GÂNDUL LIVE. Reprezentant al părinților, despre refuzul de a preda online: „Avem nevoie de oameni dedicați pentru sistemul de învățământ, nu de oameni care vor să pună bețe în roate”
Gabriel Chicioreanu, secretar general al Federației naționale a asociațiilor de părinți din învățământul preuniversitar, a comentat, la Gândul Live, situațiile în care profesorii sunt reticenți sau refuză să predea online și a atras atenția că această metodă de predare este inclusă în fișa postului.
Cadrele didactice au avut posibilitatea încă din primăvară să învețe din experiența predării online, odată cu închiderea școlilor, iar peste vară au putut să se perfecționeze la cursuri organizate de Casa Corpului didactic, a explicat Gabriel Chicioreanu, secretar general al Federației naționale a asociațiilor de părinți din învățământul preuniversitar, invitat la Gândul live.
Și premierul Orban a subliniat în câteva rândul că profesorii trebuie să invețe să predea online pentru a asigura copiilor dreptul la educație/
„Oamenii sunt supuși greșelii, important e să ne asumăm că putem să avem mici bâlbe”
Intervenția Gabriel Chicioreanu a pornit de de la cazul unei profesoare care și-a cumpărat o tablă și o cameră video și și-a trasformat bucătăria în sală de clasă. Aida Frujină este profesoară la o școală din București și are clasa 1, acolo unde învață 37 de copii. Se află în scenariul hibrid: jumătate dintre ei participă fizic la cursuri, cealaltă jumătate online. Învătătoarea spune că știa clar că se expune în fața tuturor, însă a contat pe sprijinul elevilor, dar și al părinților, care au devenit echipa ei.
„Gestul învățătoarei este umbrit de atitudinea altor profesori, cărora le e teamă de predarea online, că s-ar putea pune în ipostaze mai puțin plăcute, din păcate”, a comentat el.
Potrivit invitatului, în primăvară majoritatea profesorilor au avut prima experiență de predare în online. „Ar fi fost un exercițiu extraordinar de voință să învețe din sincopele și eventualele greșeli de atunci, să se pună la punct pe perioada verii, atât cu pregătirea personală, din punctul de vedere al oferirii informației și predării, și, pe de altă parte, unitățile de învățământ, prin autoritățile locale, să asigure logistica necesară ca să nu se mai întâmple astfel de sincope – că nu funcționează internetul, că mi s-a terminat bateria la laptop…”,
„Oamenii sunt supuși greșelii, important e să ne asumăm că putem să avem mici bâlbe, și, mai mult decât atât, că acestea sunt normale în activitatea de zi cu zi, pentru că și la clasă, când stau în fața elevilor, au astfel de bâlbe câteodată”, este de părere Chicioreanu.
„Prezența în online să fie o opțiune de urgență”
Reprezentantul Federației naționale a asociațiilor de părinți din învățământul preuniversitar a transmis punctul de vedere al acestei entități, respectiv susținerea prezenței fizice la școală, iar în majoritatea unităților din țară este în vigoare scenariul 1, verde.
Conform situației de miercuri transmisă de Minsiterul Educației, 12.948 de unități erau în scenariul verde, 4.406, în scenariu galben, și 302, în scenariul roșu.
„Noi am spus încă de astă primăvară ca prezența în online să fie o opțiune de urgență”, a spus Chicioreanu, subliniind importanța investițiilor pe plan local pentru dotarea școlilor, cu atât mai mult cu cât suntem în alegeri.
„De ce într-o parte se poate și în alta nu se poate? Dacă cu toții, profesori, părinți, mergem în întâmpinarea autorităților locale, pentru că depind de voturile noastre o dată la patru ani de zile, cu siguranță îi putem îndemna să aloce mult mai mulți bani pentru învățământ, și atunci putem să avem și spații, putem să avem și infrastrutură, și logistică, și resursa umană necesară, inclusiv pentru predarea online, pentru că sunt profesori care în această vară, singuri, fără intervenția Ministerului Educației și Cercetării, prin Casa Corpului Didactic, au făcut cursuri despre cum să învețe în online și important e să ne asumăm că putem să avem și bâlbe și greșeli”, a spus invitatul.
Chicioreanu a subliniat că prin fișa postului, cadrele didactice au obligația să predea și online, chiar dacă materiile tehnice sunt mai fdificil de predat astfel, și trebuia să se instruiască în acest sens, iar angajatorii ar trebui să ia atitudine față de cei care nu o respectă.
„Dacă se dau două, trei exemple de profesori care nu au vrut să își facă treaba, atunci cu siguranță alții vor deveni mai maleabili dacă erau reticenți. În definitiv avem nevoie de oameni dedicați pentru sistemul de învățământ, nu de oameni care vor să pună bețe în roate că ei nu vor să-și facă treaba”, a conchis Chicioreanu.