Desfaci. Folosești. Arunci unde și cum trebuie. Soluții pentru creșterea gradului de reciclare
Deși Organizațiile care Implementează Obligațiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorului (OIREP) își ating țintele de reciclare, în cazul deșeurilor municipale rezultatele nu sunt deloc îmbucurătoare. La nivelul anului 2020, ținta de reciclare impusă la nivel european a fost de 50%, plus un procent de 10% posibilitate de valorificare-incinerare, însă o cotă de puțin peste 10% a fost atinsă. Conform graficelor asumate, ținta pentru 2025 este de 55%, iar pentru 2030, de 60%.
Dacă tot am vorbit de OIREP-uri, trebuie menționat că acestea reprezintă producătorii, care pun pe piață produse ambalate. Asociația OIREP Ambalaje gestionează atingerea obiectivelor de reciclare a ambalajelor care devin deșeuri – sticlă, PET, plastic, hârtie-carton, metal, aluminiu și lemn. Obiectivele anuale stabilite în cazul OIREP-urilor sunt de 15 la sută la lemn, 22,5% la plastic, 60 la sută în cazul sticlei și al hârtiei și un obiectiv global, de 60%.
În deșeurile municipale intră deșeuri menajere, biodegradabile, și deșeuri reciclabile, dintre care jumătate sunt deșeuri de ambalaj și deșeuri reziduale. În deșeurile municipale există un procent de 17-20% deșeuri de ambalaj, iar obligația OIREP Ambalaje este de a colabora cu primăriile, de a finanța colectarea și de a susține campanii de conștientizare la nivelul comunităților.
România se află pe penultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rata de reciclare a deșeurilor, de puțin peste 10 procente. Doar Malta are un procent mai mic decât al nostru, de 6%. Până în 2020, România avea ca țintă de atins o rată de reciclare de 50% pentru a nu fi penalizată de Uniunea Europeană, însă a ratat-o. Următorul prag ce trebuie atins este în 2025, când țara noastră trebuie să ajungă la 55% rată de reciclare, o ţintă care pare tot mai greu de atins pentru asta și pentru că încă ne luptăm cu închiderea gropilor de gunoi ilegale şi cu importurile ilegale de deşeuri.
Un alt eșec al României este și faptul că a ratat transpunerea în legislaţia naţională a directivei europene cu privire la limitarea impactului unor produse de plastic asupra mediului, care avea termen de implementare în data de 3 iulie 2021. Directiva viza scoaterea de pe piață a produselor de unică folosință din plastic pentru că acestea nu pot fi reciclate și ajung la groapa de gunoi.
O măsură care ar putea crește procentul de reciclarea este și Sistemul de Garanţie-Returnare care, potrivit Comisiei Europene, are potenţialul de reducere a gunoiului cu peste 80%. În 2021 a fost elaborat un astfel de proiect de Horărâre de Guvern, care nu a fost trimis spre aprobare aşa cum era planificat. Procesul a fost reluat de ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Tanczos Barna, iar sistemul practic este functional de la 1 aprilie 2022.
Sistemul presupune o garanție de 50 de bani pentru orice ambalaj primar nereutilizabil din sticla, plastic sau metal, cu volumul cuprins intre 0,1 l si 3 l, returnat în orice magazin din România, cu recuperarea sumei pe loc. Sistemul se aplică pentru ambalajele utilizate pentru a introduce pe piata diverse tipuri de bere, băuturi alcoolice, sucuri, băuturi răcoritoare, apă, introduse pe piața din România după data de 31 martie 2022.
În statele în care acest sistem a fost implementat a dus la reciclarea a 70 până la 95% din PET-uri.
Un alt aspect care creează probleme este și tariful mic pentru depozitarea la groapa de gunoi. Pe de altă parte, este nevoie și de creșterea măsurilor de control pentru importurile de deșeuri.
Acest articol face parte din campania Un’ Doi Trei, care își propune să informeze corect românii în legătură cu problema deșeurilor de ambalaje, să atragă atenția, dar și să diminueze impactul pe care deșeurile de ambalaje colectate necorespunzător îl au asupra mediului înconjurător, asupra calității vieților noastre și ale copiilor noștri.
Mai mult, campania urmărește să creeze un nou obicei sănătos, care să intre în rutina românilor, acela de a colecta separat deșeurile de ambalaje generate în fiecare zi.
Un’ Doi Trei este o campanie inițiată de Asociația OIREP Ambalaje – prin Clean Recycle, Eco-Rom Ambalaje, Ecologic 3R Ambalaje, Eco Synergy, Financiar Recycling, GreenPoint Management și Green Resources Management – în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.