Șeful SMURD Bihor, medicul Beres Zsolt, primul care a evaluat răniții accidentului aviatic din Apuseni, a declarat că, în opinia sa, „pilotul și studenta care au murit nu ar fi supraviețuit nici dacă salvatorii ar fi ajuns la ei în 30 de minute” de la accident.
„De când am participat la acea operațiune, sunt obosit de hărmălaia mediatică, să aud că pilotul și studenta din avion au murit de hipotermie pentru că nu s-a ajuns la timp la locul prăbușirii. Eu nu am făcut autopsia, dar judecând clinic și ținând cont și de experiența mea de salvator montan și speo, nu cred că pilotul și studenta care au murit ar fi supraviețuit nici dacă salvatorii ar fi ajuns la ei în 30 de minute”, a declarat medicul Beres Zsolt, șeful UPU a Spitalului Clinic Județean din Oradea și al SMURD Bihor, coordonatorul în teren al primelor operațiuni de evaluare a stării de sănătate a supraviețuitorilor accidentului aviatic din Munții Apuseni.
El a susținut că a se afirma „că pilotul și fata au murit de hipotermie este o mare prostie”.
„Să afirme cineva că pilotul și fata au murit de hipotermie este o mare prostie. Copilotul, care era cu femurul fracturat și a pierdut doi litri de sânge, nu a murit de hipotermie, ceea ce înseamnă că nu de hipotermie a murit nici pilotul, ci din cauză că avea răni extrem de grave. De altfel, nu se moare de hipotermie în 30 de minute, așa cum s-a întâmplat cu pilotul”, a spus Beres.
Acesta a afirmat că tot „judecata clinică” îl determină să afirme că studenta de 23 de ani nu a decedat din cauza hipotermiei, ci a leziunilor „extrem de grave” pe care le-a suferit în momentul impactului avionului cu solul.
El a mai spus că nu crede că tânăra ar fi supraviețuit, „chiar dacă ar fi fost condiții ideale, vizibilitate, temperatura aerului bună, caldă și s-ar fi intervenit în 30 de minute cu un elicopter care să preia direct victimele”.
„Fata avea fracturată coloana cervicală, iar abdomenul era întins, semn al unei imense hemoragii interne. Nu de hipotermie a murit, aceasta este opinia mea categorică. De altfel, și doctorul Ianceu (unul dintre medicii răniți în accident – n.r.) a spus că fata stătea pe un loc mai în spatele avionului, dar a fost proiectată în față de forța impactului. Practic, ea a devenit tetraplegică din acel moment”, a spus șeful SMURD Bihor.
Medicul Beres Zsolt a precizat că a fost desemnat de secretarul de stat Raed Arafat coordonator al activităților de evaluare a răniților și de evacuare a acestora „din teren” până la punctul din care aceștia au fost preluați de echipajele coordonate de directorul medical al operațiunii, coordonatorul SMURD Cluj, doctorița Golea.
„Luni după-amiază am pornit în intervenție după ce am fost sunați de dr. Hadrian Borcea (fostul șef SMURD Bihor, acum directorul medical al Spitalului Clinic Județean din Oradea – n.r.) în jurul orei 16.30. La acel moment nu era clar decât faptul că s-a prăbușit un avion medical, dar nu se știa unde anume, decât că era vorba despre o zonă posibil la limita dintre județele Cluj, Alba și Bihor. Inițial, am fost orientați de către colegii de la Dispecerat spre Gârda (județul Alba), dar abia am ajuns pe șoseaua de centură că ne-au spus să ne îndreptăm spre Beliș (județul Cluj)”, a relatat șeful SMURD Bihor.
El a menționat că, pe drum, a primit informații contradictorii cu privire la locul prăbușirii avionului, „inclusiv pe baza informațiilor de la localnici din această zonă, martori oculari”.
