Retailerii prezintă campania BLACK FRIDAY 2012 drept o ocazie de face cumpărături la prețuri imbatabile, valabile numai o zi din an, însă o analiză Wall Street Journal/Decide Inc. relevă că multe produse sunt mai ieftine în alte perioade ale anului.
„Consumatorii asociază Black Friday cu prețuri bune, fapt care elimină impulsul de a compara prețurile”, explică Rob Docters, consultant pe probleme de prețuri la McKinsey & Co.
Astfel, retailerii se bazează pe prejudecățile consumatorilor legate de BLACK FRIDAY 2012, pariind că clientul va presupune oricum că prețurile care îi sunt prezentate sunt cele mai avantajose din an.
„Cu ocazia fiecărei BLACK FRIDAY, retailerii îi ademenesc pe consumatori să aștepte la cozi în orele reci ale dimineții, cu promisiunea unor oferte valabile o singură zi, care nu pot fi întrecute. În fiecare an, consumatorii se întreabă «Oare merită?». Se pare că răspunsul este de multe ori «nu»”, notează Wall Street Journal în urma unei analize a celor mai mediatizate oferte, efectuată împreuină cu compania Decide Inc., specializată în agregarea datelor privind prețurile.
Studiul relevă că multe dintre cele mai intens promovate oferte de BLACK FRIDAY se referă la produse care au putut fi cumpărate la prețuri mai mici în anumite perioade din an, uneori chiar de la același retailer.
Decide Inc. analizează date privind prețurile și, pe baza trendurilor multianuale descoperite, oferă clienților sfaturi despre momentul oportun pentru achiziționarea produselor pe care le caută.
Compania a luat în calcul 500 de oferte „doorbuster” (oferte marketate ca având prețuri atât de avantajoase încât clienții „dărâmă ușa”) prezentate de retailerii din Statele Unite cu ocazia BLACK FRIDAY 2012, analiza datelor relevând că aproape o treime dintre produse au fost disponibile la un moment dat în 2012 la prețuri mai reduse.
Tradiția americană BLACK FRIDAY a devenit cu mult timp în urmă un eveniment care are ca miză mai degrabă convingerea consumatorilor că prețurile sunt atât de bune încât nu pot fi ratate.
Retailerii au adoptat de-a lungul timpului diverse tactici, precum reduceri masive de preț la un stoc limitat de produse sau prezentarea unor discounturi aparent atractive la produse oricum ieftine, care nu afectează semnificativ marja de profit a magazinului.
În general, retailerii nu promit implicit că oferă cele mai bune prețuri din toate timpurile, iar Decide a constatat că multe dintre oferte sunt autentice.
Totodată, transparența și ușurința cu care pot fi consultate prețurile pe internet au înlesnit semnificativ sarcina de a verifica aserțiunile retailerilor, iar consumatorii își pot da seama mai simplu ca niciodată care ofertă este cu adevărat avantajoasă și care este un simplu artificiu de marketing.
În România conceptul de BLACK FRIDAY a fost „importat” anul trecut și în 2012 mult mai multe companii au anunțat reduceri semnificative de prețuri, în sectoare diverse, de la retail de electronice și electrocasnice la turism sau imobiliare.