Șeful Salvamont Vâlcea, Mircea Lera, cel care norocul a făcut să fie aproape de locul unde o mașină se prăbușise într-o prăpastie de 150 de metri, pe muntele Cozia, a explicat, la Gândul Live, că acest drum nu era, ca multe alte drumuri forestiere, amenajat pentru circulația publică, deși se percepe o taxă pe intrare pe el.
O mamă și cei patru copii ai ei au căzut cu mașina într-o prăpastie adâncă de 150 de metri, pe muntele Cozia, după ce autoturismul a alunecat într-o curbă destul de periculoasă, ia rpe marginea drumului nu era amplasat un parapet.
Norocul pasagerilor, care sunt toți în viață, a fost că în acel loc se alfau câțiva turiști, opriți din cauza unei defecțiuni la mașină, și au acordat primul ajutor până a ajuns un salvamontist, aflat de asemenea, în apropiere, la mănăstirea Stănișoara.
Cel care a intervenit rapid și a ajutat echipajele de salvare să salveze persoanele accidentate în masivul Cozia este Mircea Lera, șeful Salvamont Vâlcea, care a descris, la Gândul Live, filmul intervenției și atras atenția asupra pericolului de pe drumurile din zona de munte a României.
„Au plecat chiar de lângă mine, eu mă întorsesem din traseu și făceam fotografii”, povestește șeful Salvamont Vâlcea. El l-a mulțumit celor doi tineri care au fost la fața locului și s-au comportat extraordinar când au dat primul ajutor.
„Eu nu-i cunosc, nici nu am stat după aceea să intrăm în contact. M-au ajutat, pe cel mic unul dintre tineri l-a extras. Ulterior eu am preluat fetița pentru că era grav și am fugit cu ea înaintea ambulanței cu mașina Salvamontului, pentru a scurta timpul de reacție și timpul în care fetița trebuia să ajungă în siguranță la o secție UPU”, a detaliat Mircea Lera.
În calitate de șofer cu o vechime de 30 de ani și cu peste un milion de kilometri pe zona montană, Mircea Lera a descris situația întâlnită pe multe drumuri din țară.
„În România avem o multitudine de drumuri care sunt drumuri forestiere și pe care se circulă în regim de drum public, ele fiind drumuri tehnice sau tehnologice. Aceste drumuri nu au pus indicator cu interzis circulației publice, drumurile acestea nu sunt amenajate pentru șoferii amatori, cu pentru șoferi de camioane de lemn și alt gen de șoferi. Acolo s-a întâmplat același lucru: un șofer mai puțin experimentat nu a știut să abordeze o curbă care e destul de periculoasă, în acea situație”, a spus Mircea Lera, la Gândul Live.
„Mai avem o problemă: pe aceste drumuri de exemplu administrațiile parcurilor naționale taxează, iar taxă de intrare. În momentul în care ai luat taxă trebuie să-i asiguri securitatea celui care intră acolo, dar asta nu se întâmplă în România. Drumul acela în acel loc trebuia să aibă parapet, dacă avea, mașina nu ajungea jos, se oprea în parapet. Drumurile acestea nu sunt amenajate pentru circulație pe drum public, dar sunt folosite și taxate, pe acel drum se emit bilete de intrare de 5 lei pentru fiecare persoană care intră pe drum. Din banii pe care îi încasează, asta ar trebui să facă (să pună parapeți – n.r.), dar nu știe nimeni ce se întâmplă cu banii ăștia”, a spus șeful Salvamont Vâlcea.
„Problema asta e: dacă acela este un drum public sau este un drum privat, închis circulației publice. Dacă e drum public, trebuie amenajat ca atare, de urgență”, a conchis Mircea Lera.
Vali Porcișteanu, campion național de raliuri, a dat câteva sfaturi celor care se aventurează cu mașina pe munte.
„Pe autostradă pare să fie mai simplu. Atunci când vorbim de drumuri de munte e mai complicat, ai și viraje, de multe ori parapeții de protecție nu sunt prezenți sau sunt foarte vechi, acele glisiere pot fi ruginite și nu ne protejează dacă cumva ajungem să părăsim partea carosabilă. Acest incident a fost unul norocos, cumva, pentru că a fost o conjunctură favorabilă, și cu cei aflați acolo cu mașina defectată. Se pot întâmpla foarte multe lucruri negative și iată că poți avea și noroc, dar nu te poți baza mereu pe noroc”, a comentat Vali Porcișteanu, campion național de raliuri, la Gândul Live.
La întrebarea „Ce faci când pe dreapta nu ai susținere și parapeți?”, Vali Porcișteanu a răspuns: „În primul rând trebuie să adaptezi viteza și să nu fi surprins de nimic. Poate e o zonă pe care nu o cunoști, nu ai fost niciodată pe acolo, pot fi viraje, trebuie să îți iei măsuri să nu te surprindă niciun viraj. Pe lânga asta, nu trebuie să te surprindă nici aderența. Poate să fie ud, poate să fie un pic de nisip, umed de noroi de la anumite utilaje. Dacă nu cunoști drumul, și chiar dacă îl cunoști, tot trebuie să îți iei toate măsurile de siguranță să nu fi suprins de absolut nimic”.