Bulgaria avea în martie 2013 o rețea de 562 de km de autostrăzi, în timp ce alți 199 de km erau în diferite stadii de construcție, potrivit celor mai recente informații publicate de autoritățile bulgare. Spre comparație, România are în prezent 530 de km de autostrăzi, având un teritoriu de două ori mai mare decât al statului de la sud de Dunăre.
– Autostrada A1, denumită autostrada Tracia – cu o lungime proiectată de 360 km – va uni Sofia de Burgas și are termen estimat de finalizare vara acestui an.
Din această autostradă a fost finalizat în noiembrie 2008, lotul 1, între Orizovo și Stara Zagora, de la km 171 la km 210, la care se adaugă lotul 5, între Karnobat și Burgas, de la km 325 la km 360, finalizat în octombrie 2007.
Foto autostrada Tracia
Lotul 2 din autostrada Tracia, pe segmentul Stara Zagora-Nova Zagora ( 31,8 km) este în construcție, potrivit site-ului agenției guvernamentale de profil.
Costul pentru lotul 2, care este finanțat din fonduri europene în proporție de 80%, iar restul de la bugetul de stat, este de 70,7 milioane euro. Termenul de finalizare era august 2012.
Tot în curs de construcție este lotul 3, de 34,3 km, între Nova Zagora și Yambol. Valoarea investiției este de 68,7 milioane euro, iar termenul de finalizare anunțat inițial a fost august 2012.
Lotul 4, de 49 km, va lega Yambol de Karnobat și are o valoare estimată a construcției de 107,5 milioane euro.
– Autostrada A2, Hemus (433 km proiectați), între Varna și Sofia, este de asemenea în curs de construcție, având ca termen de finalizare anul 2013. Ea va avea o lungime de 433 km, din care 129 km sunt în operare din 2006. Porțiunea aflată în circulație este împărțită în două. Prima leagă Sofia de Yablanitsa, iar a doua Vama de Shumen.
Rețeaua de autostrăzi din Bulgaria (cu roșu este figurată A2):
Foto wikipedia
Proiectul autostrăzii prevede că autostrada Hemus va conecta Sofia de cel de-al treilea oraș ca mărime din țară, Varna, și va ajunge până la Marea Neagră.
– Autostrada A3, Struma (173 km proiectați) va uni Bulgaria de Grecia și este preconizată să fie gata integral în 2015.
Autostrada se găsește pe coridorul IV de transport paneuropean. Comisia Europeană a aprobat, în februarie 2013, finanțarea de 274 milioane euro din Fondul de Coeziune pentru sectoarele 1, 2 și 4 ale proiectului autostrăzii Struma.
– Autostrada A4 Maritsa (116 km) va face legătura cu Turcia. Autoritățile au avansat drept termen de finalizare trimestrul IV 2013.
– Autostrada A5, Chemo More, care trece prin Varna-Nesebar-Burgas, este proiectată să aibă 103 km.
– Autostrada A6 (19 km) face legătura între Sofia și A3, iar A7 între capitala Bulgariei și Kalotina, la granița cu Serbia.
Foto wikipedia
Qatar face autostradă în Bulgaria
Președintele bulgar Rosen Plevnenliev a declarat, în aprilie anul acesta, că autostrada Ruse-Svilengrad (300 km) ar putea fi gata în maximum cinci ani. Proiectul ar urma să fie realizat în parteneriat public-privat. De acest proiect s-au arătat interesate autoritățile din Qatar și din China. Inițial, pentru proiect își manifestaseră interesul și autoritățile din Turcia, însă ulterior acestea s-a retras.
„La sfârșitul anului intenționez să merg în vizită în Qatar. Să sperăm că la cel mai înalt nivel vom da mâna pentru interesul strategic în acest proiect. De asemenea, preconizez o vizită și în China”, a spus președintele bulgar.
Bulgaria, Turcia și Qatar anunțaseră, în vara anului 2012, că vor alcătui o companie de proiect pentru construirea autostrăzii de 300 de km pe teritoriul Bulgariei.
Autostrada Ruse-Svilengrad va permite o conexiune mai rapidă între Strâmtoarea Bosfor și podul de pe Dunăre prin Coridorul IX pan-european de transport.
Autostrada va străbate teritoriul Bulgariei de la nord la sud, legând granița cu România de frontiera cu Grecia și Turcia.
Președintele bulgar a precizat în septembrie anul trecut, după o întâlnire cu emirul din Qatar, că Bulgaria depune mari eforturi pentru atragerea de investiții din Qatar în domenii precum infrastructura și agricultura.
Autoritățile bulgare au estimat că proiectul va costa aproximativ 770 de milioane euro.
