Atenție! Țările în care românii plătesc peste 2 euro pe minut, dacă vor să sune de pe mobil acasă
„Utilizatorii de telefonie mobilă și internet mobil din România care călătoresc în afara țării, în special în afara spațiului Uniunii Europene, sunt sfătuiți de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) să studieze cu atenție ofertele furnizorilor, tarifele pentru serviciile de voce și date în afara zonei reglementate putând ajunge la niveluri de peste 50 de ori mai mari decât tarifele plătite de utilizatori pentru aceleași servicii în țările din comunitate”, se arată într-un comunicat al ANCOM remis MEDIAFAX.
Conform datelor disponibile pe www.veritel.ro, un utilizator român aflat în Serbia, Muntenegru, Egipt, Maroc, Canada, SUA ori Emiratele Arabe Unite (Dubai) poate plăti peste 2 euro/minut în cazul unui apel efectuat către România sau chiar peste 1 euro/minut pentru un apel primit în roaming.
Comparativ, un utilizator care călătorește în spațiul UE plătește maxim 0,19 euro/minut (fără TVA) pentru un apel efectuat către orice destinație din Uniunea Europeană și cel mult 0,05 euro/minut (fără TVA) pentru primirea unui apel, în cazul utilizării planului tarifar de bază (Eurotarif).
În ceea ce privește serviciile de date, un utilizator român de internet mobil care folosește tarifele standard și călătorește, de exemplu, în Turcia, Moldova, Muntenegru, Serbia sau SUA plătește tarife standard începând cu 5 Euro/MB pentru transferul de date, în timp ce costurile pot depăși 10 euro/MB pentru destinații precum Egipt, Maroc, Thailanda ori Tunisia sau chiar 13 euro/MB pentru Australia, Brazilia ori Japonia.
Comparativ, utilizatorii români care călătoresc în țările din Uniunea Europeană plătesc maximum 0,20 euro/MB (fără TVA), în cazul utilizării planului tarifar de bază (Eurotarif).
De exemplu, un utilizator care accesează de pe telefonul mobil căsuța de e-mail, rețele de socializare și site-uri de știri timp de aproximativ 2 ore poate ajunge să consume cel puțin 15MB, putând plăti chiar și de 65 de ori mai mult pentru roaming-ul de date în afara UE față de cât ar plăti în călătoriile din spațiul UE.
Pentru a evita șocul facturilor mari care pot rezulta din utilizarea serviciilor de date, utilizatorii din România care călătoresc în afara țării primesc avertizări prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, în cazul în care costul datelor descărcate se apropie sau depășește pragul prestabilit de 50 euro.
Utilizatorii îi pot solicita însă operatorului stabilirea unui alt prag-limită, mai mic sau mai mare față de această valoare.
Diferențele mari dintre costurile plătite de utilizatorii de telefonie mobilă și internet mobil pentru serviciile de roaming în spațiul UE și în afara acestui spațiu sunt generate de reglementările în vigoare.
Astfel, în timp ce la nivelul Uniunii Europene există reglementări referitoare la tariful maxim pe care îl pot percepe operatorii în cadrul planului tarifar standard, pentru țările non-UE nu există un astfel de plafon maximal, fiecare operator având libertatea de a-și stabili tarifele aplicabile.
ANCOM le recomandă utilizatorilor să se informeze înainte de a pleca în călătorie asupra ofertelor speciale de roaming puse la dispoziție de operatori în perioadele de vacanță, pentru a alege planul tarifar care se potrivește cel mai bine nevoilor proprii de comunicare. Pentru a compara gratuit toate tarifele de telefonie și internet disponibile pe piață în acest moment, utilizatorii pot accesa www.veritel.ro, comparatorul de oferte telecom creat de ANCOM.
În ceea ce privește gradul de utilizare a serviciilor de roaming, utilizatorii din România care au folosit în trimestrul III al anului 2013 (lunile iulie-august-septembrie) serviciul de internet mobil în țările din UE/SEE, pe baza Eurotarifului, au consumat peste 10 milioane MB, în timp ce consumul pentru utilizatorii care au călătorit în țările din afara UE/SEE a fost de 1 milion MB.
În aceeași perioadă, utilizatorii din România care au călătorit în țările UE/SEE au efectuat apeluri în roaming de peste 29 de milioane minute și au primit apeluri de 93 milioane de minute, iar cei care au călătorit în afara UE/SEE au efectuat apeluri însumând 3 milioane minute și au primit apeluri de 3,7 milioane minute.