Numele scriitoarei americane Angie Thomas se profilează deja ca un reper important al genului Young Adult. Romanul de debut, Ura cu care lovești, publicat în România de Editura Trei a devenit bestseller imediat după lansare și a fost ecranizat, iar cartea care i-a urmat a cunoscut același succes. Pe val, al doilea roman semnat de Angie Thomas și publicat în Statele Unite la începutul anului trecut este deja numărul 1 în top bestseller New York Times și a avut recenzii elogioase în Washington Post și în presa din Marea Britanie. Mai mult, romanul este în curs de ecranizare, după ce Paramount a achiziționat drepturile.
„Întotdeauna am considerat scrisul o formă de activism. Cărțile ne ajută să aruncăm o privire în vieți pe care nu le cunoaștem, pot promova empatia” , spune Angie Thomas. Ca și în Ura cu care lovești, acțiunea romanului Pe val, publicat în România de Editura Trei, se petrece într-o zonă a ghetourilor unde violența, sărăcia și lipsa de speranță conferă o perspectivă întunecată fiecărei zile. Brianna, o tânără de culoare de 16 ani, cochetează cu rapul. Și-ar dori să devină o cântăreață mai faimoasă chiar decât tatăl ei, legendă a muzicii underground, ucis cu doisprezece ani în urmă într-o confruntare între bande. Viața de zi cu zi a Briannei este o luptă, fie că este acasă, la școală sau oriunde în societate. Jay, mama Briannei, a reușit să lase în urmă dependența de droguri, însă nu a reușit să câștige respectul părinților soțului ei. Vizitele la centrele sociale pentru a procura alimente sau faptul că familia are adesea de ales între hrană și plata căldurii sau electricității nu sunt situații de natură să o reabiliteze în fața socrilor. Mătușa Pooh, un fel de soră mai mare pentru Brianna și impresarul ei amator, vinde droguri și are probleme cu justiția, iar Trey, fratele mai mare al Briannei, deși a terminat facultatea „magnum cum laude” – cum spune bunica lor – lucrează sub calificarea sa, la o pizzerie.
În afara umilințelor zilnice aduse de sărăcie, Brianna – și toți cei ca ea din comunitatea latino sau afro-americană – au de dat socoteală în fața lumii și pentru o „infracțiune” moștenită odată cu culoarea pielii. Legile sociale nescrise cer ca, într-un magazin sau într-un restaurant, un tânăr de culoare să aibă o atitudine prudentă: să nu dea motive să fie suspect de violență, furt, trafic de orice – Brianna este acuzată de trafic de dulciuri – în principiu, „să nu le dai niciun motiv. Punct”.
Într-o lume în care este suspectă orice ar face, singurul pașaport spre libertate și o viață mai bună, singura posibilitate de a-și face vocea auzită este rapul. Cântecul de debut al Briannei devine viral pe internet imediat după lansare, dar stârnește și controverse puternice, pentru că este interpretat ca o instigare la violență. În mijlocul acestui scandal, Brianna se confruntă cu tentația de a deveni una cu imaginea sa publică, de adolescentă problemă. Revelator, din acest punct de vedere, este dialogul cu mama sa, Jay. Deci, tu cine ești?, o întreabă aceasta. Dintre miliardele de oameni din lume, tu ești singura persoană care poate să răspundă la întrebarea asta. Nu cei de la școala ta. Nici măcar eu nu pot să răspund la ea. Pot spune cine cred eu că ești. Și eu cred că ești briliantă, talentată, curajoasă, frumoasă. Ești miracolul meu. Dar tu ești singura care poate să spună cu hotărâre cine ești. Deci, cine ești?
Sunt… Fraza lăsată în suspensie a Briannei sugerează cititorilor că jocurile încă nu sunt făcute.
Pe val este nu doar un roman care explorează teme precum prietenia, legăturile puternice dintr-o familie, temerile, violența și rasismul, ci și un roman al căutării de sine. Iar uneori muzica reprezintă în același timp o oportunitate de a-ți spune povestea celorlalți, dar și un drum către sine. Brianna este un „trandafir răsărit din beton”, care reușește prin această formă de artă să se ridice deasupra lumii sale.
În ciuda lumii dure descrise, romanul lui Angie Thomas nu este apăsător. Scriitoarea americană are capacitatea de a alterna descrieri extrem de realiste cu episoade de mare sensibilitate, duioșie abia camuflată și umor. Și un alt aspect interesant este că versurile cântecelor sunt redate integral în carte, astfel încât cititorii pot avea senzația că ascultă un concert rap. De altfel, Angie Thomas a mărturisit că mizează pe puterea acestei forme de artă să ducă mai aproape de tineri mesajul cărții sale.
Articol în colaborare cu Fabrica de PR.