Regizorul austriac Ulrich Seidl este acuzat că a exploatat minori români în timpul filmărilor la cel mai nou lungmetraj al său, „Sparta”, a cărui premieră va avea loc pe 9 septembrie, la Festivalul Internaţional de Film de la Toronto.
Pelicula candidează pentru trofeul „Scoica de Aur” la Festivalul de Film de la San Sebastián, care începe la 16 septembrie.
Ulrich Seidl, în vârstă de 69 de ani, este unul dintre cei mai cunoscuți regizori de limbă germană care lucrează astăzi, iar filmele sale, precum „Dog Days” (2001), „Import Export” (2007) și „Paradise: Love” (2012), au fost prezente la unele dintre cele mai mari festivaluri de film din Europa, sunt sunt cele de la Veneția, Cannes și Berlin. A câștigat numeroase premii pentru munca sa și a fost celebrat de critici, nu în ultimul rând pentru faptul că filmele sale sunt extraordinar de realiste și încalcă tabuurile.
Filmul „Sparta” este despre un bărbat cu tendinţe pedofile, care le predă unor minori arte marţiale, și a fost turnat în perioada 2018-2019, în România.
Conform unei investigaţii realizate de săptămânalul „Der Spiegel”, regizorul austriac le-a ascuns în mod deliberat minorilor – actori neprofesionişti, cu vârste între 9 şi 16 ani – şi părinţilor acestora faptul că pelicula abordează tema pedofiliei. Se pare că în procesul de turnare a peliculei aceştia au fost confruntaţi și cu alcoolism, violenţă şi nuditate, fără o pregătire suficientă şi fără supraveghere corespunzătoare, conform publicației germane.
Mai mult, remarcă „Der Spiegel”, regizorul a încălcat normele şi recomandările în vigoare pentru lucrul cu minori în cinematografie. Ulrich Seidl neagă acuzaţiile şi susţine că părinţii şi minorii au fost informaţi despre conţinutul peliculei şi li s-a spus că în film este vorba despre un adult „care se simte atras de copii” şi „îşi asumă un fel de rol de părinte”.
Cu toate acestea, rămâne neclar cum și când au fost comunicate acele informații. „Dacă părinții ar fi fost îngrijorați cu privire la filmări sau dacă minorii s-ar fi simțit inconfortabil, probabil că nu ar fi rămas implicați în proiect într-o perioadă atât de lungă de timp”, se spune în declarația avocaților regizorului, cu referire la perioada extinsă de filmare, din iarna lui 2018 până în vara anului 2019. Însă acuzațiile care fac obiectul raportului publicației germane vizează în primul rând finalul perioadei de filmare – în vara lui 2019.
Filmele lui Seidl abordează în mod frecvent puterea și sexul. Acestea sunt cel mai adesea turnate în străinătate, în locuri precum Ucraina sau Kenya.
În „Import Export”, de exemplu, povestea se învârte în jurul lucrătorilor sexuali din Europa de Est și al lui Johns din Europa de Vest. În „Paradise: Love”, tema centrală este reprezentată de tineri kenyeni făcând sex cu femei în vârstă din Austria. Succesul său își are rădăcinile în depășirea granițelor în acest mod.
Într-un interviu din aprilie 2021 pentru Die Zeit, Seidl a spus: „Pun în scenă realitatea și intervin în mod deliberat. Dar există limite, desigur”. Dar unde sunt acele limite? „Nu poți să-i obligi pe oameni să facă sau să spună ceva ce altfel nu ar face sau nu ar spune. Și nu poți ascunde nimic.”
Din investigația ”Der Spiegel” rezultă că Seidl nu ar fi aderat la aceste limite autoimpuse în timpul filmărilor pentru „Sparta”. Mai degrabă, informațiile pe care Seidl le-a furnizat celor care nu sunt implicați par să fi fost inadecvate. De asemenea, regizorul pare să fi încălcat regulile și limitele care se aplică lucrului cu copiii pe platourile de filmare.
Foto: Profimedia Images
CITEȘTE ȘI:
Procesul pentru pornografie infantilă intentat de Spencer Elden trupei Nirvana a fost respins