Un număr din ce în ce mai mare de producători și consumatori nemulțumiți de sistemul de producție, prelucrare și distribuție pe scară largă a alimentelor sunt în căutarea unei alternative pentru restabilirea piețelor alimentare locale. Rezultatele unei cercetări realizate în România au arătat că în jur de 65% dintre respondenți preferă alimentele produse local față de cele din alte surse naționale. Cu toate acestea, în jur de 70% din produsele alimentare de pe rafturile magazinelor din țara noastră provin din import.
În lucrarea Scutecele naţiunii şi hainele împăratului, Vintilă Mihăilescu (2013) remarca faptul că pentru cumpărător eticheta de ”produs local” are semnificația de valoare adăugată, căci ea – spune autorul – amintește de gustul natural, autentic, de aromele copilăriei, prezente adânc în inconștientul colectiv.
Luând în considerare asemănările considerabile dintre alimentelor ecologice și cele convenționale în ceea ce privește modul de ambalare, transportul și valabilitatea, promovarea unei agriculturi ecologice nu este suficientă pentru o dezvoltare durabilă. De aceea, alimentele ecologice produse local pot reprezenta o soluție în acest sens.
În studii și în practică, adesea, producția alimentară obținută pe plan local a fost sugerată ca încadrându-se într-un model de consum durabil datorită unei serii de motive economice, sociale și de mediu.
Într-un sondaj în care respondenții britanici au fost întrebați de ce achiziționează alimente ecologice locale, cea mai comună motivație a fost că produsele alimentare ecologice erau considerate mai sigure și mai nutritive. Al doilea cel mai frecvent motiv a fost protecția mediului (de exemplu, în ceea ce privește deșeurile de ambalaje, mai puține îngrășăminte, scurtarea distanței de transport) și, în al treilea rând, motivul a fost sprijinirea economiei locale și a comunității, notează dr. Ruxandra Malina Petrescu-Mag pentru Infoclima.
Alte studii au sugerat că alimentele ecologice sunt consumate din dorința de a avea o dietă și un stil de viață sănătoase. Conform unui raport din 2018, dintre cetățenii europeni intervievați, români sunt cei mai mulți care au declarant că doresc să consume produse locale.
Cu toate acestea, în mai 2021, un secretar de stat din Ministerul Agriculturii declara că în jur de 70% din produsele alimentare de pe rafturile magazinelor din România provin din import.
Rezultatele unei cercetări realizate pe un eșantion de 424 de consumatori români au arătat 65% dintre respondenți preferă alimentele produse local față de cele din alte surse naționale. De asemenea, 77% din eșantion preferă alimentele din România față de cele din alte țări ale UE și 62% preferă produsele europene față de cele din restul lumii.
Această preferință a fost transpusă în comportamentul de cumpărare pentru produsele alimentare ecologice necertificate.
Cu toate acestea, în conformitate cu preferința menționată mai sus, s-a observat că de trei ori mai mulți respondenți au consumat alimentele autohtone certificate comparativ cu alimente străine certificate.
Ponderea relativ ridicată a respondenților indiferenți față de locul producției oferă șansa de a atrage mai mulți furnizori de alimente produse local, ”mai aproape de consumatori”. Cu toate acestea, o investigație mai profundă a motivelor lipsei de preferință se dovedește necesară. Aducerea laolaltă a preferințelor consumatorilor pentru ”alimentele locale” și ”alimentele ecologice” sub forma ”alimentelor ecologice locale” intensifică efectele benefice ale modelului de consum asupra mediului.
Rezultatele studiului avansează ideea că promovarea conceptului de localizare mai apropiată poate reprezenta o oportunitate neexplorată pentru oamenii de afaceri interesați de piața românească.
În România, agricultura ecologică poate deveni o opțiune foarte atractivă, atât pentru investitori, cât și pentru consumatori, datorită caracteristicilor specifice țării:
Este necesar să se dezvolte și să se pună în aplicare noi abordări și practici care să ofere stimulente pentru consumul de alimente ecologice produse local. La rândul său, acest lucru necesită eforturi mai extinse și o implicare mai mare din partea celor care se dedică cercetării comportamentul consumatorului pentru a aprofunda înțelegerea relațiilor dintre localizarea producției și consumul de alimente ecologice.
Citește și: