuzați că noi continuăm exact același controale ca până ca până acum, noi dorindu-ne foarte mult să facem parte din spațiul Schengen”, a explicat șeful Gărzii de Mediu.
Dacă, până în prezent, cel mai fericit caz era împiedicarea transportului să intre în țară, acum camioanele vor fi controlate pe teritoriul national.
„Va fi identificat transportul în interiorul graniței, după care acel transport va fi indisponibilizat și se vor demara demersurile pentru întoarcerea în țara de expediție. Palierele pe care ne-am gândit noi, Garda Națională de Mediu, să acționăm sunt următoarele: o dată este importantă monitorizarea digitală a acestor transporturi, ceea ce noi din 2021, de când a fost lansată aplicația ROAFM avem asta în țară și cu mare mândrie pot să vă spun că România este pionierul Uniunii Europene la ceea ce înseamnă monitorizare digitalizată a transporturilor de deșeuri”, a declarat șeful Gărzii de Mediu.
„Odată cu schimbarea Regulamentului European de transfer de deșeuri, Uniunea Europeană lucrează la un sistem digital, care funcționează după aceleași principii pe care le are deja ROAFM-ul”, continuă Andrei Corlan.
„Digitalizarea este un aspect important și campaniile de control și verificare pe care le vom face, atât pe destinatar, împreună cu poliția, și pe transportator, pentru că avem mare nevoie de sprijinul autorităților care pot opri transportul în trafic. De la anul, Garda de Mediu, pe site-ul nostru, va avea o veritabilă listă a rușinii cu operatorii ale căror autorizații le-am suspendat”, a mai precizat Corlan.
Odată ce un transport va fi găsit ilegal, urmează sancțiuni pentru importator.
„Garda Națională de Mediu, împreună cu Administrația Fondului pentru Mediu, am elaborat un proiect de ordin de ministru pentru a putea suspenda efectiv, imediat, contul operatorului de transport din ROAFM, astfel încât el să nu mai poată desfășura operațiuni de transport deșeuri din extern la noi în țară, să nu mai poată primi deșeuri. Și, făcând publice aceste liste, pe lângă că vom afecta din punct de vedere contravențional, vom întocmi dosar penal, dar vom afecta și din punct de vedere comercial o activitate cu potențial ilegal”, a conchis comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu, Andrei Corlan.
CITEȘTE ȘI:
Politicile CLIMATICE în România. O privire de ansamblu pentru anul 2024