„Dispeceratul însă ne-a fixat un triunghi pe care trebuia să-l periem. Punctele triunghiului era limita Alba-Cluj, versantul nord-estic al pârtiei Mătișești, zona Poiana Horii, Horea”, a spus medicul Beres.
Potrivit acestuia, din Oradea au pornit două echipaje de Terapie Intensivă Mobilă și o mașină de medic, cu doi medici, doi paramedici și un asistent, iar pe drum s-a alăturat încă un echipaj de paramedici, cu o mașină, din orașul bihorean Aleșd.
„În momentul când ne-am întâlnit cu colegii din Aleșd, din mers, am primit informații de la Dispecerat că vor interveni echipaje SMURD din trei județe, și știam că, potrivit protocolului, va trebui să anunțăm ordinea de sosire. De asemenea, în acel moment știam că va exista un punct de comandă din partea ISU și un medic care va coordona întreaga operațiune, ca așa-numit director medical, din partea SMURD din județul de competență teritorială. Am intrat imediat pe frecvența SMURD Cluj cu aparatura de comunicație radio din mașini, să anunțăm că vom intra pe teritoriul lor”, a spus șeful SMURD Bihor.
Potrivit acestuia, în momentul în care echipajele conduse de el au ajuns pe teritoriul județului Alba, s-a întâlnit cu comandantul operațiunii din partea ISU și cu directorul medical, de la SMURD Cluj.
„Când am ajuns pe teritoriul județului Alba, pe șosea, unde este o poartă mare din lemn, în zona dintre Horea și Poiana Horii, am întâlnit comandantul operațiunii, un colonel de la ISU Alba, Mureșan, și coordonatoarea din partea SMURD Cluj, doctorița Miclăuș”, a spus Beres.
Acesta a adăugat că, urmând sugestia salvamontistului bihorean Mircea Petrescu, colonelul de la ISU Alba a ordonat împărțirea în trei grupuri a echipelor de căutare a răniților, formate din pompieri, personal medical, salvamontiști și localnici: „O echipă în care era și salvamontistul Mircea Petrescu, de la Ștei (n.r. – județul Bihor), s-a dus spre Vârful Pietreasa, eu am mers spre pârtia Mătișești, unde am vrut să urc ca să văd dacă, așa cum putea fi logic, răniții au făcut un foc ca să fie reperați”.
Șeful SMURD Bihor a afirmat că în momentul când a ajuns în vârful pârtiei a fost anunțat că a fost identificat locul unde se prăbușise avionul.
„M-a sunat o colegă, care mi-a spus că un localnic a găsit locul unde s-a prăbușit avionul, și că trebuie să mă îndrept acolo, spre Pietreasa. Țin minte exact ce mi-a spus colega: «S-au găsit victimele, dr. Arafat a spus să evaluezi victimele și să coordonezi evacuarea până la sosirea medicului-șef de la SMURD Cluj care va fi directorul medical». Am întrebat unde sunt victimele, mi s-a spus și am luat-o în direcția aia, pe care era și centrul de comandă. Încă nu știam care era starea victimelor”, a spus Beres.
Potrivit acestuia, medicii de la SMURD Bihor au plecat în trei mașini de intervenție de la centrul de comandă spre locul unde se afla epava avionului: „Noi am mers spre Pietreasa în coloană. O localnică ne-a zis să fim atenți, că drumul este îngust, pe un singur fir, și că nu încap două mașini dacă una sau mai multe mașini ar fi coborât de acolo, iar mașinile care urcă nu pot întoarce decât într-un loc de pe vârf. (…) Deși noi eram pregătiți să mergem cu mașinile noastre până acolo, pentru că sunt mașini de teren, cu tracțiune integrală, și am fi reușit, chiar dacă erau condiții foarte grele, cu frig, întuneric, ceață și zăpadă, ceea ce nu știam atunci era că victimele începuseră deja să fie aduse spre drum”.
