Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, a declarat, la GÂNDUL LIVE, că nu părinții, profesorii sau ministrul se pronunță asupra redeschiderii școlii, ci specialiștii epidemiologi.
„Se impun două precizări: Da, cu siguranță, statul, școala au datoria să asigure accesul la educație, în situațiile de vulnerabilități medicale certificate – boli cronice ale copiilor care nu permit asumarea unui risc epidemiologic, este vorba și despre copiii care prezintă o simptomatologie, unde se recomandă să nu intre în colectivitate. Este vorba și de cadrele didactice cu vulnerabilități.
Certificarea medicală pentru elevi și cadre didactice este destul de importantă. Legea prevede ca profesorii să aibă o certificare de la un medic de Medicina Muncii, dacă este apt sau inapt să predea.
Din perspectiva vaccinării: răspunsul este foarte clar. La finalul primei etape de interogare cu privire la disponibilitatea la vaccinare aveam 168.000 de angajați disponibili. A crescut semnificativ și rezultatul final îl anunțăm pe 1 februarie, înainte de discuțiile din 2 februarie. Disponibilitatea de vaccinare nu este un element de condiționare a începerii școlii. Singurul element este evoluția ratei de infectare, nu numai cantitativ, ci și calitativă, a acestor noi situații cu noua tulpină, un element îngrijorător.
Situația de la școala 28 nu poate fi trecută la „și altele”. Trebuie să se pronunțe cei cu competențe în epidemiologice. La nivelul zilei de ieri, între cele nouă categorii de personal esențial, în învățământ, există cea mai mare disponibilitate – 110.000 programați pentru vaccinare. 18.600 s-au vaccinat deja, deci sistemul de învățământ a dat dovadă că înțelege cel mai bine importanța vaccinării. Acest lucru este recunoscut și la nivelul coordonatorului campaniei de vaccinare. Încearcă să ofere o prioritate sistemică personalului din învățământ. A fost adusă în discuție data de 7 februarie din cauza limitării numărului de doze de vaccin anti-Covid.
Cu tot respectul cuvenit pentru părinți, pentru personalul de educație, elementele definitorii sunt cele sanitare: nu părinții, profesorii, Ministerul Educației se pronunță în vederea începerii școlii, ci specialiștii infecționiști.
Nu e o situație doar în România. Peste 90% e o solicitare de deschidere a școlii în format fizic, în rândul părinților. Cei care au motive să se teamă vor face obiectul atenției deosebite a școlii, cum necum, școala va asigura dreptul la școala online. Dacă au risc de prezentare fizică la școală.
Cu siguranță este important. Atâta vreme cât elevii, părinții și profesorii solicită derularea examenelor la datele planificate cu prezență fizică dacă nu adaptăm tematica la realitățile acestui an, ar însemna să negăm evidențele. Sunt principalul susținător al ideii de adaptare a tematicii de examen la realitățile prezentului. Aceasta va fi făcută de către specialiști, pe fiecare disciplină, pentru a păstra elementele esențială și să anunțe aceste lucruri cu celeritate, timpul aparent este lung, mai sunt câteva luni, dar de fapt nu mai este deloc așa, după ce vom vedea în ce măsură vom începe cursurile în format fizic.
Vom analiza acest lucru. Există dorința de organizare a examenelor cu prezență fizică. Sperăm ca situația epidemiologică va permite acest lucru. În orice situație, și în cel mai rău scenariu, vă pot spune că acest an școlar se va încheia și examenele naționale se vor susține.
Este o mare nedreptate, nu au nicio vină copiii (manuale clasa a-IX-a). Din prima zi de mandat am spus că manuale de clasa a-IX-a e foarte puțin probabil să existe în acest an. Am lansat planurile cadru, lista disciplinelor, acest proces de consultare, în cazul cel mai fericit, se încheie la finalul lunii ianuarie. Acest proces nu poate să se încheie înainte de luna aprilie, de abia în luna mai am putea să organizăm licitația de manuale. Niciodată acest proces nu durează mai puțin de șapte luni. E stupid să se aștepți la alte rezultate, când legislația nu s-a schimbat. Șapte luni înseamnă manuale în luna decembrie, inacceptabil! Trebuie să ne asigurăm că școala, începută în septembrie, să înceapă fără ca această generație să aibă pierderi. O soluție ar fi adaptarea curriculumului în limita a 25% nu impune schimbarea manualelor. Adaptarea ar fi făcută în raport cu modernizarea curriculumului școlar. Este o problemă extrem de importantă.”, a spus ministrul Educației la GÂNDUL LIVE.