Geanin Șerban, Asociația OIREP Ambalaje: “OIREP-urile și-au realizat obiectivele în fiecare an”
This browser does not support the video element.
Organizațiile care Implementează Responsabilitatea Extinsă a Producătorilor (OIREP) și-au atins țintele de reciclare stabilite de Uniunea Europeană la toate materialele. Există însă și o zonă comună cu autoritățile publice locale unde realizarea obiectivului de fiecare dintre noi îl ajută si pe celălalt, a declarat Geanin Șerban, președinte Asociația OIREP Ambalaje la Gândul Green.
“Aceste cifre raportate pentru anul 2020 sunt cifrele aferente obiectivelor autorității publice locale și ele trebuie înțelese ca o nereușită a noastră, a tuturor. Despre ce este vorba? La nivelul Uniunii Europene s-a încercat reglementarea gestionării deșeurilor pentru trei scopuri principale. În primul rând, s-a dorit bineînțeles reducerea impactului asupra mediului, reducerea poluării, în al doilea rând, la fel de important, impactul, reducerea riscului de îmbolnăvire a populației din cauza deșeurilor abandonate în locuri neconforme, și nu în ultimul rând, și insist pe acest al treilea scop, așa cum spuneați și dvs în introducere, conservarea, pe cât posibil, a resurselor naturale, pentru generațiile următoare. Cum facem acest lucru? Încercând să folosim deșeurile pe care le generăm în diferite activități de câte ori este posibil ca și resursă în așa numita economie circular”, a declarat Geanin Șerban, președintele Asociației OIREP Ambalaje.
Acesta a mai precizat și care sunt țintele stabilite pentru autoritățile locale cât și pentru OIREP-uri.
“Uniunea Europeană a identificat actorii care pot influența realizarea acestor scopuri și, în funcție de pârghiile pe care fiecare le are la îndemână, deci care pot influența realizarea acestor trei obiective, li s-a stabilit fiecăruia în parte, diferite ținte. În cazul autorității publice locale este această țintă de reciclare de 50%, încă 10 % posibilitate de valorificare-incinerare astfel încât gradul de depozitare să fie din ce în ce mai mic. Aceste obiectiv crește, sper să nu greșesc, din cinci in cinci ani cu cinci procente, de la 50, la 55, până la 60%. În cazul nostru, al OIREP-urilor, noi reprezentăm producătorii, care fiind unul din actorii care pun pe piață produse ambalate, ambalaje care devin deșeuri, deci au și ei o răspundere și de aici termenul de răspundere extinsă a producătorului și pentru fiecare material de care ne ocupăm este stabilită o anumită țintă de reciclare. Noi gestionăm atingerea obiectivelor de reciclare in numele producătorilor cu care avem contract pentru toate materialele – ne referim la sticlă, la pet, la plastic, la hârtie, carton, metal, aluminiu și lemn – și fiecare din aceste materiale are un anumit obiectiv pornind de la 15% la lemn, 22,5% la plastic, de exemplu, până la 60 % în cazul sticlei și al hârtiei și un obiectiv global, acela atât de cunoscut, acel 60 la sută. În cazul OIREP-urilor dacă vorbim despre ultimii ani, OIREP-urile au declarat realizarea obiectivelor pentru toate materialele în fiecare an, dar, într-adevăr, există o zonă comună cu autoritățile publice locale unde realizarea obiectivului de fiecare dintre noi îl ajută si pe celălalt și am să încerc să explic pentru a se întelege că într-adevar OIREP-urile pot face multe, au obligația să facă multe, dar nu pot face oricât și totul. În deșeurile municipale obiectivul la care faceați dvs. referire intră deșeuri menajere, ceea ce cu toții știm biodegradabile, și deseuri reciclabile, dintre care jumătate sunt deșeuri de ambalaj și mai este o mică parte, altele, deșeuri reziduale. “Deci conform determinării făcute în urmă cu câțiva ani, s-ar putea să se fi schimbat în ultimul timp, noi avem ca și material în deșeurile municipale undeva în jur de 17-20 % și avem trei obligații legate de deșeurile de ambalaj din deșeurile municipal. Noi avem obligația de a colabora cu primăriile și să finanțăm colectarea în sensul în care plătim costurile operatorului de salubrizate pentru orice cantitate care ajunge la noi, la reciclare, avem obligația de a susține campanii de conștientizare la nivelul comunităților achitând direct primăriei costul acestor campanii – este chiar prin lege menționat chiar un anumit prag, 40 de lei pentru fiecare tonă raportată ca reciclat -, și susținem financiar inclusiv partea de gestionare a datelor. Ca să concluzionez, într-adevar acel 70% grad de depozitare este imens, eu am dubii cu privire la acest 70% fiind un om care lucrez activ în domeniul reciclării, văzând că de la an la an lucrurile se întâmplă, se investesc, se fac eforturi atât din partea privaților, cât și din partea autorităților locale și centrale. Imi este foarte greu să cred că viteza cu care ne raportăm crelterea gradului de reciclare la nivelul deșeurilor municipale poate să fie atât de mică, acel 14% mi se pare totuși că nu ia în calcul toate materialele care ajung la reciclare și pot să spun și tehnic o anumită parte din cantitățile care ajung la reciclare, este drept prin zona de colectori private, nu este luată în calcul pentru realizarea acestor ținte. Dar, într-adevăr trebuie să recunoaștem că spre deosebire de multe alte țări suntem destul de în urmă”, a conchis Geanin Șerban.
Asociația OIREP Ambalaje cu sprijinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, a demarat campania Un’ Doi Trei, care își propune să informeze corect românii în legătură cu problema deșeurilor de ambalaje, să atragă atenția, dar și să diminueze impactul pe care deșeurile de ambalaje colectate necorespunzător îl au asupra mediului înconjurător, asupra calității vieților noastre și ale copiilor noștri. Mai mult, campania urmărește să creeze un nou obicei sănătos, care să intre în rutina românilor, acela de a colecta separat deșeurile de ambalaje generate în fiecare zi.
Un’ Doi Trei este o campanie inițiată de Asociația OIREP Ambalaje – prin Clean Recycle, Eco-Rom Ambalaje, Ecologic 3R Ambalaje, Eco Synergy, Financiar Recycling, GreenPoint Management și Green Resources Management – în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.