„Camionul morții” din Essex: Românul Gheorghe Nica, găsit vinovat pentru omucidere!
Doi traficanți de persoane au fost găsiți vinovați pe 39 de capete de acuzare omucidere după ce 39 de vietnamezi au murit prin asfixiere, în timp ce erau transportați într-o camion frigorific în cursul anului trecut.
Doi șoferi au fost găsiți vinovați de conspirație în cazul transportului migranților vietnamezi din nordul Franței în Marea Britanie. Verdictele au venit la sfârșitul unui proces care a expus pentru prima dată o operațiune complexă și profitabilă în cadrul căreia de ani de zile erau aduși în mod ilegal vietnamezii în Marea Britanie.
Eamonn Harrison, 23 de ani, șofer de camion din Irlanda de Nord, și Gheorghe Nica, 43 de ani, coordonatorul operațiunii, din România, au fost găsiți vinovați de omor. Un alt șofer de camion din Irlanda de Nord, Christopher Kennedy, în vârstă de 24 de ani, și Valentin Calota, în vârstă de 38 de ani, un șofer din România, au fost amândoi condamnați pentru că au conspirat să introducă ilegal persoane în țară, relatează The Guardian.
Gheorghe Nica, găsit vinovat pentru omucidere
Poliția a declarat că cei doi lideri, Nica și Ronan Hughes, în vârstă de 41 de ani, care au pledat vinovat înainte de începerea procesului, au fost motivați de „lăcomia pură și totală” atunci când au decis să ignore riscurile evidente și au transportat un număr dublu de persoane pentru a-și crește profitul. Fiecare pasager i-a plătit pe contrabandiști cu 10.000-13.000 de lire sterline pentru a fi adus din nordul Franței în Marea Britanie.
Curtea a aflat cum tinerii șoferi de camioane dintr-o zonă rurală din Irlanda de Nord au fost recrutați pentru a lucra pentru Hughes, un transportator irlandez, care a alternat între livrări legitime de vafe, băuturi răcoritoare și vin din depozitele din Europa și contrabanda ilegală de alcool, țigări și oameni.
Șoferii au susținut în instanță că, deși erau implicați cu bună știință în contrabanda cu articole ilegale, habar nu aveau că există persoane în camioane, dar juriul nu a fost convins de acest lucru.
Cei mai mulți dintre cei care au murit provin din provinciile Nghe An și Ha Tinh din Vietnam, unde nu prea sunt locuri de muncă, există dezastre de mediu iar perspectiva de a lucra în străinătate era văzută drept cea mai bună variantă pentru a supraviețui.
39 de vietnamezi, morți prin asfixiere
„Nu m-am oprit niciodată să mă gândesc la fiul meu de când s-a întâmplat tragedia și îmi doresc în continuare un miracol care să-l aducă acasă cu noi. Acum nu-mi pasă dacă contrabandiștii se vor primi o sentință lungă sau nu.Viața trebuie să continue și sper să nu se întâmple astfel de accidente persoanelor care caută o viață mai bună”, a spus Nguyen Dinh Gia, tatăl lui Nguyen Dinh Luong, una dintre victime.
Fratele victimei, Bui Thi Nhung, a declarat că nu mai vrea să vorbească despre incident.
„Este ca și cum ai deschide rana iar și iar”, a subliniat acesta.
Procesul s-a axat pe patru transporturi ilegale de migranți aduși în Marea Britanie în octombrie 2019, ultimul soldându-se cu moartea celor 39 de persoane. Kennedy și Calota nu au fost implicați în acea noapte, ci au participat la transporturi anterioare pe același traseu.
Maurice Robinson, în vârstă de 26 de ani, un șofer de camion care a preluat remorca cu cei 39 de migranți, care erau deja morți, de la docurile Purfleet din Essex pe 22 octombrie, a pledat, de asemenea, vinovat de omor înaintea procesului.
Victimele erau 28 de bărbați, opt femei și trei copii, doi dintre ei în vârstă de 15 ani. Când și-au dat seama că nu mai există suficient oxigen, victimele au încercat cu disperare să scape și au încercat să apeleze serviciile de urgență din Vietnam. Când și-au dat seama că li se apropie sfârșitul în container, unde temperatura crescuse la 38,5C, au înregistrat mesaje de rămas bun pentru rudele lor. Au murit prin asfixiere și hipertermie (supraîncălzire).
Toți cei trei șoferi judecați s-au folosit de aceeași apărare: știau că erau implicați într-o activitate de contrabandă – foloseau telefoane „de unică folosință” pentru a-și comunica planurile – dar habar nu aveau că vor ajuta la contrabanda cu oameni.
