Acțiunile Facebook au închis sub 29 de dolari, în scădere cu aproape 10%

Publicat: 30 05. 2012, 10:02
Actualizat: 31 05. 2012, 06:55

Acțiunile Facebook au închis sub 29 de dolari, după o scădere de aproape 10% în ședința de marți la New York, investitorii părăsind în masă compania, îngrijorați de perspectivele de creștere pe termen lung și de declinul înregistrat de titlurile rețelei de socializare, după listarea la 38 de dolari.

Facebook s-a depreciat pe piața Nasdaq cu până la 10%, atingând un minim de 28,65 dolari pe acțiune, și a închis la 28,84 dolari pe unitate, în coborâre cu 9,6%, transmite Reuters.

Rețeaua de socializare a debutat pe bursă pe 18 mai, la 38 de dolari pe acțiune, după ce a atras în oferta publică inițială 16 miliarde de dolari și și-a adjudecat o capitalizare de 104 miliarde de dolari, mai mult decât valoarea de piață cumulată a Hewlett Packard și Dell.

De atunci, compania a pierdut aproximativ 25 miliarde de dolari din capitalizare, sumă echivalentă cu valoarea de piață a băncii de investiții Morgan Stanley, aranjorul principal al ofertei publice inițiale a Facebook.

Analiștii de pe Wall Street sunt îngrijorați că Facebook va întâmpina dificultăți în încercările de a monetiza accesările în număr tot mai ridicat de pe smartphone-uri și alte dispozitive mobile, deși are aproape un miliard de utilizatori la nivel mondial și domină spațiul rețelelor de socializare online.

Piața smartphone-urilor și tabletelor este dominată autoritar de Google și Apple.

Intenția binecunoscută a Facebook de a monetiza serviciile pe mobil alimentează speculații variate privind strategia companiei și următoarele decizii în acest sens. Analiștii bancari specializați pe sectorul IT consideră că rețeaua de socializare ar avea mult de câștigat dacă ar intra pe piața software-ului pentru dispozitive mobile prin achiziția companiei norvegiene Opera.

New York Times a readus recent în actualitate un zvon intens mediatizat în trecut, că Mark Zuckerberg ar vrea să dezvolte un smartphone Facebook. Analiștii consideră că una dintre cele mai simple modalități de a intra pe segmentul hardware-ului mobil ar fi preluarea companiei canadiene Research In Motion, dezvoltatorul Blackberry, care se confruntă cu dificultăți în concurența cu Apple și Google.

RIM a anunțat marți seara că a contractat băncile de investiții JPMorgan și RBC Capital Markets pentru a ajuta compania să-și reevalueze strategia.

Unii analiști consideră că declinul de marți al Facebook pe bursă a fost cauzat în principal de debutul la tranzacționare al opțiunilor cu acțiunile companiei, care permit investitorilor să vândă sau să cumpere titluri la un preț predeterminat.

„Faptul că acțiunea a scăzut în prima zi de tranzacționare a opțiunilor arată că investitorii pariază pe noi deprecieri sau că își cumpără contracte de asigurare. Investitorii ar putea dori să păstreze acțiunile, însă cumpără asigurare pentru a fi acoperiți în caz că prețul continuă să scadă”, comentează un analist.

Un fond din Chicago pariază pe scăderea cotației Facebook la 25 de dolari până în septembrie.

„Valoarea de piață este un mare bluf. Mai este mult loc pentru scăderi. Acționarii din interior vor vinde acțiuni pe 20 august, când va expira primul embargo. Vor ieși pe piață multe acțiuni, tot mai multe în următoarele luni”, comentează președintele Tavakoli Structured Finance din Chicago.

Pe lângă incertitudinile legate de monetizarea accesărilor de pe smartphone-uri și tablete, Facebook ar putea avea probleme și cu actuala sursă de venituri. Rețeaua de socializare va trebui să facă eforturi pentru a păstra interesul advertiserilor mari.

La câteva zile înainte de oferta publică inițială a Facebook, constructorul auto General Motors a anunțat că se retrage din contractele de publicitate plătită pe Facebook, deoarece rețeaua de socializare nu s-a afirmat încă drept platformă eficace de advertising și nu există dovezi că spoturile afișate pe site-ul companiei dau randament.

„Facebook este într-o perioadă de tranziție ca model de afaceri. A fost ușor să primească primele 5-10 procente dintr-un buget de advertising, companiile încercând eficacitatea mediului, dar pentru următoarele 5-10 procente trebuie să te lupți cu televizorul, ceea ce este mult mai dificil. Facebook nu are încă cifrele necesare pentru a demonstra profitabilitatea, creșterea și faptul că platforma generează awareness”, comentează Walter Price, manager la fondul specializat de investiții în tehnologie al băncii Wells Fargo.