Prima pagină » Gânduri printre cărți » Recomandare de carte. „Stăpânul umbrelor – Trezirea”, o carte fantastică și o aventură periculoasă

Recomandare de carte. „Stăpânul umbrelor – Trezirea”, o carte fantastică și o aventură periculoasă

Recomandare de carte. „Stăpânul umbrelor - Trezirea”, o carte fantastică și o aventură periculoasă

Ana-Maria Negrilă este o autoare multipremiată, cunoscută publicului român pentru romanul SF (biopunk) Împăratul gheţurilor (2006, 2018) (volum distins cu premiul Vladimir Colin şi tradus recent în maghiară) şi pentru trilogia SF (space opera) Stelarium (2016-2019). Este, de asemenea, doctor în literatură veche. Noul ei roman, Stăpânul umbrelor – Trezirea (Crux Publishing, 2020) este primul volum al unei noi serii dark fantasy.

În romanul Stăpânul umbrelor – Trezirea, scriitoarea Ana-Maria Negrilă ne propune o călătorie într-un univers fantastic neobișnuit, deși familiar (pentru unii cititori). Pornim alături de personaje enigmatice și fascinante într-o aventură periculoasă, căci, deși nimeni nu știe ce sau cine este Umbra care se ridică deasupra lumii, amenințarea este prezentă și palpabilă. Un soldat care controlează un demon Ellore, doi mediatori de nome, o tânără cu un trecut complicat, posedând abilități paranormale, regi și regine, mesageri și trădători, spioni și creaturi fantastice – destinele lor se împletesc imuabil și periculos într-un joc de putere așa cum numai Ana-Maria Negrilă poate crea.

Deși deznodământul se lasă așteptat în cel de-al doilea volum al seriei, Stăpânul umbrelor – Trezirea ne pune față în față cu problematica Supraomului aflat în căutarea propriului sens, a găsirii identității, a alegerilor dificile și a auto-sacrificiului pentru binele celorlalți.

Aflați într-o călătorie inițiatică, fiecare în felul său, într-o lume în care echilibrul lipsește cu desăvârșire, eroii noștri se văd nevoiți să își folosească propriile puteri pentru a dejuca planurile obscure și (cel mai probabil) malefice ale unor păpușari lipsiți de scrupule. Desigur, în stilul clasic al autoarei, veți avea parte de răsturnări de situație, intrigi complexe, nenumărate puzzle-uri de rezolvat și adrenalină pură.

Ca să îl cităm pe scriitorul Ștefan Bolea (doctor în Filosofie, doctor în Litere), care a analizat romanul în Revista Apostrof,

Una din calităţile distinctive ale volumului este capacitatea Anei-Maria Negrilă de a îmbina o perspectivă macro (o privire din înălţimi, căreia nu-i scapă nimic, aidoma ochiului inchizitorial al lui Sauron) cu una micro (pasiunea detaliului). Cu alte cuvinte, avem accesarea simultană a două funcţii care se află, de obicei, în conflict: intuiţie („Înălţimile îi atrag pe cei ce vor să arunce lumii o privire de vultur“, susţinea Merleau-Ponty) şi senzaţie (instrumentul care ne oferă simţul realităţii şi cu ajutorul căruia interpretăm datele simţurilor noastre). Continuând această linie de argumentare, fragilitatea personajelor masculine poate fi interpretată ca o predilecţie a romancierei a funcţiei sentiment asupra celei intelectuale. Chinurile la care prozatoarea îşi supune eroii aminteşte puţin de situaţiile dramatice din trilogia Farseer de Robin Hobb. Mai mult, anumite personaje suferă de amnezie infantilă din cauza traumatismelor la care au fost supuse. […]

Stăpânul umbrelor are multe elemente moderne, autoarea fiind atentă la provocările Zeitgeist-ului. Unul din acesta este feminismul, vizibil în conturarea personajului Sedara. […]

O altă componentă modernă este prietenia dintre Tallen şi Garen, care are discrete nuanţe homoerotice. Cele două personaje principale sunt mediatori (o combinaţie dintre şamani şi cavaleri), care se folosesc de nome pentru a comunica, pentru a-i manipula pe ceilalţi şi chiar pentru a ucide cu puterea minţii. De reţinut jargonul creat de autoare pentru a da culoare acestui univers dark fantasy, cei mai importanţi termeni fiind nome şi pan. Nomele sunt un soi de cuvinte originare („Când nomele vor dispărea, cuvintele vor înceta să mai însemne orice“ ni se arată în Cântecul nomelor), prin care mediatorii pot influenţa structura realităţii. Pan este adn-ul afectiv (sau nucleul personalităţii), care ar putea fi aproximat prin sintagma „sufletul sufletului“: atunci când acesta este decriptat, personajul devine un soi de „mort viu“. […]

Un al treilea element modern al cărţii este viziunea sa ecologică: între zoe şi bios, Ana-Maria Negrilă pune accentul pe primul concept. Universul nu este construit pentru „coroana creaţiei“; dimpotrivă, cosmosul este inclusiv şi non-antropic, nefavorizând anumite forme de viaţă în dauna celorlalte. […]

În concluzie, romanul Anei-Maria Negrilă este captivant şi inedit, având nu numai componente mitologice şi esoterice, ci şi un fin subtext politic.

Cine este stăpânul umbrelor cu adevărat? Cum poate o tânără cu abilități magice să schimbe destinul unei întregi planete și ce putere mai au vechii zei într-un univers pe care ei înșiși l-au devastat cu un război de proporții apocaliptice? Aflați toate acestea în primul volum al seriei Stăpânul umbrelor – Trezirea!

Dacă doriți să discutăm despre cărți sau activitatea voastră din domeniul literar, dacă aveți o carte pe care vreți să o prezentăm, acestea fiind publicate în rubrica Gânduri printre cărți, nu ezitați să ne trimiteți un mesaj pe adresa de e-mail – [email protected] , care să conțină numele și un număr de telefon, precizând în subiect – în atenția Simonei Tănăsescu și Alinei Dinu.