Acțiunile Facebook s-au prăbușit după scandalul informațiilor din campania lui Trump. Zuckerberg a pierdut o avere și este chemat să dea explicații
Potrivit analiștilor, averea lui Zuckerberg a scăzut cu 3,8 miliarde de dolari, aceasta fiind cea mai mare scădere a deținerilor sale în ultimele două luni.
Politicienii americani și europeni îl cheamă pe directorul executiv Facebook, Mark Zuckerberg, să explice modul în care Cambridge Analytica – firma de publicitate care l-a ajutat pe Donald Trump să câștige președinția din Statele Unite – a reușit să culeagă datele cu caracter personal a milioane de cetățeni americani fără consimțământul acestora.
„Facebook a depus deja mărturie despre modul în care platforma a fost folosită de propagandiștii ruși înaintea alegerilor din 2016, dar compania nu l-a pus niciodată pe Zuckerberg în centrul atenției cu liderii guvernului. Presiunea poate, de asemenea, prefigura o reglementare mai strictă pentru rețeaua de socializare”, relatează Bloomberg.
Un activist pentru transparență, Christopher Wylie, a dezvăluit pentru publicațiile The New York Times și Observer că firma Cambridge Analytica, deținută de miliardarul specializat în tranzacții speculative Robert Mercer și condusă la acea vreme de Steve Bannon, a participat la campania electorală a lui Donald Trump folosind fraudulos profilurile Facebook a milioane de alegători americani pentru a construi un puternic program software în scopul anticipării și influențării preferințelor electorale. Aceeași companie de analize a fost implicată în campania pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (Brexit). Steve Bannon a devenit, în august 2017, director al echipei de campanie a lui Donald Trump.
Firma Cambridge Analytica a utilizat date sustrase în 2014 din conturile Facebook pentru a stabili profilurile alegătorilor americani și a le trimite reclame politice personalizate.
Christopher Wylie, care a colaborat cu un profesor de la Universitatea Cambridge pentru obținerea datelor, a declarat pentru publicația Observer: „Am exploatat platforma de socializare online Facebook pentru a obține milioane de profiluri ale alegătorilor. (…) Aceasta a fost baza pe care a fost construită campania”.
Documente obținute de publicația Observer și confrmate de Facebook relevă că, până la sfârșitul anului 2015, compania Cambridge Analytica colecta date online la un nivel fără precedent.
Facebook nu avertizase încă utilizatorii și luase doar măsuri limitate pentru securizarea datelor a peste 50 de milioane de persoane.
Potrivit cotidianului The New York Times, copii ale datelor sustrase de firma Cambridge Analytica încă sunt online. Informațiile au fost colectate printr-o aplicație numită „thisisyourdigitallife”, creată de profesorul Aleksandr Kogan în mod independent de activitatea sa de la Universitatea Cambridge. Prin intermediul companiei sale, Global Science Research (GSR), în colaborare cu firma Cambridge Analytica, sute de mii de utilizatori Facebook au fost plătiți să facă teste de personalitate sub pretextul folosirii datelor pentru studii academice. Însă aplicația colecta și datele din listele de „prieteni” ale celor care au acceptat testele, astfel că au fost obținute profilurile a zeci de milioane de persoane, potrivit cotidianului The Guardian.
Bianca Ciocotisan, bianca.ciocotisan@mediafax.ro