Planul de reducere a poluării al UE ar introduce obligativitatea ca mașinile pe benzină să fie înlocuite în curând
Uniunea Europeană (UE) ar putea să își înăsprească legile privind emisiile de CO2 pentru mașinile noi, potrivit unui proiect de propunere al Comisiei Europene divulgat vineri.
Proiectul de document, văzut de Reuters, urmărește ca emisiile medii de CO2 pentru mașinile noi să fie cu 50% sub nivelurile din 2021 până în 2030. Planul actual pentru țările UE prevede o reducere de 37,5% în acest interval de timp.
Obiectivul general de -55% va implica pentru industria auto intrarea în vigoare a unor standarde stricte pentru autoturismele noi, conform unui sistem care urmează să fie stabilit în 2021 de către Comisia Europeană.
Anul trecut, UE plănuise deja să-și înăsprească standardele, necesitând o reducere de 40% pe parcursul deceniului, o cifră redusă la 37,5% până în 2030, după o rezistență foarte puternică din partea producătorilor. Se simt constrânși de urgența de a trece la electrificarea vehiculelor, o soluție pe care mulți o consideră inelegantă din punct de vedere tehnic și de mediu.
Cotidianul german Süddeutsche Zeitung raportează că VDA, echivalentul influent al Germaniei pentru corpul britanic din industria automobilelor SMMT, a declarat că se va opune ferm unei înăspriri a obiectivelor de emisii dincolo de cea propusă deja de UE.
În prezent, obiectivul este reducerea cu 40% a emisiilor de CO2 ale statelor membre UE de la nivelurile din 1990 până în 2030. Aceasta ar putea fi ridicată la 55% dacă se va adopta propunerea Comisiei. Obiectivele mai ambițioase ar putea ajuta UE să își atingă obiectivul de emisii nete zero până în 2030.
Reuters susține că Comisia își va face propunerea pentru un nou obiectiv pentru 2030 în această săptămână, în timp ce luna viitoare va avea loc un vot complet al Parlamentului European.
Pandemia a expus dependenta UE fată de lanțurile globale de aprovizionare și de importuri, dând un impuls suplimentar inițiativelor care urmăresc să facă Europa mai rezistentă și mai puțin dependentă de export. Prin stimularea energiei regenerabile, noul obiectiv climatic ar reduce factura Uniunii Europene la importul de combustibili cu 100 de miliarde de euro în 2021-2030 și până la 3 trilioane de euro până în 2050, potrivit Comisiei.
Schimbări în noul obiectiv de reducere a emisiilor cu 55%:
Transport cu emisii reduse:
– Mașinile cu motor cu combustie vor trebui înlocuite treptat de vehiculele cu zero emisii; până în iunie 2021, UE va propune standarde mai stricte privind emisiile de dioxid de carbon pentru autoturisme și autoutilitare, care vor trebui îndeplinite până în 2030;
– Analiza Comisiei pentru 2030 estimează o „scăderea cu aproximativ 50% a emisiilor de CO2 per kilometru pentru autoturisme, în comparație cu obiectivele stabilite pentru 2021”;
– Ponderea energiei regenerabile în transporturi trebuie să crească la aproximativ 24% până în 2030, comparativ cu 7% în 2015;
– Hidrogenul curat va fi crucial în transportul de mare tonaj
Companiile aeriene și navele vor trebui să folosească mai mult combustibili care au puține emisii de dioxid de carbon.