Președintele Traian Băsescu a decis să amâne până pe 23 august decizia numirii unui titular la Ministerul Transporturilor. Până atunci Victor ponta rămâne interimar, șeful statului trasându-i responsabilitatea politică fie pentru semnarea contractului cu GFR la privatizarea CFR Marfă, fie pentru anularea licitației făcute de Relu Fenechiu.
În explicația dată de la Palatul Cotroceni, șeful statului a invocat faptul că Ovidiu Silaghi, nominalizat de PNL pentru acest post, „a fost ca apa sfințită, nu s-a evidențiat cu nimic” în mandatul din guvernarea Ponta 1 și nu a participat la privatizartea CFR Marfă care ar trebui asumată politic, în opinia sa, de premierul Victor Ponta.
Băsescu suține că, „în momentul de față investitorul (GFR, care a câștigat licitația pentru privatizarea CFR Marfă, n.red) caută să îmrumute bani ca să poată plăti compania și nu îi găsește”, adăugând că a adus acesate „semne de întrebare” și în discuția cu oficialii FMI veniți în România să negociere semnarea unui nou acord preventiv.
Teza de la Cotroceni: ce a spus Guvernul „este o minciună”
„Nu e oportună desemnarea unui ministru care nu a fost implicat în niciun fel în privatizarea CFR Marfă. CFR Marfă e o companie mare, care are obligații în ceea ce privește transport în NATO. De aceea a fost și în atenția CSAT”, și-a justificat Băsescu interesul.
În contextul nominalizării unui nou ministru, președintele ieșit cu „mari îngrijorări” legate de privatizarea CFR MArfă: resursele financiare ale GFR pentru a moderniza compania în condițiile în care „caută didperat bani la bănci” pentru a plăti contravaloarea pachetului majoritar al companiei și „minciuna Guvernului” privind amânarea semnării contractului în așteptarea unui aviz din partea Consiliului Concurenței.
„Atenție, în spațiul public circulă o minciună. Membri ai Cabinetului au vehiculat ideea că se așteaptă întâi avizul Consiliului Concurenței, ceea ce este o minciună. Consiliul Concurenței nu avizează decât după semnarea contractului”, a pus Traian Băsescu sub semnul întrebării motivele pentru care nu s-au semnat încă actele. Explicața sa ar fi alta: „Dacă în momentul de față investitorul împrumută bani ca să poată plăti compania și nu îi găsește – în momentul de față nu sunt prea multe bănci dispuse să finanțeze – de unde o să găsească bani pentru modernizarea companiei? Are nevoie de locomotive moderne, de vagoane modernizate, de depouri modernizate, de multe altele”, a spus șeful statului.
Mai mult, în scenariul lansat de la Cotroceni, Băsescu a lăsat deschisă varianta ca „acel câștigătorsă taie vagoane să-și achite datoriile din vânzarea la fier vechi”.
În fața deciziei de a numi un nou ministru, președintele a anunțat astfel că preferă interimatul lui Ponta care „apreciind atât de mult modul cum s-a făcut procesul de privatizare poate îl duce la bun sfârșit dacă e bun, poate îl anulează dacă nu-i bun”.
„Fără să fie rea-intenție sau joc politic, consider că – poate eu nu înțeleg mai bine ca domnul Ponta, nu mă consider mai pregătit – domnul Ponta trebuie să-și mențină responsabilitatea politică pentru privatizarea CFR Marfă”, l-a împins Băsescu pe Ponta în asumarea contractului cu GFR.l
„Silaghi a părut un fel de apă sfințită. Decid pe 23 august dacă îl numesc”
Cu Ponta interimar până pe 25 august, Băsescu spune că va decide în privința lui Silaghi cu două zile mai devreme, până atunci asumându-și deschis „lipsa mea de încredere”. „Continui să reflectez la varianta Silaghi. Ministrul interimar își termină mandatul pe 25 august. Voi lua o decizie definitivă cu privire la domnul Silaghi pe 23 august. N-aș vrea să-l văd pe Silaghi că devine țapul ispășitor”, a alunecat el între bunăvoință și neîncredere.
În discuțiile cu liderii USL, Victor Ponta și Crin Antonescu, Traian Băsescu a refuzat însă varianta Silaghi. „Principalul motiv a fost legat de istoricul prezenței sale la Ministerul Transporturilor, când nu s-a evidențiat prin nimic. Dimpotrivă, a părut un fel de apă sfințită, nici n-a împins lucrurile înainte, nici nu s-a opus la ceva. Am observat ineficiența totală. Un om fără performanță care nu aduce nimic ca imagine Guvernului Ponta. E interesul nostru să avem un guvern cu o imagine cât mai bună”, a susținut Băsescu, invocând incluisv viitorul raport MCV.
Președintele se pregătește însă și cu strategia de tipul răul cel mai mic. „Dacă aș lua decizia respingerii imediate, aș putea să primesc o nominalizare mai proastă. Ar fi important să fiu dacă îl resping pe Silaghi cine ar trebui să vină. Ar trebui să nu fie un secret, că nu-i vorba de teroriști, e vorba de miniștri”, a susținut el.