Călătoriile s-au scumpit, aeroporturile s-au aglomerat, personalul din industrie organizează greve, astfel că pasagerii care se bucură că au scăpat de restricțiile sanitare și pot pleca în vacanțe sau oamenii de afaceri care zboară pe rute internaționale trebuie să se înarmeze cu multă răbdare. Mai ales că, așa cum avertizează executivii unor mari operatori, problemele vor rămâne de actualitate toată vara.
Cei care ăși programează vacanțe sau călătorii pe calea aerului în interes de afaceri trebuie să se informeze din timp asupra orarului de zbor, dar mai ales să tragă puternic aer în piept înainte de a ajunge pe aeroport.
Reprezentanții companiilior aviatice, dar și reprezentanții diplomației sfătuiesc clienții operatorilor de zboruri intenaționale să se informeze înainte de a porni în călătorie.
Este și cazul Spaniei, unde mai multe organizații sindicale au anunțat o grevă a însoțitorilor de zbor ai companiei aeriene RYANAIR în zilele de 24, 25, 26, 30 iunie, precum și în perioada 1 – 2 iulie 2022, pe toate intervalele orare, la cele 10 baze situate în Madrid, Malaga, Barcelona, Alicante, Sevilla, Palma de Mallorca, Valencia, Girona, Santiago de Compostela și Ibiza.
„În acest context, pot exista blocaje majore ale curselor aeriene operate de compania vizată. În vederea prevenirii unor situaţii neplăcute pe durata călătoriei în străinătate, Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români interesaţi să se informeze din timp cu privire la situația zborurilor contractate, consultând pagina web și/sau contactând direct operatorul de zbor”, a transmis MAE român, care a pus la dispoziția cetățenilor mai multe numereele de telefon pentru eventuală asistență consulară.
Șefii din industria aviatică recomandă turiștilor să își facă asigurări pentru anulări de ultim moment. Pe măsură se înaintăm în vară, aglomerația de pe aeroporturile lumii se va accentua, arată Știrile Pro TV.
Atmosfera în aeroportul din Amsterdam poate fi descrisă în câteva cuvinte: cozi descurajante, curse anulate, haos.
Potrivi sursei citate, de la începutul primăverii, din Bruxelles până la New York, au venit o mulțime de semnale despre cât de nepregătite sunt companiile și aeroporturile pentru revenirea traficului la nivelul de dinainte de pandemia de COVID-19.
Totuși, responsabilii din industrie sunt sinceri și admit că pasagerii nu trebuie să spere într-o ameliorare, ci dimpotrivă.
„Problemele vor persista toată vara, cel mai rău va fi în weekend-uri. Va fi un chin toată vara”, spune Michael O’Leary, Ryanair chief executive,
„Să le cerem pasagerilor noștri mai multă înțelegere și multă răbdare va fi parte din jobul nostru în vara asta”, a spus că Carsten Spohr, CEO, Lufthansa.
Joost van Doesburg, lider de campanii al uniunii FNV la aeroportul Schiphol, a precizat că, atunci când a izbucnit pandemia, toate companiile de securitate și de gestionare a bagajelor și-au concediat personalul flexibil. „Iar acești oameni și-au găsit între timp alte joburi, mai bine plătite, contracte mai stabile, și nu vor să se întoarcă la Schipol”, a explicat el.
Dar presiunea vine nu numai din lipsa de personal, dar și din cauza scumpirilor declanșate de războiul din Ucraina.
„O mare problemă este că nu putem zbura în spațiul aerian al Rusiei, iar asta ne impune ocoluri, deci extra-ore de zbor, numai pe ruta Seul-Paris sunt trei ore în plus. Cu alte cuvinte, costuri suplimentare pentru combustibil. E greu”, spune un șef Air France, citat de Știrile Pro TV.
„La ședința de board din 2019, m-au întrebat care ar fi factorii care ar da peste cap toate planurile companiei. Și am răspuns: o pandemie ori un război. S-au întâmplat amândouă. Urmează schimbări seismice în industria aviației, companiile nu-și vor putea atinge aspirațiile de creștere a afacerilor. Oricum nu toate”, a detaliat și Scott Kirby, CEO, United Airlines.
Și în Regatul Unit, ieșit din UE, sunt probleme.
Michael O’Leary, Ryanair chief executive, crede că multe dintre blocaje ar fi rezolvate instantaneu dacă s-ar aduce europeni – irlandezi ori de pe continent – pentru posturile vacante. „Brexitul este una dintre marile bube ale sistemului pentru că a adus o enormă inflexibilitate pe piața muncii din Regat. În Marea Britanie, sunt sute de mii de joburi pe care britanicii nu le vor”, a spus el, conform sursei citate.