„Pe drum ne-am întâlnit cu cea de-a doua victimă pe care o aduceau niște localnici. Prima a fost studenta de 23 de ani, pe o targă improvizată, alături de dr. Radu Zamfir, care s-a deplasat pe propriile picioare. Fata a fost scoasă de lângă epavă de localnici și de salvamontiștii din Bihor, care au încercat s-o resusciteze, și a fost deja evacuată înainte să-i pot face o evaluare. A doua victimă adusă, tot de niște localnici, a fost copilotul, care era în stare de cod roșu, adică foarte grav, cu fractură de femur. Era alb ca varul, somnolent, a trebuit să fie evacuat de urgență. În spatele mașinii de medic în care eram eu se afla o mașină de prim-ajutor, l-am pus acolo și i-am acordat primul-ajutor, pe targă – lichide, încălzire, analgezie -, după care trebuia să trimit mașina jos, spre intersecția din sat, unde se aflau deja peste 12-15 mașini și de unde trebuia preluat și dus mai departe la Cluj. Pentru că drumul era îngust și nu se putea întoarce mașina, le-am spus băieților de pe ambulanță să meargă cu spatele până unde vor putea întoarce”, a povestit șeful SMURD Bihor.
El a mai spus că i s-a raportat că medicii Călin Pivniceru, Sorin Ianceu și Valentin Calu sunt în stare bună și că „puteau fi evacuați cu niște mașini de teren de la Asociația Transilvania Off Road, mobilizați acolo de primar, în care dealtfel se și aflau răniții”.
„Am reevaluat cele trei victime și am ajuns la aceeași concluzie, că niciunul nu prezenta necesitate de intervenție imediată, salvatoare de viață, cum spunem noi, și că pot fi evacuați cu jeep-urile în care se aflau, pentru că leziunile lor nu puteau fi agravate în acest fel”, a relatat dr. Beres.
Potrivit acestuia, deși „din afară se poate critica de ce au fost evacuați răniții aceștia cu mașini de teren particulare”, decizia a fost corectă, deoarece în caz contrar, pentru a fi evacuați cu ambulanțele ce trebuiau să ajungă pe drumul cu un singur fir, ar fi însemnat „să mai treacă o oră”: „SMURD avea capacitatea să evacueze răniții cu mașinile proprii, dar nu ar fi fost logic. Tocmai aici a fost și importanța coordonării evacuării, să prevenim o situație în care o victimă sau mai multe nu puteau fi transportate din cauza blocării drumului sau o situație în care o victimă gravă nu ar fi beneficiat de intervenție în cazul în care aceasta era necesară, ci să fie transportată neadecvat. Dar aici nu a fost cazul de așa ceva”.
Potrivit acestuia, la punctul de comandă s-a întâlnit din nou cu mașina în care era copilotul avionului, „care a ajuns cu puțin înainte să ajungem și noi cu ceilalți trei răniți, pentru că șoferul ambulanței care îl transporta a trebuit să meargă mult cu spatele, și aproape l-am ajuns din urmă”.
„La punctul de comandă toți răniții au fost preluați de la cei cu jeep-urile de o ambulanță pentru victime multiple, de ambulanța noastră din Oradea de Terapie Intensivă Mobilă și de mașina de prim-ajutor de la Aleșd dotată cu medic. Toți au fost reevaluați și a început evacuarea spre UPU Cluj. De aici, totul a fost practic rutină, până la Cluj. Am mers în coloană, cu antemergător, cu sirene și girofarurile în funcțiune”, a adăugat șeful SMURD Bihor.
Acesta a afirmat că ulterior a aflat despre speculațiile făcute în presă cu privire la faptul că personalul medical și paramedicii nu ar fi făcut decât să aștepte pe marginea drumului ca localnicii să le aducă răniții, motiv pentru care este „supărat”.
Pilotul Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion și-au pierdut viața după ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forțat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la granița județelor Cluj și Alba.
În urma accidentului, au fost răniți copilotul Răzvan Petrescu și patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” și Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuș, județul Bihor.