Sociologul Gelu Duminică a analizat, la GÂNDUL LIVE, contextul scandalului izbucnit la Iași, la moaștele Sfintei Parascheva, caz în care consideră că statul laic nu a impus respectarea regulilor, care sunt valabile pentru toți, dar care, de data asta, au fost „negociate cu vocea ridicată și cu pumnul”.
Mai mulți credincioși veniți la „Sfânta Parascheva” din Iași au declanșat miercuri un scandal de proporții lângă moaște supărați din cauza restricțiilor impuse de autorități. În fata scenei, pelerinii, unii dintre ei fără măști, au forţat intrarea în curtea Mitropoliei. Au fost opriţi de jandarmi, însă autoritățile au cedat în cele din urmă în fața celor care au huiduit și i-au lăsat să intre în perimetrul special amenajat, inclusiv pe cei care nu erau din Iași. Totul în contextul în care autoritățile centrale au anunțat că anul acesta doar locuitorii orașului se vor putea închina la moaște.
Reprezentanții Jandarmeriei sunt de părere că forțele de ordine au gestionat corespunzător situația Catedrala Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei și că prin faptul că pelerinilor le-a fost permis accesul fără măsuri restrictive la moaștele Sfintei Parascheva s-a evitat o escaladare a violenței .
Întrebat la GÂNDUL LIVE dacă în cazul acestui incident e vorba de habotnicie, de radicalism, disperare sau de un bon ton de a fi văzuți la Iași la moaște, sociologul Gelu Duminică a spus că e e vorba de câte puțin din toate, dat și de „foarte multă manipulare și efecte ale unei slabe coeziuni la nivelul societății, și de o slabă încredere în lidership (conducere – eng.), și de o slabă încredere în instituțiile statului.
„Nu reacția oamenilor m-a frapat pe mine, pentru că astfel de reacții, în care, în numele lui Dumnezeu, împingi și lovești, le-am mai văzut la multe pelerinaje și la foarte multe activități religioase, din păcate”, a explicat Gelu Duminică.
„Pe mine m-a surprins neplăcut, pentru a nu știu câta oară, cu toate că mă așteptam, slaba reacție a instituțiilor statului și faptul că statul laic nu a știut să își facă treaba în condițiile în care nu trebuia decât să ceară respectarea regulilor care sunt pentru toți. Ei bine, de data asta ni s-a arătat din nou că regulile pot fi negociate dacă nu din cauza poziției pe care cel care nu respectă le are – și vă aduceți aminte de înmormântarea lui Pimen din timpul pandemiei, dar uite că de ddata asta vedem că se poate negocia și cu vocea ridicată și cu pumnul”, este de părere sociologul.
„Sunt sigur că toată lumea se aștepta ca acest lucru să se întâmple în oarecare măsură. Dar poate nu cum s-a întâmplat, dar cred că toți care știm cât de cât cum se comportă societatea românească, parte din ea, ne așteptat ca aceste negocieri să continue. Ete, nu ne așteptam ca negocierea în forță să aibă și rezultat”, a spus Duminică.
„Nu aș pune anatemă pe biserică, pe întreaga dogmă creștin ortodoxă pentru simplu motiv că marea majoritate a ortodocșilor a înșeles mesajul și au respectat asta. Faptul că unii, manipulați, dornici de a folosi numele lui Dumnezeu în deșart, au considerat că îl proslăvesc strigând „huo” către semenul lor din păcate ne arată diferența între drept-credincios și fariseu”, crede Duminică.
„Însă, pe de cealaltă parte, nu putem să nu ținem cont de faptul că statul laic și reprezentanții Bisericii nu au discutat și nu au negociat aceste acțiuni, pentru că, repet, în momentul în care s-a restricționat cel mai mare pelerinaj pe care ortodoxia română îl are, în mod normal, această restricție trebuia să vină cu un dialog consolidat cu BOR înainte ca acest lucru să se întâmple și un dialog consolidat pe parcurs, astfel încât mesajele laice să fie întărite și de mesajele religioase”, a afirmat Duminică. Sociologul consideră că autoritățile, prim ministrul sau înalți responsabili, să iasă împreună cu Patriarhul BOR pentru a anunța deciziile.
Sociologul a explicat și contextul creșterii constante a numărului de noi infecții și al teoriilor conspiraționiste.
„Instituțiile statului nu sunt pregătite și nu știu cum să abordeze problema încă. Din păcate ne va fi mult mai rău în viitoarul apropiat și răspunsurile sunt în continuare, la 6 luni de pandemie, încă la nivelul bâlbelor, pentru că ce am avut aseară la Iași a fost o bâlbă de neimaginat acum ceva vreme”, a spus Duminică, amintind de intervențiile în forță din starea de urgență în comunități mici, cele mai multe sărace, unde oamenii ascultau muzică și făceau live-uri.
„De data asta, legea e pentru proști, din păcate, iar mulți dintre noi suntem considerați de către autoritățile publice proști. Pentru că, uite, cine strigă mai tare, cine ridică pumnul, fluturând chiar și un steag și o cruce, s-ar putea să aibă succes”, a spus Duminică. Sociologul nu crede că dispozivul prezent este de vină pentru că nu a intervenit, ci cel care a dat ordinul care „a terfelit legea”.
Sociologul a comentat, la GÂNDUL LIVE, și situația de la Oradea, unde o mireasă, cu rude în poliție, care a avut în wekeend nuntă cu peste 350 de invitați e infectată cu noul coronavirus.
Pe de o parte, sociologul a invocat mentalitatea celui care nu își asumă responsabilitatea încălcării legii, dând vina pe ceilalți, pe de altă parte, arată că mesajul public al acestei situații înseamnă o descurajarea a respectării legii de către oamenii simpli. „Care este mesajul public? De ce să respecte cetățeanul simplu, când cel care este pus să apere legea și să promoveze respectarea legii, respectiv șeful poliției, o încalcă?”
Tânăra a aflat că are COVID-19 după ce s-a testat luni, împreună cu soțul ei, pentru că ar fi vrut să plece în luna de miere. Soțul este fiul fostului adjunct al Poliției Bihor. Acum, toți invitații care au petrecut la nuntă trebuie să stea acasă 14 zile, în carantină. Evenimentul a avut loc sâmbătă și a fost oprit la un moment de polițiști, care l-au amendat pe patronul localului. Ulterior, a fost deschis și dosar penal pentru zădărnicirea combaterii bolilor. Potrivit legii, atunci când a avut loc nunta, în spații închise nu erau permiși mai mult de 50 de invitați. Socrul mare, fostul adjunct de poliție, ar fi prezentat o listă incompletă.