Dumitru Borțun, președintele Juriului de Onoare al Asociației Române de Relații Publice, a declarat, la GÂNDUL LIVE, că răfuiala publică între ÎPS Teodosie și Guvern, pe marginea pelerinajului de la peștera Sf. Andrei, ține, de fapt, de lupta Bisericii pentru putere.
„Meciul ăsta e un schimb de replici, la un anumit nivel, care nu lămurește problema în sine: LUPTA PENTRU PUTERE, între statul laic, moștenit de la modernitatea noastră, de la Alexandru Ioan Cuza. E marca epocii moderne în România. Statul laic despărțit de biserică.
Lupta Bisericii pentru putere. Are o masă de enoriași foarte largă. Oamenii politici au fost mereu tentați să facă compromisuri cu Biserica. Pentru că are o mare masă de alegători.
E o luptă pentru putere. Explodează acum pentru că anumiți ierarhi din BOR au simțit momentul favorabil, își dau seama că politicul e prins la colț, e cu spatele la zid, să nu-i supere pe alegători.
ÎPS Teodosie e un electron sărit de pe orbită. Dânsul poate să intre în peșteră. Orice om care crede în mitul cu apostolul Andrei poate intra în peșteră. Credința e o problemă personală a fiecăruia, dar nu e o problemă publică. De la Revoluția Franceză încoace, Biserica nu mai participa la problema publică. Noi tragem înapoi spre Evul Mediu.
Acest om are o tradiție lungă de conflict cu statul. A fost în conflict cu legea, cu autoritățile locale, guvernul. Eludează sfatul Mântuitorului, dați-i Cezarului ce e al Cezarului.
Trebuie să respecți regulile statului, credincios fiind. Trebuie să respect, am datoria mea de cetățean.
Avem și noi pe ai noștri. Și eu admir credința, sunt credincios, dar una e să crezi în Dumnezeu, alta e să crezi în idoli. Avem o mare parte a credincioșilor rămași într-o epocă a idolatriei.
Trebuie să-și exprime în primul rând regretul, pentru că sunt oameni care nu pot ajunge acolo.
Noi toți suntem constrânși la diferite lucruri. Să arate pe de altă parte care e baza legală a acestei interziceri, să accentueze pe sănătatea publică, binele comun.
Sănătatea publică e în interesul tuturor, mai ales în cazul de epidemiei, când un bolnav infectează alți 10 oameni.
Unii își bat joc. S-au dus în baruri, cluburi…Acolo nu mai era religie, ci plăcere. Trăiește-ți clipa – Hedonism!
Ce spuneți dvs corespunde unei viziuni mai relativiste și tolerante. Fiecare cu idealul lui de viață, soarta lui, fiecare pasăre pe limba ei piere.
Specialiștii în psihologie au constatat că există trei etape în viața unui individ normal:
– Etapa estetică – când faci ce-ți place, până la adolescență, căsătorie, muncă
– Etapa etică – când ai răspundere, pentru copii, șefi, colegi de muncă
– Etapa religioasă – când te devotezi unei cauze, idei, Dumnezeu
Eu văd în jurul meu foarte mult infantilism, în etapa estetică a vieții. Au ajuns la 60 de ani și tot hedoniști sunt! E și o problemă de evoluție, a ta, ca om.
Suntem în etapa estetică…”, a declarat Dumitru Borțun la GÂNDUL LIVE.