Aeroportul Szymany din Polonia, folosit de CIA, „recompensat” cu peste 30 de milioane de euro din fonduri UE

Publicat: 30 03. 2015, 15:02

Fondurile europene fac parte dintr-o sumă totală de aproximativ 48,5 milioane de euro, destinată transformării fostului aerodrom militar într-un aeroport comercial. Din totalul de 615,7 milioane de euro prevăzute de UE pentru aeroporturi în perioada 2007-2013, Polonia a primit mai multe fonduri decât orice alt stat european.

Executivul de la Bruxelles nu are însă niciun control asupra banilor, proveniți din fondul european de dezvoltare regională, pentru că suma este prea mică pentru a avea participație directă. Banii sunt însă administrați de autoritățile regionale, care au transferat toate fondurile într-o companie creată după ce au obligat un om de afaceri local, care a asigurat obținerea fondurilor UE, să renunțe la aeroport.

Acest aeroport, situat în regiunea slab populată Warminsko-Mazurskie, este vizat de ancheta privind zborurile secrete ale CIA, care ar putea implica oficiali polonezi de rang înalt. Pădurea densă care înconjoară aerodromul, cea mai mare atracție turistică din zonă, este protejată de pactul Natura 2000 al UE.

În 2005, aeroportul a înregistrat o singură decolare și o aterizare a unui avion internațional, precum și 151 de decolări și 152 de aterizări ale unor curse interne. Lucrările de extindere a aeroportului ar trebui finalizate în 2015 și, potrivit dezvoltatorilor, ar urma să fie folosit de cel puțin 100.000 de pasageri în primul an și de peste un milion după 2035.

Mariola Przewlocka, fostul director al aeroportului, care a renunțat la funcție după ce a dat dovezi anchetei PE, în 2007, privind programul CIA de extrădări extraordinare, nu este încrezătoare în potențialul său comercial. „Szymany poate echilibra balanța doar dacă este tranzitat de un milion de pasageri. Este imposibil”, a apreciat ea.

Jacek Krawczyk, fostul președinte al conducerii companiei naționale aeriene poloneze LOT, a afirmat că întregul proiect nu are nici un sens economic sau operațional. „De ce să construiești un aeroport într-o regiune care nu are nicio capacitate de a genera o cerere semnificativă de transport aerian, nu pot să înțeleg”, a precizat el, adăugând că aeroportul din Gdansk asigură deja legături cu Scandinavia și alte regiuni din vestul și sudul Europei.