Analiză AFP: Reformarea FMI, pusă în pericol de victoria republicanilor în alegerile din SUA
Lagarde s-a folosit de această glumă în luna octombrie, atunci când și-a declarat hotărârea de a convinge Congresul SUA să ratifice reformarea conducerii instituției, votată în 2010 de statele membre ale instituției dar care nu poate intra în vigoare în lipsa acordului american.
Rezultatul alegerilor de la jumătate de mandat din Statele Unite nu va facilita sarcina șefei FMI. Republicanii, care tratează cu neîncredere organizațiile multilaterale, au obținut marți majoritatea în Senat, astfel încât din luna ianuarie vor controla ambele camere ale Congresului.
„Schimbările din peisajul politic american nu sunt de bun augur pentru progresul reformelor din FMI”, a declarat Eswar Prasad, fost membru al instituției.
Încă din 2012, administrația Obama a încercat să convingă republicanii să adopte această reformă, care mărește influența statelor emergente în FMI și dublează resursele permanente. Două tentative care au avut loc în acest an s-au soldat însă cu un eșec.
Nemulțurile marilor state emergente sunt în creștere, acestea fiind tot mai critice referitor la reprezentativitatea în cadrul Fondului. În prezent, China dispune de sub 4% din drepturile de vot din conducerea FMI, puțin peste Italia, a cărei economie este de cinci ori mai mică.
Din acest motiv, țările BRICS (Brazilia, Rusia, India, China, Africa de Sud) au creat în iulie propriul fond monetar și vor profita de viitorul summit G20 din Australia, de la jumătatea acestei luni, pentru a aduce acest subiect în discuție, potrivit administrației președintelui rus Vladimir Putin.
FMI, care a refuzat să comenteze, este constrâns să se bazeze pe resurse financiare fluctuante și așteaptă adoptarea reformei, în timp ce legitimitatea sa este atacată.
„Neratificarea reformei va conduce la slăbirea rolului jucat de FMI, ca element central al sistemului financiar internațional”, a avertizat Domenico Lombardi, fost membru în board-ul FMI.
Dacă reforma nu va fi adoptată până la sfârșitul acestui an, Fondul s-a angajat să prezinte un plan B, al cărui conținut este vag și care ar putea necesita noi discuții între cele 188 de state membre.
Unii analiști preferă altă soluție, respectiv exercitarea de presiuni ca ratificarea din SUA să aibă loc în acest an, înainte ca noul Congres să înceapă să lucreze.