Când ar putea intra România în SCHENGEN și terestru? Anunțul comisarului european pentru Afaceri Interne
Comisarul european pentru Afaceri Interne, Ylva Johansson, explică, într-un răspuns la o interpelare a europarlamentarului grec Maria Spyraki, că în cursul anului 2024 este așteptată decizia UE referitoare la ridicarea restricțiilor privind controlul pașapoartelor pentru bulgarii și românii care trec granița terestră cu Grecia, iar Comisia oferă tot sprijinul în acest sens.
Europarlamentarul grec a cerut eliminarea controalelor la frontierele terestre ale Bulgariei și României și integrarea deplină a acestora în spațiul Schengen, subliniind că „prin menținerea controalelor doar la frontierele terestre, destinațiile turistice din nordul Greciei care nu sunt conectate prin zboruri directe de statele mai sus menţionate suferă consecinţe din cauza tratamentului discriminatoriu pe piața unică a serviciilor ca urmare a controalelor terestre asupra circulației cetățenilor din Bulgaria și România”.
Impact pentru turism
Maria Spyraki subliniază că acest fapt este „deosebit de benefic pentru consolidarea activităţii turistice în regiunile (greceşti) Macedonia și Tracia și mai ales în Halkidiki și Pieria”, întrucât „va facilita turismul pe cale rutieră în țara noastră (Grecia)”.
„Comisia Europeană va continua să ofere tot sprijinul necesar Președinției Consiliului pentru a se asigura că se poate lua o decizie cu privire la frontierele terestre în 2024” și a reamintit că „la 30 decembrie 2023, Consiliul a luat decizia istorică privind aderarea Bulgariei și României la spațiul Schengen, iar din 31 martie 2024 Bulgaria și România pun în aplicare integral acquis-ul Schengen, fiind ridicate controalele asupra persoanelor aflate la frontierele aeriene și maritime interne” a precizat Ylva Yohansson, în urma unei întrebări adresate de europarlamentarul grec din partea Noii Democraţii și a PPE, Maria Spyraki, scrie presa elenă.
„Consiliul (UE) a căzut de acord că ar trebui luată o altă decizie la o dată adecvată cu privire la ridicarea controalelor interne la frontierele terestre, care continuă să existe în prezent între granițele terestre ale României și Bulgariei cu alte state membre Schengen, precum și între România și Bulgaria”, potrivit răspunsului lui Johansson, citat de in.gr.
Problema „tratării discriminatorii a transportului aerian în detrimentul turismului pe cale rutieră”, a fost evidențiată de europarlamentarul grec Maria Spyraki, prin interpelarea scrisă pe care a înaintat-o Comisiei Europene în urma unei colaborări avute cu președintele Asociației Hotelurilor din Halkidiki și președinte al Organismului pentru Turism din Halkidiki, Grigorios Tassios.
Aceasta a subliniat, cu date concrete care arată amploarea problemei, că „integrarea parțială a Bulgariei și României în zona Schengen, având ca rezultat circulaţia fără controale la frontierele aeriene și maritime – dar nu şi terestre – a cetățenilor lor începând cu sfârșitul lunii martie 2024 în statele membre UE creează condiții de tratament discriminatoriu față de turismul pe cale rutieră”.
Potrivit INSETE Intelligence, după cum se subliniază în interpelarea adresată Comisiei, „în perioada ianuarie-noiembrie 2023 la punctul de trecere a frontierei Promachonas sosirile pe cale rutieră s-au ridicat la 2,6 milioane de persoane, la punctul de trecere Evzoni 2,2 milioane, la Kipoi 896.000, la Krystallopigi 689.000, la Ormenio 627.000, la Kakavia 570.000, la Nymphaea 528.000, la Niki 441.000, la Exochi 332.000 și la Doirani 301.000”.