Condamnații au susținut că nu știau ce transportau. Ancheta a arătat altceva
Harrison a declarat că a crezut că ajută la contrabanda cu piese de camion furate; Kennedy a susținut că avea impresia că este implicat în transportul de țigări. Deși Nica a recunoscut implicarea în traficul de persoane în alte cozaii, acesta a susținut că nu știa că au fost implicați oamenii în noaptea de 22 octombrie.
Instanța de judecată a aflat că majoritatea vietnamezilor care doreau să călătorească în Marea Britanie au primit instrucțiuni prin intermediul Facebook Messenger și al aplicației de mesagerie Viber pentru a se întâlni într-un apartament din Paris. Ulterior, au fost apoi conduși cu taxiul până la Bierne, un sat lângă Dunkirk, unde s-au ascuns într-un hambar până când Harrison a venit să îi preia.
Harrison a declarat că i s-a spus să facă o plimbare sau să tragă un pui de somn în cabină în timp ce camionul era încărcat.
Procuratura a susținut că acest lucru este puțin probabil și l-a chemat pe „martorul X” – un pasager vietnamez care a fost adus în mod ilegal la Londra pe 10 octombrie 2019 cu un camion deținut de Hughes – pentru a depune mărturie. Acesta a declarat instanței că șoferul camionului a fost cel care a supravegheat urcarea migranților în autoturism.
30.000 de lire sterline pentru 20 de migranți
Când containerul a sosit în Marea Britanie, un alt șofer al lui Hughes a preluat contrainerul docurile din Purfleet pentru a-l duce la un parc de containere în ferma Collingwood Farm din apropiere. De fiecare dată, Hughes și Nica au organizat operațiunea astfel încât ca mai multe vehicule să-i aștepte pe migranți pentru a-i duce la un apartament din Dulwich, în sudul Londrei, despre care se crede că aparține unui bărbat numit Fong, care era contactul vietnamez-cheie.
Oamenii ar fi închiși în apartament până când rudele ar fi efectuat ultima plată de 10.000 de lire pentru aducerea cu succes în Marea Britanie, moment în care ar fi fost eliberi și puteau să plece. Fong, care nu a fost urmărit, se crede că a împărțit banii cu Hughes și Nica.
Poliția a declarat că șoferii de camion care i-au preluat pe migranții din nordul Franței și i-au adus în Zeebrugge, sau i-au luat din Purfleet și i-au dus la mașinile care îi așteptau, au fost plătiți aproximativ 1.500 de lire sterline pe pasager – câștigând 30.000 de lire sterline pentru transportarea a 20 de migranți.
Uneori migranți erau transportați alături de baxuri de mâncare.
„Au fost tratați mai rău decât vitele”
În transportul de la sfârșitul lui octombrie anul trecut s-au aflat de două ori mai mulți migranți decât în mod obișnuit deoarece cu câteva zile mai devreme, pe 14, Harrison preluase 20 de eprsoane din nordul Franței, dar a fost oprit de autoritățile de la intrarea în Eurotunel iar migranții au trebuit să coboare din camion. Se pare că șoferul nu a fost amendat atunci și și-a putut continua drumul către Marea Britanie. Astfel, la transportul de la sfârșitul lunii, i-a adăugat și pe migranții menționați.
Un martor expert a declarat instanței că, chiar și cu doar 15 sau 20 de pasageri, cantitatea de oxigen începe să scadă după aproximativ nouă ore. Hughes era clar conștient de riscurile pe care le presupune dublarea numărului de migranți și i-a trimis un mesaj lui Robinson pentru a-i spune să se oprească și să le ofere puțină aer de îndată ce a părăsit portul din Essex. Când Robinson a deschis ușile containerului, era prea târziu: toți erau morți.
„Au fost tratați mai rău decât vitele. I-au tratat ca pe o altă marfă. Ar fi putut fi droguri, ar fi putut fi alcool. Fiecare persoană avea un preț. A fost inuman”, a declarat DCI Daniel Stoten, care a condus ancheta poliției din Essex.
Poliția a declarat că Robinson, care a susținut că este plătit 600 de lire sterline pe săptămână ca șofer de camion, a primit plăți inexplicabile în valoare totală de 100.000 de lire sterline care au intrat în contul său bancar în anul anterior arestării sale și a conducea un Mercedes scump. Dacă toate cursele de contrabandă organizate de Hughes în octombrie ar fi avut succes, conspiratorii ar fi câștigat peste 1 milion de lire sterline.
Aceasta a fost cea mai mare anchetă realizată vreodată de poliția din Essex și a implicat peste 1.300 de persoane. Ofițerii au analizat 1.586 declarații ale martorilor și au realizat 55 de interviuri. Ca urmare a deceselor, a fost realizat un nou design de remorcă frigorifică care include o supapă de aer de siguranță care poate fi deschisă din interior iar șoferii de camioane care transportă oameni nu vor mai fi eliberați de autorități prin plătirea unei amenzi, ci vor fi arestați imediat.