LOVITURĂ ÎN FIGURĂ! Ce a pățit azi Adriana Bahmuțeanu din cauza tigăii Dry Cooker

Publicat: 17 04. 2013, 08:58
Actualizat: 31 07. 2014, 16:07

Un spot care promovează tigaia Dry Cooker a fost interzis de la difuzarea pe posturile TV, printr-o decizie luată marți de CNA, care a considerat că acesta încalcă legislația audiovizualului în ceea ce privește informarea corectă a publicului și conține greșeli de exprimare.

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a analizat, în ședința de marți, grupajele de teleshopping cu un spot pentru promovarea tigăii Dry Cooker, difuzate, la mai multe televiziuni, în perioada 30 ianuarie – 21 februarie.

În respectivul spot sunt prezentate mai multe persoane, între care și Adriana Bahmuțeanu, care vorbesc despre beneficiile gătitului cu această tigaie. De asemenea, Adriana Bahmuțeanu face afirmații precum: „De când folosesc tigaia Dry Cooker, simt că am mai multă energie”, „parcă aș dărâma munții cu tigaia Dry Cooker”, „sunt în formă doar cu tigaia Dry Cooker”, „Dry Cooker nu e o tigaie (…) e sănătatea copiilor mei”.

CNA a primit o sesizare în care sunt reclamate greșelile de exprimare pe care le fac protagonistele respectivului spot publicitar.

Pe de altă parte, Comitetul Etic al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC), căruia CNA i-a solicitat un punct de vedere, în virtutea parteneriatului dintre cele două instituții, a decis că, „în ceea ce privește prezența erorilor gramaticale (…), nu se încalcă Codul de Practică în Publicitate” elaborat de RAC.

Însă, Comitetul Etic al RAC a stabilit că declarațiile Adrianei Bahmuțeanu privind efectele tigăii Dry Cooker asupra stării de sănătate (de exemplu, „De când folosesc tigaia Dry Cooker simt că am mai multă energie”, „parcă aș dărâma munții cu tigaia Dry Cooker”, „sunt în formă doar cu tigaia Dry Cooker”, „Dry Cooker nu e o tigaie (…) e sănătatea copiilor mei”) încalcă Codul de Practică în Publicitate elaborat de RAC.

Potrivit art. 5.1 din Codul de Practică în Publicitate, „Anunțatorul trebuie să fie în măsură să probeze veridicitatea datelor, descrierilor, afirmațiilor, ilustrărilor și testimonialelor folosite în continuare. Probele trebuie să fie actuale, relevante și documentate”.

Astfel, Comitetul Etic al RAC a recomandat revizuirea spotului publicitar Dry Cooker și eliminarea deficiențelor constate.

Ținând cont de aceste aspecte, Christian Mititelu, membru al CNA, a propus aplicarea unei decizii de intrare în legalitate a spotului publicitar Dry Cooker, fapt care înseamnă că acesta nu mai poate fi difuzat până la modificarea lui astfel încât să respecte legislația audiovizualului.

Narcisa Iorga, membru al CNA, a spus însă că se va opune oricărei decizii a Consiliului în acest caz. „Am rezolvat toate problemele din audiovizual și ne-a mai rămas tigaia?”, a întrebat retoric Iorga.

Propunerea lui Christian Mititelu a fost aprobată cu șapte voturi „pentru” (Lorand Turos, Viorel Vasile Buda, Laura Georgescu, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu și Radu Călin Cristea) și două „împotrivă” (Narcisa Iorga și Valentin Jucan).

Sancțiunea a fost aplicată în baza articolului 3, alineatul 1 din Legea audiovizualului, potrivit căruia „Prin difuzarea și retransmisia serviciilor de programe se realizează și se asigură pluralismul politic și social, diversitatea culturală, lingvistică și religioasă, informarea, educarea și divertismentul publicului, cu respectarea libertăților și a drepturilor fundamentale ale omului” și a articolului 83 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit căruia „Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligația de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice și morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română”.