BBC, material de studiu pentru Traian Băsescu: Cum să câștigi un referendum
BBC News Online publică luni un material amplu despre „Cum să câștigi un referendum”, ce conține mai multe recomandări de la câștigători sau învinși în diferite referendumuri din Marea Britanie și care pot fi aplicate în orice campanie pentru o astfel de consultare populară.
Referendumurile, spre deosebire de alegerile generale, sunt o luptă pe viață și pe moarte între două părți care ar putea să nu se mai întâlnească vreodată la urne, scrie reporterul politic Brian Wheeler. În cazul referendumurilor nu se poate vorbi despre o coaliție confortabilă sau un compromis, deoarece câștigătorul ia tot. Dar, deși fiecare campanie este diferită, sunt câțiva factori pe care toate le au în comun, scrie Wheeler în acest material realizat în perspectiva organizării, în Marea Britanie, a unui referendum pe tema relației țării cu UE, a reformei Camerei Lorzilor sau a independenței Scoției.
Tinerii strategi din spatele campaniei din 2004 de blocare a planurilor lui John Prescott de a înființa o adunare regională în North-East și-au găsit inspirația în filmele de război și în particular în filmul „Patton” al lui George C. Scott. Ei au decis că nu este suficient doar să îți aperi teritoriul, ci trebuie să mergi mai departe și să îți destabilizezi inamicul. Nimic nu este suficient pentru a exploata slăbiciunea celeilalte părți.
„Adevăratul truc este să ataci punctele lor puternice și să câștigi, pentru că atunci oponentul nu va mai avea cu ce să riposteze, până în punctul în care poți să îl faci tăvălug”, scrie fostul strateg al campaniei de respingere a referendumului din North East, William Norton, în cartea sa „White Elephant: How the North-East Said No”.
Un alt factor important este să îți cunoști adversarul. „Trebuie să fii foarte realist în privința celor cu care te confrunți”, afirmă Katie Ghose, director de campanie în cadrul referendumului provind votul alternativ (AV) din Marea Britanie. „Nu poți schimba prea mult opinia publică în timpul campaniei”, adaugă ea.
Tot campania pentru votul alternativ oferă un nou pont: nu le vorbi doar propriilor susținători.
„Un avans timpuriu poate fi fatal”, avertizează Wheeler, explicând că partea care are un avans în sondaje la început este adeseori mai vulnerabilă la autoliniștire și are doar de pierdut, subestimând adeseori scala provocării cu care se confruntă.
„Nu ai nevoie întotdeauna de un mesaj pozitiv”, vine următorul sfat, dar acesta te poate ajuta să ai un răspuns pregătit atunci când jurnaliștii te acuză că nu ai nimic pozitiv de spus.
Să-ți determini adversarul să joace jocul tău, după regulile tale este, probabil, cea mai importantă parte a oricărei campanii pentru un referendum. „Trebuie să controlezi dezbaterea”, este un alt factor important.
„Problemele constituționale sunt destul de abstracte pentru majoritatea oamenilor”, afirmă Matthew Elliott (director de campanie în referendumul privind votul alternativ), „comparativ cu problemele lor de zi cu zi de a-și păstra locul de muncă și de a-și da copiii la cea mai bună școală, astfel încât trebuie găsită o modalitate pentru a face acest lucru relevant pentru viața lor zilnică”.
„Nu ai nevoie de celebrități”, acestea putând să dividă opinia publică și să nu te ajute să ajungi dincolo de baza de susținere obișnuită. Oamenii de afaceri de succes și oamenii de știință sunt un pariu mai sigur, mai ales dacă referendumul se referă la locuri de muncă sau economie.
„Nu ai nevoie nici de politicieni, dar ai nevoie de partidele lor”. Votul antipolitic este o forță puternică în zilele noastre dar un referendum reprezintă totuși niște alegeri care necesită obținerea unei majorități. Iar singurul lucru prin care poți reuși realist acest lucru este să te bazezi pe structurile partidelor și pe voluntari.
„NU poate să însemne DA”. Katie Ghose susține că cei care luptă împotriva menținerii status quo-ului – care este de obicei campania pentru NU – pleacă din start cu un mic avantaj deoarece cetățenii nu vor să riște o schimbare. Dar uneori un vot pentru DA poate menține status quo-ul.
Unoeri însă „chiar nu poți câștiga”. Poți avea cele mai strălucite tactici și cei mai mulți bani, dar dacă situația politică și economică este împotriva ta, vei pierde cel mai probabil, conchide reporterul BBC.