Guvernul intenționează să adapteze legislația rutieră în așa fel încât să permită introducerea pe piața din România a dispozitivelor de tip „alcolock”. Acestea blochează motorul autovehiculelor pe care sunt montate dacă detectează că șoferul a consumat alcool, așa cum a scris gândul.
Șeful Poliției Rutiere a explicat pentru gândul că aceste aparate ar urma să fie introduse direct din fabrică, de producătorii de autovehicule, în cazul în care, la nivel european, se ajunge la un consens.
Șoferii nu vor fi obligați să își cumpere astfel de aparate, însă intenția UE este ca această tehnologie să devină un echipament standard de siguranță a autovehiculelor, așa cum este ABS-ul – dispozitivul care împiedică blocarea roților în timpul frânării.
„Este o soluție constructivă pentru siguranța rutieră, care nu ține de Poliție, ci depinde de fiecare constructor de autovehicule. Suedezii au propus-o la nivel european, iar Volvo a început să facă mașinile așa. Dacă au adoptat-o nordicii, eu cred că este o chestiune foarte bună”, spune Lucian Diniță, șeful Poliției Rutiere, pentru gândul.
Dispozitivele de tip „Alcolock” arată ca un etilotest folosit de Poliție, care este atașat la bordul mașinii. Pentru a putea porni motorul, șoferul trebuie să sufle în dispozitiv, iar concentrația de alcool detectată trebuie să fie mai mică decât limita admisă de lege (în unele țări este permisă o marjă mică a alcoolemiei, în România este admisă o marjă de eroare foarte mică – 0,01%).
Dispozitivele de acest tip sunt folosite la scară largă în America de Nord și în Suedia. Alte țări europene care au avut programe de testare a acestor aparate sunt Spania, Norvegia, Belgia sau Germania.
Suedezii au echipat peste 50.000 de autovehicule comerciale cu astfel de aparate, iar firma Volvo a început deja să producă vehicule de tip TIR dotate din fabrică cu dispozitive „Alcolock”. Autovehiculele deținute de Guvernul suedez au de asemenea montate astfel de dispozitive.
Tot în Suedia, Volvo și Toyota oferă ca dotare opțională pentru autovehicule „alcolock”-ul. Din 2006, „alcolock” este obligatoriu pentru toate autovehiculele mai grele de 3,5 tone care sunt contractate de guvernul suedez, pentru mai mult de 100 de ore pe an.
În SUA și în Suedia, dispozitivele „alcolock” sunt folosite și în cazul șoferilor care sunt prinși băuți la volan, ca pedeapsă administrativă sau în programe de reabilitare. Șoferii prinși băuți la volan sunt obligați să își monteze pe mașină un „alcolock”, pentru o anumită perioadă.
„Tehnologia este foarte bună, dar poate fi îmbunătățită. Primul pas este să ajungem la dispozitive alcolock montate din fabrică, pentru că asta e singura metodă de a le face fiabile și ieftine. Există și posibilitatea de a dezvolta tehnologii precum amprenta vocală sau o cameră video care să confirme că șoferul însuși este cel care face testul de alcoolemie. Este nevoie ca producătorii de vehicule comerciale să deschidă drumul. Până la urmă, sper ca alcolock-urile să devină ceva natural și nici să nu observăm că se află acolo”, spune Lars-Olov Sjöström, de la Asociația Șoferilor Abstinenți (un ONG suedez care militează pentru introducerea alcolock), pe pagina Volvo Trucks destinată tehnologiei Alcolock.