Cât costă autostrăzile din Bulgaria
În vara anului trecut, autoritățile bulgare au inaugurat o secțiune de 34,3 km a autostrăzii Tracia, cuprinsă între Nova Zagora și Yambol, la câteva zile după ce deschiseseră circulației un alt tronson din aceeași autostradă, între Stara Zagora și Nova Zagora (35 km).
Ambele tronsoane – care fac parte din autostrada Tracia, ce va lega capitala Bulgariei de portul Burgas – au fost date în folosință mai devreme decât se prevăzuse în contract, după cum au anunțat la acea vreme oficialii bulgari, citați de novinite.com.
Sursa: skyscrapercity
În vara anului 2010, premierul Boiko Borisov spunea că autostradă Tracia ar putea fi cea mai ieftină din Uniunea Europeană, după ce consorțiul Unified Highway Trace (UHT) a oferit cel mai mic preț din Europa, de 2,2 milioane de euro pe kilometru, pentru construirea ei.
Siturile arheologice întârzie lucrările la autostrăzile din Bulgaria
Descoperirile arheologice de pe traseul viitoarelor autostrăzi au întârziat și în Bulgaria lucrările la marile proiecte de infrastructură, potrivit presei bulgare. Este cazul Autostrăzii Maritsa unde au fost efectuate verificări de către oficialii Agenției pentru Infrastructură Rutieră din Bulgaria.
În ianuarie 2013 presa bulgară scria că nu este prima dată când lucrările arheologice au impiedicat planurile guvernului bulgar de a extinde rețeaua de autostrăzi din țară. Cu aproximativ un an în urmă, ministrul Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice, Liliyana Pavlova, a fost implicat într-o controversă publică, după ce și-a exprimat nemulțumirea în legătură cu ritmul lent în care arheologii lucrau la siturile arheologice de pe traseul a două autostrăzi, ea sugerând că aceștia au „sabotat” astfel proiectele de construcție a autostrăzilor.
Drumuri sfințite
Sfințirea lucrărilor de infrastructură se pare că reprezintă o practică uzuală în Bulgaria, după cum reiese dintr-o fotografie de pe site-ul agenției guvernamentale de profil.
Foto: agenția pentru infrastructură rutieră din Bulgaria
Instantaneul a fost suprins la ceremonia de inaugurare a lucrărilor la centura ocolitoare Vratsa (6,8 km). Proiectul este finanțat din fonduri europene și bugetul statului bulgar.
Centura face parte din coridorul IV paneuropean de transport, care face legătura între România, Bulgaria și Grecia. Valoarea anunțată a investiției este de 1.125.600 BGN, cu TVA inclus, – echivalentul a 574.000 euro -, iar lucrările ar urma să fie gata în 360 de zile. Prețul este de circa 84.400 euro pe kilometru construit.
Compania Națională pentru Proiecte Strategice în Infrastructură
Foto wikipedia
În Bulgaria, Compania Națională pentru Proiecte Strategice din Infrastructură înființată în 2011 și deținută de statul bulgar este subordonată Ministerului Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice. Obiectivul companiei este finanțarea, proiectarea, construcția, operarea și administrarea a trei mari proiecte de autostrăzi din Bulgaria: Autostrada A3 (Struma Motorway), Autostrada A2 (Hemus Motorway) și autostrăzile Mării Negre.
Spre deosebire de autoritățile din România în cazul cărora transparența nu este punctul forte, autoritățile din țara vecină anunță pe site câștigătorii licitațiilor, precum și toate ofertele declarate necâștigătoare și pe cele eliminate și motivele eliminării lor.
Sursa: skyscrapercity
De exemplu, autoritățile din Bulgaria au făcut public săptămâna trecută câștigătorul licitației pentru atribuirea contractului pentru consilier strategic pentru trosonul „Blagoevgrad – Sandanski”, lot 3. Oferta Union „Sweco – Burda”, cu prețul cel mai scăzut, de 1.183.000 BGN, fără TVA – echivalentul a circa 600.000 euro – a fost declarată câștigătoare.
Pe 26 aprilie, Compania Națională pentru Proiecte Strategice de Infrastructură a deschis ofertele pentru atribuirea contractului „Pregătirea studiului de fezabilitate pentru finalizarea autostrăzii Hemus”. Este vorba despre tronsonul Yablanitsa-Panayot Volovo. Plicurile cu ofertele financiare au fost deschise, iar pe site-ul companiei au fost publicate cele opt oferte ale participanților.
Gândul a calculat recent, pe baza celor mai recente informații Eurostat, că România deține cea mai mică rețea de autostrăzi pe cap de locuitor din Uniunea Europeană. Doar 2,4 centimetri de autostradă pe cap de locuitor, de trei ori mai puțin decât bulgarii și de opt ori mai puțin decât germanii.
Cea mai mare densitate de autostrăzi pe cap de locuitor se înregistrează în Slovenia, cu 37,3 cm pe locuitor, urmată de Spania, cu 31 cm și Cipru – 29,8 cm.