Abu Mohammed al-Adnani a cerut luptătorilor săi să răspândească moartea cu un camion, cu puțin timp în urmă, pe toate canalele de comunicare ale extremiștilor, scrie la libre.be. Astfel în revista de propagandă „Inspire” se pot citi următoare indicații ale liderului ISIS: „Folosind un camion ca o mașină de tuns iarba, mergeți în cele mai dens populate zone și conduceți cu viteza maximă pentru a face mai multe daune. În cazul în care aveți acces cu un pistol, utilizați-l pentru a termina treaba”.
Al-Adnani este invocat și de către jurnaliștii de la Le Parisien, care afirmă că în comunicările sale, liderul islamist le cere în mod regulat potențialilor adepți să nu se alăture grupării în Siria, ci să lovescă direct în țara lor de origine. „Dacă nu poți arunca în aer o bombă sau folosi o armă e suficient să găsești un singur necredincios francez sau american și îi poți sparge craniul cu o piatră, înjunghea sau călca cu mașina, sau să-l arunci de pe o stâncă ori să-l sugrumi sau să-l otrăvești. Că necredinciosul este civil sau combatant, este făra importanță. Pedeapsa lor este aceeași. Amândoi sunt dușmani. Sângele lor este permis”, citează din al-Adnani jurnaliștii francezi.
În urmă cu o lună, la 13 iunie, un alt terorist, Larossi Abballa a folosit un cuțit pentru a ucide un polițist și pe soția acestuia în casa lor din Paris.
Un mijloc de răspândire a morții vechi și eficient
Considerată metoda cea mai ieftină și eficientă de a semăna teroare, cursa salbatică a unei mașini sau a unui autocamion este de zeci de ani una dintre metodele preferate ale teroriștilor din Orientul Mijlociu și pe care acum jihadiștii au adus-o de curând și în Europa, informează agenția EFE.
Astfel în luna mai 2013 doi londonezi de origine nigeriană l-au lovit cu mașina pe soldatul britanic Lee Rigby din Londra, înainte de-l înjunghia cu cuțitele. Pe un videoclip filmat imediat după atac, unul dintre ucigași a pretins, atunci, că au vrut să răzbune „musulmanii uciși de soldații britanici”. În fața judecătorilor, asasinul, tată a șase copii, a spus că el a fost în „misiune” ca „soldat al lui Allah” și a invocat legea talionului, mai scriu jurnaliștii belgieni.
Doar câteva luni mai târziu, în octombrie 2014, un canadian de 25 de ani, recent convertit la tezele jihadiștiilor a lovit cu mașina sa trei soldați, omorând unul și rănind un altul, la Montreal . Înconjurat de poliție după o urmărire, agresorul a smuls din mașina, un cuțit, dar a fost împușcat de poliție. Tânărul dorea să se alature ISIS, în Siria.
Dar primul atac important în care au fost folosite mașini a fot organizat în 23 octombrie 1983, în timpul războiului civil din Liban și a avut ca țintă trupele americane și franceze staționate la Beirut. Creierul acelui odios atentat în care au murit 241 de militari americani, 58 de parașutiști francezi și 6 civili, plus 70 de răniți, a fost Imad Mughniye. Acesta era un mercenar șiit care lupta de partea Hezbollah. În urma atacului, în care Mughniye a folosit două camioane încărcate cu explozivi pregătite de el și conduse fiecare de un kamikaze, forța internațională de interpunere s-a retras din Liban, unde războiul civil a continuat.
A urmat la rând Israelul care la doar o lună, în noiembrie 1983, a fost lovit de aceiși teroriști. O mașină capcană a fost detonată în fața unei baze militare capturate de trupele israeliene. 89 de oamenii au murit atunci dintre care 29 au fost soldați israelieni. Acest atentat a fost doar primul dintr-o lungă serie de astfel atacuri care timp de 17 ani au vizat trupele Israelului din Liban.
Tactica a fost ulterior folosită și la începutul ofensivei jihadiștilor în Irak din august 2003. Atunci teroriștii au folosit o autobetonieră pentru a-l ucide pe emisarului special al ONU, Sergio Vieira de Mello, și a altor zeci de persoane. De atunci, peste 5.000 de mașini capcană au explodat în Irak, provocând zeci de mii de victime. Ultimul atac de acest fel a avut loc acum două săptămâni, când 213 mulsumanii șiiți au fot uciși cu un autocamion frigorific încărcat cu explozibil.
Masacrul de la Nisa comis cu un camion fără explozivi condus de un bărbat care și-a asumat să fie ucis de forțele de ordine, intrând cu vehiculul într-o masă mare de oameni, poate fi o adaptare a acestor tehnici teroriste, mai scriu jurnaliștii spanioli. Atacatorii se adaptează măsurilor forțelor de ordine și ajung să elaboreze noi strategii. Până acum, însă, această metodă nu a făcut atât de multe victime, chiar dacă au mai existat unele cazuri izolate. În aceste cazuri teroriștii au atacat cu buldozere, tractoare și autoturisme în zone aglomerate pentru a ucide mulți civili, de exemplu, în stațiile de autobuze sau tramvai, informează și romania-actualități.ro.