Prima pagină » Gândul Live! » GÂNDUL LIVE. Doru Dima, expert în resurse umane și în consiliere în carieră: Sistemul educațional aruncă cu banii pe geam / Nu avem consilieri școlari suficienți, iar doar 15% dintre oameni sunt mulțumiți de locul de muncă – VIDEO

GÂNDUL LIVE. Doru Dima, expert în resurse umane și în consiliere în carieră: Sistemul educațional aruncă cu banii pe geam / Nu avem consilieri școlari suficienți, iar doar 15% dintre oameni sunt mulțumiți de locul de muncă – VIDEO

Doru Dima, expert în resurse umane și în consiliere în carieră, a vorbit marți la GÂNDUL LIVE despre importanta consilierii elevilor și studenților atunci când aceștia iau decizii pentru viitor.

El a explicat că, din experiența sa, înainte de a fi consiliați, cei mai mulți dintre elevi intenționează să meargă la facultate, însă, ulterior, aceștia înțeleg că există și alte opțiuni.

„Din nefericire, a trebuit să vină un moment ca acesta (pandemia, n. red.) pentru ca toată lumea să înțeleagă faptul că avem tehnologie pe care o putem utiliza online, dar, pe de altă parte, trebuie să ne raportăm la ceea ce se întâmplă în viață. Acum câțiva ani făceam un studiu cu privire la consilierea școlară și profesională a elevilor de la un liceu, care, în momentul în care am ajuns acolo, în proporție de 90% voiau să meargă la facultate. După ce au trecut prin evaluările de potențial și au văzut exact ce sunt în stare să facă și cum ar putea să facă, 50% dintre ei s-au dus către școli de meserii”, a spus Doru Dima la GÂNDUL LIVE.

Doru Dima: Sistemul educațional aruncă bani pe geam

Specialistul a explicat că, din punctul său de vedere, unele resurse financiare din sistemul educațional din România sunt „aruncate pe geam”, în contextul în care doar 25-30% dintre cei care au terminat o formă de învățământ activează în domeniul pentru care s-au pregătit.

De asemenea, el a adăugat, la GÂNDUL LIVE, că o treime dintre studenți renunță la facultate pe parcursul acesteia.

„Ne doare foarte tare și aruncăm cu banii pe geam, cel puțin sistemul educațional cam asta face. Pe studii făcute atât de noi cât și de alții, am constatat un lucru „fascinant”: doar 25-30% dintre cei care termină o formă de școlarizare activează în domeniul pentru care s-au pregătit. Asta înseamnă că 70% din banii cu care îi pregătim pe ingineri, economiști, psihologi și așa mai departe se duc pe apa sâmbetei, pentru că ei nu practică meseria pentru care s-au pregătit. Plecăm de la premisa că noi avem un plan strategic național, prin care trebuie să formăm niște oameni într-o anumită direcție. Doar că nu e chiar așa. Pe de altă parte, aproape o treime dintre cei care încep facultatea abandonează pe parcurs. Practic, ei își dau seama de abia în momentul în care au ajuns la facultate că nu este exact ceea ce se potrivește pentru ei. Noi avem o problemă națională: în planul strategic de dezvoltare am constatat că, de exemplu, consilierea în carieră nu este importantă pentru statul român. Nu avem consilieri școlari suficienți, avem 1.000 la vreo 400.000 de copii. Proiectele europene cu componente de consiliere în carieră se rezumau la a strânge o sută de copii într-o sală și a le spune cum să-și facă un CV”, a spus Doru Dima.

Doru Dima: Mulți dintre absolvenții de liceu merg la facultate în funcție de ce spun prietenii și mass media

Doru Dima a mai explicat că elevii care termină liceul și decid să meargă la facultate nu mai decid facultatea la care vor să meargă în funcție de ceea ce le spun părinții, ci, majoritatea, iau o decizie în funcție de prieteni și de modul în care diverse profesii sunt reprezentate în mass media.

El a adăugat că există studii care arată că doar 15% dintre oameni sunt mulțumiți de locurile lor de muncă, restul fiind în căutarea unor alte joburi.

„În privința evaluării sunt două aspecte. În primul rând, fiecare dintre noi avem niște hobby-uri, niște interese. Foarte multe dintre evaluările care se fac se referă exclusiv la ceea ce-ți place și nu se corelează nicicum cu ceea ce poți. Pentru că atunci când faci o consiliere școlară și profesională și îi dai niște sugestii unui elev, unui student despre potențialul său, trebuie să măsori atât elemente de natură cognitivă, cât și trăsăturile de personalitate care sunt vitale pentru jobul pe care îl dorești. Tot acest mix, împreună cu o comparație cu top performerii care activează deja în anumite domenii îți dau o imagine cu privire la potențial.

Foarte mulți dintre tinerii care se duc la facultate își aleg facultatea nu neapărat după ceea ce le spun părinții, ci se duc după prieteni și după notorietatea job-ului dată de mass media, ceea ce este de speriat. Noi avem foarte mulți elevi și studenți care după ce finalizează evaluarea și pleacă spre o anumită direcție, se duc și spun că ne mulțumesc că i-am ajutat să înțeleagă la ce sunt buni. Există un studiu care arată că doar 15% dintre oameni sunt mulțumiți de ceea ce fac. 85% se uită după alt job. De ce? Pentru că au ales greșit în viață. Pentru că de cele mai multe ori cei care își aleg o meserie se raportează exclusiv la mediul la care au fost expuși. Noi pregătim oameni cu competențe care sunt absolut de neutilizat în companii. Nu vreau să generalizez, sunt și școli și universități care într-adevăr pregătesc elevii și studenții pentru ceea ce este necesar în organizații”, a spus Doru Dima la GÂNDUL LIVE.

Autor
Daniel Matei a absolvit Facultatea de Jurnalism din București, iar de-a lungul ultimilor zece ani a lucrat pentru mai multe publicații online din România. El s-a alăturat echipei GÂNDUL.RO în ... vezi toate articolele