Avioanele civile fără pilot, o piață ce ar putea să „explodeze” în SUA
Piața avioanelor civile fără pilot este încă redusă în Statele Unite, dar ea ar putea să „explodeze” în câțiva ani, când spațiul aerian american le va fi complet deschis, începând din octombrie 2015, estimează producătorii și Agenția Federală a Aviației (FAA), relatează AFP.
Avioanele fără pilot sunt autorizate, în prezent, să zboare în spațiul aerian american exclusiv în scopuri legate de serviciul public sau de plăcere, deși este vorba despre un număr limitat, de aproximativ 300 de astfel de aparate, potrivit permiselor eliberate, conform înregistrărilor asociației producătorilor acestora, AUVSI (Association for Unmanned Vehicule Systems International).
Însă, după 2015, când FAA le va deschide întregul spațiu aerian, aproximativ 7.500 de micro-avioane fără pilot vor brăzda cerul, potrivit FAA, care nu oferă alte detalii.
Cifra lor de afaceri, care în prezent reprezintă aproximativ un milion de dolari, în contextul în care un avion civil fără pilot costă înre 5.000 și 15.000 de dolari, potrivit AUVSI, ar putea să crească până la cinci miliarde de dolari.
De asemenea, sectorul ar urma să contribuie la crearea a aproximativ 70.000 de locuri de muncă în primii trei ani după 2015, iar ulterior aproape 104.000, până în 2025, afirmă AUVSI într-un studiu publicat pe 12 martie, care oferă detalii în acest sens stat cu stat. Pe primul loc între beneficiari figurează California (vest), statul Washington (vest) și Texas (sud).
Acest adevărat „boom” va permite injectarea în economia americană a sumei de 13,6 miliarde de dolari (inclusiv veniturile fiscale) la intrarea pe piață, și până la 82,1 miliarde de dolari în perioada 2015-2025, însă fiecare an de întârziere va costa economia americană zece miliarde, susține AUVSI.
Sectorul cel mai promițător pentru aceste aparate este agricultura, în cadrul căruia vor putea fi utilizate la supravegherea recoltelor sau împăștierea pesticidelor, „ceea ce ar putea reduce, de asemenea, cantitatea” de produse utilizate, estimează AUVSI.
Securitatea (poliție, pompieri) este celălalt sector în care avioanele civile fără pilot ar urma să se dezvolte, potrivit producătorilor acestora.
Avioane civile fără pilot sunt fabricate atât de către IMM-uri, cât și de către grupuri aeronautice sau din domeniul apărării, ca Northrop Grumman, și au o o durată de viață de aproximativ 11 ani.